I druhý víkendový závod elektrické formule E v Londýně má britského vítěze. Alex Lynn zvítězil s monopostem Mahindra poté, co byl Lucas di Grassi penalizován za svůj velmi troufalí manévr během druhé safety car fáze.
I když Lynn vybojoval třetí místo na startovním roštu, jeho premiérové vítězství se ani omylem nerodilo snadno.
Start závodu zvládl z pole position bezchybně Stoffel Vandoorne s Mercedesem. Belgičan za svými zády udržel Olivera Rowlanda s Nissanem, Lynnovu Mahindru, týmového kolegu Nycka de Vriese i pátého Mitche Evanse s Jaguarem.
Pořadí mezi jezdci na čele se poprvé změnilo 41 minut před koncem, kdy de Vries předjel Lynna a dostal se na třetí příčku.
Další souboje se odehrály po prvních aktivacích útočného módu. Oliver Rowland se po průjezdu aktivační zónou krátce propadl na za de Vriese, vzápětí však přistoupil k aktivaci i de Vries a zařadil se zpět za Britův Nissan.
Nikým neatakován zvládl první ze dvou povinných aktivací útočného módu i na první pozici kroužící Vandoorne.
K drsnému incidentu, který si vyžádal výjezd safety caru, došlo 37 minut před vypršením pětačtyřicetiminutového limitu. Sébastien Buemi v nájezdu do desáté zatáčky vrazil se svým Nissanem do Audi Reného Rasta. Mezi desátou a jedenáctou zatáčkou následně Rast kolidoval se zdí a ještě vrazil do Buemiho. Němcova formule zůstala se zlomeným zavěšením stát na trati.
Za tuto kolizi byl jako viník potrestán Buemi, který si musel odpykat desetisekundové „stop-and-go“.
Půl hodiny před vyvěšením šachovnicové vlajky se po druhé aktivaci útočného módu Vandoorne krátce propadl na druhou příčku za stájového parťáka de Vriese, kterého však po chvíli předjel a znovu se ujal vedení.
Krátce poté si druhou aktivací odbyl povinnost i de Vries, který se při vybočení z ideální stopy propadl za Olivera Rowlanda. Brit tak převzal druhou pozici, veškeré souboje však byly následně přerušeny dalším incidentem.
Antonio Felix da Costa na hlavní rovince zaútočil na Andreho Lotterera a německý pilot Porsche velmi nevybíravým obranným manévrem natlačil Portugalce ve voze DS Techeetah do zídky oddělující trať od pitlane. Pro da Costu to znamenalo konec v závodě a na trať podruhé zamířil safety car.
Všichni jezdci se spořádaně seřadili za zpomalovací vůz včetně na osmém místě jedoucího Lucase di Grassiho. Jenomže Brazilec všechny soupeře zaskočil svým opravdu troufalým manévrem, který dozajista přišel od stratégů Audi v garáži.
Při návratu celého pole na startovní a cílovou rovinku šampion sezony 2016/2017 zajel do boxové uličky, předepsanou rychlostí 50 km/h zamířil ke své garáži, kde na okamžik zastavil, znovu se rozjel a k překvapení ostatních jezdců se při návratu na trať zařadil na první místo za safety car.
Ani po zajetí safety caru di Grassi svoji pozici nikomu nepřepustil a na prvním místě si začal budovat náskok. Díky kroužení v čele se brazilský jezdec Audi vyhnul kolizi, při které Oliver Rowland naboural do Stoffela Vandoorna a zničil mu tak skvěle rozjetý závod. Brit byl potrestán pětisekundovou penalizací.
Na di Grassiho poté zaútočil de Vries, pilot Audi ale po souboji první místo uhájil. Na de Vriese se naopak nalepil Lynn v Mahindře, který se před Nizozemce v Mercedesu dokázal dostat.
Di Grassiho manévr nezůstal bez povšimnutí traťových komisařů, kteří brazilského závodníka potrestali průjezdem boxy. Podle nich totiž di Grassi nezastavil ve svém pit boxu na dostatečně dlouhou dobu.
Audi však svého jezdce o trestu neinformovalo, šéf tým Allan McNish naopak ještě během závodu běžel na ředitelství závodu pravděpodobně lobbovat za změnu či zmírněný trestu.
Di Grassimu byla před koncem závodu kvůli ignorování trestu ukázána černá vlajka značící diskvalifikaci, Brazilec přesto projel pod šachovnicovou vlajkou jako první před Alexem Lynnem. V tu chvíli už však bylo jasné, že své premiérové vítězství ve formuli E získal právě Lynn s vozem Mahindra.
Druhý za rodákem z Londýna dojel de Vries s Mercedesem, třetí místo pro Jaguar získal Mitch Evans.
Lucasi di Grassimu byla nakonec diskvalifikace zmírněna na časový trest a po přičtení penalizace byl finálně klasifikován jako osmý.
Před posledními dvěma závody sezony je novým lídrem šampionátu Nyck de Vries. Nizozemec vede o 6 bodů před Robin Frijnsem z Virginu, ještě do včerejška lídr pořadí Sam Bird klesl na místo třetí a na de Vriese ztrácí 14 bodů. Bird nedělní závod nedokončil po kolizi s Normanem Natem.
V Berlíně se o mistrovi světa rozhodne 14. a 15. srpna. Ve hře je ještě 60 bodů. Teoretickou šanci na titul tak stále má i osmnáctý Alexander Sims.
Velká bitva to bude i o týmový titul. Virgin aktuálně vede se 165 body, 158 bodů má Mercedes, 156 bodů Jaguar, 148 bodů DS Techeetah a 142 bodů páté BMW.
Výsledky
P |
Jezdec |
Tým |
Čas / ztráta |
Kol |
1 |
Alex Lynn |
Mahindra |
46:29.532 |
30 |
2 |
Nyck de Vries |
Mercedes |
0.599 |
30 |
3 |
Mitch Evans |
Jaguar |
6.257 |
30 |
4 |
Robin Frijns |
Virgin |
6.682 |
30 |
5 |
Pascal Wehrlein |
Porsche |
9.212 |
30 |
6 |
Max Guenther |
BMW |
10.637 |
30 |
7 |
Nick Cassidy |
Virgin |
12.685 |
30 |
8 |
S.Sette Câmara |
Dragon |
19.237 |
30 |
9 |
Jake Dennis |
BMW |
24.914 |
30 |
10 |
Joel Eriksson |
Dragon |
27.920 |
30 |
11 |
S.Vandoorne |
Mercedes |
28.623 |
30 |
12 |
Edoardo Mortara |
Venturi |
29.083 |
30 |
13 |
Jean-Éric Vergne |
DS Techeetah |
29.915 |
30 |
14 |
Sébastien Buemi |
Nissan |
30.291 |
30 |
15 |
Oliver Turvey |
NIO |
31.364 |
30 |
16 |
Alexander Sims |
Mahindra |
34.336 |
30 |
17 |
André Lotterer |
Porsche |
35.204 |
30 |
18 |
Oliver Rowland |
Nissan |
42.269 |
30 |
19 |
Tom Blomqvist |
NIO |
|
29 |
- |
Lucas di Grassi |
Audi |
17.534 |
30 |
- |
Norman Nato |
Venturi |
|
27 |
- |
Sam Bird |
Jaguar |
|
27 |
- |
A.F.da Costa |
DS Techeetah |
|
10 |
- |
René Rast |
Audi |
|
5 |