Deset plus jedna věcí, na které budeme letos zvědaví

Do Velké ceny Austrálie zbývá ještě 66 dní (do prvního tréninku). Na co se nejvíce těšíme a co budeme v sezóně 2015 sledovat?
Deset plus jedna věcí, na které budeme letos zvědaví

1. Bude Mercedes dominovat? 

Mercedes je pro letošní sezónu největším favoritem. Otázkou je, kdo by ho mohl na trati prohnat a jak moc důstojným či vyrovnaným soupeřem bude. Černým koněm může být Williams, který dokáže být i s menším rozpočtem velmi efektivní v aerodynamice a používá motor od Mercedesu. Jak ale řekl Ron Dennis, pokud používáte cizí motor a ne ten vlastní, titul nevyhrajete.

Otazníky visí nad Red Bullem a Ferrari. Scuderia sama nevěří, že by hrála v letošní sezóně významnou roli. Dvě, tři vítězství, to bude to, na co bude Arrivabene a jeho tým letos cílit. Red Bull bude posledním rokem plně těžit z Adriana Neweyho. Génius s rýsovacím prknem svůj čas v týmu omezuje a bude stavět závodní lodě. Stejně jako vloni, i letos letos se budou muset rudí býci spolehnout na Renault. Vývoj sice bude moci probíhat i v průběhu sezóny, ale nic závratného od toho nečekejme. Mercedes měl až příliš velký náskok.

Williams chce příští rok vyhrávat a ohrožovat Mercedes

Williams chce příští rok vyhrávat a ohrožovat Mercedes

2. Forma McLarenu

Samostatnou kapitolou je McLaren. Ten přejde na motory Honda, o kterých zatím kromě spekulací nevíme nic. Je velmi pravděpodobné, že se bude Honda v prvních testech trápit se spolehlivostí. Podobně na tom byli vloni všichni. Důležitý bude ale zejména výkon, ačkoliv spolehlivost může hrát také důležitou roli. Před loňskou sezónou se toho o ní napsalo mnoho, nakonec to ale takový Armageddon v Austrálii nebyl. Letos ale bude mít každý pilot k dispozici jen čtyři pohonné jednotky. Jakékoliv technické problémy tak mohou v závěru sezóny, čítající 20 závodů, přijít hodně draho. 

Právě Hondě by se náramně hodila možnost vývoje během sezóny. O ten ale na rozdíl od dalších výrobců přišla.  

3. Hamilton versus Rosberg

Vloni byl souboj mezi jezdci Mercedesu až překvapivě vyrovnaný. Rosberg byl silný v kvalifikacích, v závodech měl lepší výsledky Hamilton. Bude to podobně vyrovnané také letos?

Nejlepším jezdcem je podle šéfů týmů Hamilton

Nejlepším jezdcem je podle šéfů týmů Hamilton

4. Räikkönen versus Vettel: souboj poražených

U Ferrari nastala hodně neobvyklá situace. Maranello vždy sázelo na jasnou jedničku. Vloni se to změnilo. Návrat Räikkönena znamenal, že jsme měli u Ferrari dva mistry světa. Letos tomu bude také tak, ale jedná se rovněž o dva jezdce, kteří byli vloni svými týmovými kolegy poražení. Vettel podlehl Ricciardovi v kvalifikacích 12:7 a do cíle dovezl 42% bodů. Räikkönen dopadl mnohem hůře – v kvalifikacích s Alonsem prohrál 16:3 a pro Ferrari vyjel jen 25% celkových bodů.

Sezóna 2014 v číslech a statistikách

Sezóna 2014 v číslech a statistikách

5. Alonso versus Button: překvapí Brit i podruhé?

Fernando Alonso by měl u McLarenu Jensona Buttona jasně porazit. To se od něj očekává. Jenomže něco podobného se čekalo od Lewise Hamiltona. Button mu byl ale nakonec důstojným soupeřem. McLaren bude mít nepochybně velmi silnou jezdeckou dvojici.

Klepněte pro větší obrázek

6. Napodobí Kvjat Ricciarda?

Vloni přišel do Red Bullu Daniel Ricciardo. Získal tři vítězství a porazil čtyřnásobného mistra světa. Lepší reklamu si už snad ani přát nemohl. Daniil Kvjat je považován za velký talent. Chybí mu ale potřebné zkušenosti, Ricciardo jich přes své mládí má přece jen o něco více. Zopakuje Kvjat Ricciardovo překvapení a porazí týmového kolegu?

7. Verstappen přijíždí aneb Pozor! Dítě v autě

Když už je řeč o velkých talentech, sledovat samozřejmě budeme Toro Rosso. V jeho sestavě bude nejmladší jezdec v historii – Max Verstappen. Tomu je teprve sedmnáct a jeho vstup do formule 1 vyvolal vášnivé diskuse i změnu pravidel pro udělování super licencí. Ve velmi zvláštní situaci je Carlos Sainz. Ten se totiž bude pohybovat mezi dvěma extrémy. Pokud prohraje (výrazně) s Verstappenem, pak na další kariéru v F1 může asi zapomenout. Z Toro Rosso se zatím vždy odcházelo do Red Bullu nebo pryč z F1. Pokud by ale byl Verstappenovi vyrovnaným soupeřem, nebo ho dokonce porazil, může ho to katapultovat hodně vysoko.

Verstappen: Mám oproti svým vrstevníkům jednu výhodu

Verstappen: Mám oproti svým vrstevníkům jednu výhodu

8. Kde se objeví Lotus?

V Enstone mají talent postavit velmi dobrý vůz nebo velmi špatný vůz. Letos by měli napravit loňské chyby a přejít na motory Mercedes. Je tedy velmi pravděpodobné, že půjdou nahoru. Budou ale bodovat na konci první desítky nebo je uvidíme i na pódiu?

9. Najde formule 1 sama sebe?

Změní se od roku 2016 pravidla okolo pohonných jednotek? Přijdou skutečná řešení poklesu zájmu o formuli 1?

10. Kolik týmů uvidíme?

Marussia skončila, vybavení šlo do dražby. Caterham už téměř dva měsíce hledá kupce, ale jeho start (s loňským vozem) nevypadá moc reálně. Sledovat budeme letos ale také to, zda se do problémů nedostane další tým. Sauber musel například sáhnout po platících jezdcích. Kromě toho budeme zvědaví také na tým Haas, který by se měl postavit na startovní rošt v příštím roce. Budeme mít další stabilní tým, Caterham 2 nebo dokonce další americkou blamáž (vzpomeňte na USF1).

11. Formule 1 v České republice

Nakonec jedna ryze regionální záležitost. Formule 1 se letos přestěhuje na placené sportovní kanály Sport 1 a Sport 2. Bude nás tedy zajímat, zda zájem o formuli 1 v České republice postupně neopadne a to zejména v souvislosti se současnou situací, kdy zájem opadá globálně. 

Nové informace k vysílání formule 1 v příštím roce na Sport 1 a 2

Nové informace k vysílání formule 1 v příštím roce na Sport 1 a 2

Další článek: Video: Hamilton si zazávodil i v televizní show

15:06 | Změny DRS zóny v Imole. Detekční bod se přesouvá z 40 metrů za 18. zatáčkou do 20 metrů před 17. zatáčkou. Aktivační bod z cílové rovinky na 60 metrů před 19. zatáčkou
11:33 | Stefano Domenicali pro Autosport vyloučil, že by F1 přešla v budoucnu na dvoudenní formát víkendu. Pro promotéry a prodej vstupenek to není výhodné.
11. dubna | První řadu pro druhý závod formule E v Římě obsadili nováčci Nick Cassidy a Norman Nato. Závod dnes začíná už ve 13:00.

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink 11.00–12.00
2. trénink 14.30–15.30
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 18. dubna 2021
Závod 15.00