Di Grassimu neprošlo předjíždění skrz boxy, první triumf ve formuli E slaví Lynn! | Foto: ABB Formula E

Foto: ABB Formula E

Di Grassimu neprošlo předjíždění skrz boxy, první triumf ve formuli E slaví Lynn!

I druhý víkendový závod elektrické formule E v Londýně má britského vítěze. Alex Lynn zvítězil s monopostem Mahindra poté, co byl Lucas di Grassi penalizován za svůj velmi troufalí manévr během druhé safety car fáze.

I když Lynn vybojoval třetí místo na startovním roštu, jeho premiérové vítězství se ani omylem nerodilo snadno.

Start závodu zvládl z pole position bezchybně Stoffel Vandoorne s Mercedesem. Belgičan za svými zády udržel Olivera Rowlanda s Nissanem, Lynnovu Mahindru, týmového kolegu Nycka de Vriese i pátého Mitche Evanse s Jaguarem.

Pořadí mezi jezdci na čele se poprvé změnilo 41 minut před koncem, kdy de Vries předjel Lynna a dostal se na třetí příčku.

Další souboje se odehrály po prvních aktivacích útočného módu. Oliver Rowland se po průjezdu aktivační zónou krátce propadl na za de Vriese, vzápětí však přistoupil k aktivaci i de Vries a zařadil se zpět za Britův Nissan.

Nikým neatakován zvládl první ze dvou povinných aktivací útočného módu i na první pozici kroužící Vandoorne.

K drsnému incidentu, který si vyžádal výjezd safety caru, došlo 37 minut před vypršením pětačtyřicetiminutového limitu. Sébastien Buemi v nájezdu do desáté zatáčky vrazil se svým Nissanem do Audi Reného Rasta. Mezi desátou a jedenáctou zatáčkou následně Rast kolidoval se zdí a ještě vrazil do Buemiho. Němcova formule zůstala se zlomeným zavěšením stát na trati.

Za tuto kolizi byl jako viník potrestán Buemi, který si musel odpykat desetisekundové „stop-and-go“.

Půl hodiny před vyvěšením šachovnicové vlajky se po druhé aktivaci útočného módu Vandoorne krátce propadl na druhou příčku za stájového parťáka de Vriese, kterého však po chvíli předjel a znovu se ujal vedení.

Krátce poté si druhou aktivací odbyl povinnost i de Vries, který se při vybočení z ideální stopy propadl za Olivera Rowlanda. Brit tak převzal druhou pozici, veškeré souboje však byly následně přerušeny dalším incidentem.

Antonio Felix da Costa na hlavní rovince zaútočil na Andreho Lotterera a německý pilot Porsche velmi nevybíravým obranným manévrem natlačil Portugalce ve voze DS Techeetah do zídky oddělující trať od pitlane. Pro da Costu to znamenalo konec v závodě a na trať podruhé zamířil safety car.

Všichni jezdci se spořádaně seřadili za zpomalovací vůz včetně na osmém místě jedoucího Lucase di Grassiho. Jenomže Brazilec všechny soupeře zaskočil svým opravdu troufalým manévrem, který dozajista přišel od stratégů Audi v garáži.

Při návratu celého pole na startovní a cílovou rovinku šampion sezony 2016/2017 zajel do boxové uličky, předepsanou rychlostí 50 km/h zamířil ke své garáži, kde na okamžik zastavil, znovu se rozjel a k překvapení ostatních jezdců se při návratu na trať zařadil na první místo za safety car.

Ani po zajetí safety caru di Grassi svoji pozici nikomu nepřepustil a na prvním místě si začal budovat náskok. Díky kroužení v čele se brazilský jezdec Audi vyhnul kolizi, při které Oliver Rowland naboural do Stoffela Vandoorna a zničil mu tak skvěle rozjetý závod. Brit byl potrestán pětisekundovou penalizací.

Na di Grassiho poté zaútočil de Vries, pilot Audi ale po souboji první místo uhájil. Na de Vriese se naopak nalepil Lynn v Mahindře, který se před Nizozemce v Mercedesu dokázal dostat.

Di Grassiho manévr nezůstal bez povšimnutí traťových komisařů, kteří brazilského závodníka potrestali průjezdem boxy. Podle nich totiž di Grassi nezastavil ve svém pit boxu na dostatečně dlouhou dobu.

Audi však svého jezdce o trestu neinformovalo, šéf tým Allan McNish naopak ještě během závodu běžel na ředitelství závodu pravděpodobně lobbovat za změnu či zmírněný trestu.

Di Grassimu byla před koncem závodu kvůli ignorování trestu ukázána černá vlajka značící diskvalifikaci, Brazilec přesto projel pod šachovnicovou vlajkou jako první před Alexem Lynnem. V tu chvíli už však bylo jasné, že své premiérové vítězství ve formuli E získal právě Lynn s vozem Mahindra.

Druhý za rodákem z Londýna dojel de Vries s Mercedesem, třetí místo pro Jaguar získal Mitch Evans.

Lucasi di Grassimu byla nakonec diskvalifikace zmírněna na časový trest a po přičtení penalizace byl finálně klasifikován jako osmý.

Před posledními dvěma závody sezony je novým lídrem šampionátu Nyck de Vries. Nizozemec vede o 6 bodů před Robin Frijnsem z Virginu, ještě do včerejška lídr pořadí Sam Bird klesl na místo třetí a na de Vriese ztrácí 14 bodů. Bird nedělní závod nedokončil po kolizi s Normanem Natem.

V Berlíně se o mistrovi světa rozhodne 14. a 15. srpna. Ve hře je ještě 60 bodů. Teoretickou šanci na titul tak stále má i osmnáctý Alexander Sims.

Velká bitva to bude i o týmový titul. Virgin aktuálně vede se 165 body, 158 bodů má Mercedes, 156 bodů Jaguar, 148 bodů DS Techeetah a 142 bodů páté BMW.

Výsledky

P Jezdec Tým Čas / ztráta Kol
Alex Lynn Mahindra 46:29.532 30
Nyck de Vries Mercedes 0.599 30
Mitch Evans Jaguar 6.257 30
Robin Frijns Virgin 6.682 30
Pascal Wehrlein Porsche 9.212 30
Max Guenther BMW 10.637 30
Nick Cassidy Virgin 12.685 30
S.Sette Câmara Dragon 19.237 30
Jake Dennis BMW 24.914 30
10  Joel Eriksson Dragon 27.920 30
11  S.Vandoorne Mercedes 28.623 30
12  Edoardo Mortara Venturi 29.083 30
13  Jean-Éric Vergne DS Techeetah 29.915 30
14  Sébastien Buemi Nissan 30.291 30
15  Oliver Turvey NIO 31.364 30
16  Alexander Sims Mahindra 34.336 30
17  André Lotterer Porsche 35.204 30
18  Oliver Rowland Nissan 42.269 30
19  Tom Blomqvist NIO   29
Lucas di Grassi Audi 17.534 30
Norman Nato Venturi   27
Sam Bird Jaguar   27
A.F.da Costa DS Techeetah   10
René Rast Audi   5

Doporučujeme

Články odjinud