Déšť a vítr provázely střet DTM a Super GT na Hockenheimu, Button získal deváté místo

Poprvé v historii se na německém okruhu Hockenheimring při finále prestižního německého šampionátu DTM představily také závodní speciály z japonské série Super GT. Hondu v Německu reprezentoval Jenson Button, který se na japonských okruzích stal v loňské sezóně šampionem spolu se svým týmovým kolegou Naokim Jamamotem. Ten si v pátek pro změnu vyzkouší monopost formule 1…
Toro Rosso nasadí v prvním tréninku na GP Japonska Jamamota

Toro Rosso nasadí v prvním tréninku na GP Japonska Jamamota

O druhém titulu Reného Rasta v DTM bylo rozhodnuto již s předstihem na Nürburgringu, ale i když finálový víkend sezóny německého šampionátu neměl na programu dramatický boj o každý bod, tak budil velkou pozornost, a to nejen v Evropě. Dobrou polovinu osazenstva tiskového centra totiž tvořili japonští novináři a televizní štáby z ostrovní asijské země.

Na německý Hockenheimring totiž dorazily také závodní speciály z japonské série Super GT, která se s vedením DTM dohodla na uzavření společných technických pravidel „Class One“. Díky tomu budou moci i japonské vozy startovat v DTM, nebo naopak vozy DTM v Super GT.

Japonsko v Německu zastupovaly tři automobilky, které v Super GT závodí v hlavní kategorii GT 500, tedy Nissan, Lexus (od příští sezóny nahrazen Toyotou) a Honda. Právě tu na Hockenheimu reprezentoval mistr světa formule 1 z roku 2009 a loňský šampion Super GT Jenson Button. Vozy Super GT celý závodní víkend odstartovaly již ve čtvrtek, kdy měly k dispozici dvouhodinové testování.

Pátek a sobotu provázely proměnlivé podmínky a na Hockenheim se často snášel déšť, sobotní závod se ale nakonec odjel na suchu. Neděle však byla mnohem extrémnější, silný déšť zkrápěl Bádensko-Württembersko již od samotného rána a vozy DTM kvůli tomu musely odjet více než jedno zaváděcí kolo, aby alespoň trochu „vysály“ závodní stopu.

Button a Super GT vyzvou DTM. Bude to nepředvídatelné, říká šampion F1

Button a Super GT vyzvou DTM. Bude to nepředvídatelné, říká šampion F1

Buttonova vydařená sobota

Britský pilot se zaskvěl v sobotní kvalifikaci pro první ze dvou víkendových závodů, když si zajistil šesté místo na startovním roštu se ztrátou šesti a půl desetin sekundy na nejrychlejší Audi Reného Rasta. Buttonovi „kolegové“ ze Super GT Ryo Hirakawa s Lexusem a Tsugio Matsuda s Nissanem přitom obsadili až dvacáté a jednadvacáté místo na chvostu na startovního pole.

Jenson Button sice v závodě šestou pozici neudržel, i tak ale vybojoval deváté místo. Umístění vozu ze Super GT v nejlepší desítce v historicky prvním závodě proti speciálům DTM lze jistě považovat za úspěch, díky kterému se Honda s vozem NSX s motorem uprostřed (od roku 2020 bude kvůli novým pravidlům umístěn vpředu) v Německu předvedla ve velmi dobré světle.

Buttonovi k umístění v „top 10“ po nepovedeném pit stopu, který mechanikům týmu Kunimitsu zabral téměř osmnáct sekund, pomohl úspěšný souboj s pilotem BMW Sheldonem Van Der Lindem, vzájemná kolize obou vozů Audi týmu WRT Pietra Fittipaldiho a Jonathana Aberdeina a také penalizace průjezdu boxy Nico Müllera.

Ve svém vyjádření po závodě pro motorsport.com se Brit věnoval mimo jiné také rozdílům mezi vozy DTM a Super GT.

„Způsob, jakým obě skupiny vozů fungují, je velmi rozdílný,“ rozpovídal se bývalý pilot týmů McLaren nebo Brawn GP.

„Když vozy DTM nepoužívají DRS (deaktivováno za deště, podobně jako v F1; pozn. red.), tak disponujeme trochu vyšší rychlostí, ne však o tolik vyšší, o kolik bych čekal. Máme velmi dobré brzdy, ale pro změnu zase horší trakci.“

„Jezdci DTM jen trochu ‚polechtají‘ plyn a ihned mají dobrý grip, zatímco naše vozy se po přidání plynu okamžitě stávají přetáčivými. Tento problém nás trápil především na mokré trati.“

„Kvůli těmto našim slabinám jsme měli problémy na dlouhé rovince směrem k šesté zatáčce a také v rychlých zatáčkách.“

„Oni (týmy DTM) mohou dostat nastavením auta tam, kam my nemůžeme. Náš vůz byl tak trochu líný a také bych řekl, že jsme zvolili příliš nízkou světlou výšku. Kvůli tomu jsme se mohli dotknout některých obrubníků a vyletět z trati.“

Glock musel držet dveře

Další z bývalých pilotů formule 1, který se o víkendu na Hockenheimu představil, byl jezdec BMW Timo Glock, který v DTM po svém konci v „královně motorsportu“ působí již od roku 2013.

Německý pilot do sobotního závodu odstartoval ze sedmého místa a rychle se dostal až na čtvrtou pozici, avšak během jeho prvního stintu před povinnou zastávkou v boxech se Glockovi začaly otevírat levé dveře, které si musel za jízdy jednou rukou přidržovat.

„Ve druhém kole se prostě najednou začaly otevírat. Ze začátku to ještě bylo ok, s každým dalším odjetým kolem však byly otevřené víc a víc a na rovinkách jsem kvůli tomu ztrácel dost času,“ popisoval problémy Glock pro motorsport.com.

„Na začátku závodu jsem musel hodně používat DRS, abych se vůbec udržel v kontaktu s ostatními vozy, i tak jsem ale byl pomalý.“

„Musel jsem kvůli tomu brzy zamířit do boxů a poté jsem měl na trati dobré tempo. Ke konci závodu však musel vyjet safety car a kolem mě byli všichni na čerstvějších pneumatikách, takže jsem se pouze snažil přežít a získat nějaké body,“ dodal sedmatřicetiletý Timo Glock, který nakonec v sobotu dojel na solidním šestém místě.

Podle Buttona byl nedělní závod hlavně o přežití

Hockenheim se v neděli probudil do šedého deštivého podzimního rána a diváci se vstupenkami na sedadlové tribuny si od počátku zabírali především horní místa pod střechou. Ti méně šťastní a méně připravení, mezi které patří i autor tohoto textu, si během závodu prožili nepříjemnou hodinku na větru a dešti, a to na příklad v populární technické pasáži Sachs, kde se nacházela místa vyhrazená pro novináře.

Zatímco v sobotu vyhrál šampion sezóny 2019 René Rast, tak nedělní finálový závod ovládl jeho týmový kolega z Audi a letošní vicemistr Nico Müller. U Lexusu vystřídal Hirakawu Nick Cassidy a do Nissanu místo Matsudy usedl Ital Ronnie Quintarelli. S Hondou i v neděli závodil Jenson Button, který přiznal, že druhý z víkendových závodů byl kvůli počasí především o přežití.

„Včera na suchu to byla zábava, i když musíme odvést ještě hodně práce pro správné fungování pneumatik. Dnes na vodě to ale zábavné nebylo,“ říkal novinářům po nedělní vodní bitvě bývalý šampion F1.

„Abych byl upřímný, tak bych dnešek z naší strany ani nenazval závoděním, protože jsme vůbec nedostali pneumatiky do správné provozní teploty,“ uvedl Button, který tak připomněl, že vozy Super GT v Německu poprvé závodily na pneumatikách Hankook. V Japonsku speciály GT 500 obouvají směsi od Yokohami, Bridgestonu, Michelinu a Dunlopu.

„Dnes jsme nesoupeřili s vozy DTM, pouze jsme přežívali. Jo, vážně to nebyl zábavný den.

Neděle byla pro „hosty“ ze Super GT obecně vzato černým dnem. Nick Cassidy po nehodě s Lexusem odstoupil již během bláznivého prvního kola, během kterého také vzplál Aston Martin Daniela Juncadelly. Do deštivého nebe tak začal stoupat černý dým a kvůli úniku provozních kapalin byl závod zastaven červenou vlajkou.

Ze sedmnácti vozů klasifikovaných v cíli poslední dvě místa obsadili Button s Hondou a Quintarelli s Nissanem, který na vítězného Müllera ztratil jedno kolo.

„Na suchu jsme byli schopni dostat pneumatiky do pracovního okna, na mokru se nám to ale vůbec nedařilo,“ popisoval problémy Button.

„Pro nás piloty je velmi obtížné přijít a používat pneumatiky o mnoho tvrdší než ty, na které jsme zvyklí. Učili jsme se a snažili jsme se adaptovat, což se nám jako jezdcům povedlo. Nezvládla to ale naše auta.“

Nová automobilka v DTM? Zatím ticho po pěšině…

Ještě před startem nedělního závodní programu se v tiskovém centru konala očekávaná tisková konference šéfa DTM a bývalého pilota F1 Gerharda Bergera a šéfa Super GT Masaakiho Bandoha.

Po úvodním vzájemném vyměňování zdvořilostí ve stylu „děkujeme přátelům z DTM za pozvání do Německa“ přišly na řadu dotazy evropských i japonských novinářů. Vzhledem k uzavření sjednocujících pravidel „Class One“ pochopitelně většinu z přítomných zajímalo, zda – li se některá z japonských automobilek trvale usídlí také v DTM, konkrétní odpovědi se však nikdo nedočkal.

Gerhard Berger i Masaaki Bandoh se omezili na obecné odpovědi, podle kterých oba šéfové doufají, že pravidla „Class One“ zaujmou co největší množství nových automobilek. Žádných konkrétních oznámení se však Hockenheim nedočkal…

Do Petrohradu míří DTM, formule 1 by měla zůstat v Soči

Do Petrohradu míří DTM, formule 1 by měla zůstat v Soči

V Německu se poprvé v historii na trati střetly vozy DTM a Super GT, v tomto roce to však nebyla poslední podobná akce. O víkendu 22. až 24. listopadu totiž bude japonský okruh Fudži hostit první společný „nemistrovský“ závod DTM a Super GT, kde se utkají vozy BMW a Audi se speciály GT 500. Do Japonska nebude cestovat tým R-Motorsport s vozy Aston Martin Vantage, který místo toho zaměří svoji pozornost na testování před sezónou 2020.

Další článek: Tučná pokuta, BAN, odečet bodů. FIA řeší, jak potrestá Steinera

11:30 | Nicholase Latifiho čekají tři první tréninky v řadě. Může to být příprava na příští rok. Latifi je favoritem na sedačku u Williamsu.
18. října | Alex Albon navštívil Correu v nemocnici. odkaz
18. října | V nejbližších dnech by mělo být oznámeno předčasné ukončení spolupráce mezi McLarenem a Petrobrasem.
18. října | Mladík Red Bullu Patricio O’Ward, který v japonské super formuli nahradil Ticktuma, bude nahrazen Jurim Vipsem. #helmutovagelotinaa

GP Mexika 2019

Pátek 25. října 2019
1. trénink 17.00–18.30
2. trénink 21.00–22.30
Sobota 26. října 2019
3. trénink 17.00–18.00
Kvalifikace 20.00–21.00
Neděle 27. října 2019
Závod 20.10