Den, kdy to byl i náš sport. Před 20 lety debutoval Tomáš Enge ve formuli 1 | Foto: Getty Images / Clive Mason

Foto: Getty Images / Clive Mason

Den, kdy to byl i náš sport. Před 20 lety debutoval Tomáš Enge ve formuli 1

Dnes je to přesně 20 let od chvíle, kdy ve formuli 1 debutoval Tomáš Enge. První a zatím poslední Čech v královně motorsportu.

Píše se září 2001. Kolotoč formule 1 se z Belgie přesouvá do Itálie. Domácí velká cena Ferrari v kalendáři F1 nikdy nechyběla, i když jednou se místo Monzy jelo v Imole. Tentokrát však bylo konání závodu ohroženo. Svět je jen pár desítek hodin po teroristických útocích v USA. Víkend grand prix ale nakonec pokračuje. Scuderia jezdí s černým nosem, fanoušci jsou požádáni o zdrženlivost a na stupních vítězů se nestříkalo šampaňským.

Pro české fanoušky se jedná o závod, který si budou už navždy pamatovat. Do monopostu stáje Prost usedá český pilot Tomáš Enge. 

Enge si jedno prvenství připsal už dříve. V prosinci 1999 usedl na okruhu v Barceloně jako první Čech do vozu formule 1. Po okruhu se proháněl ve voze Jordan 199. 

Rodák z Liberce závodil v roce 2001 v sérii formule 3000, což byla pro mnoho jezdců poslední série před vstupem do F1, takže plnila podobnou roli jako dnes formule 2.

Enge jezdil za tým Coca-Cola Nordic Racing. Týmovým kolegou mu byl Justin Wilson, který ve F1 debutoval v roce 2003 a poté se přesunul na americkou scénu. V roce 2015 tragicky zemřel během závodu IndyCar v Poconu.

Enge ve F1

  • Počet kol v závodech F1: 166
  • Počet km v závodech: 849
  • Nejlepší umístění: 12.
  • Nejlepší startovní pozice: 19.

Enge kvůli debutu ve F1 vynechal poslední závod sezóny, který se jel právě v Monze. Sérii vyhrál Wilson, Enge skončil na třetím místě se stejným počtem bodů jako druhý Mark Webber. Australan měl však na svém kontě tři vítězství, Enge jen dvě.

Pro tým Alaina Prosta

Prost je ve formuli 1 od 1997 a čekají ho poslední tři závody. V průběhu sezóny, ve které se Alain Prost snažil udržet tým v chodu, vystřídal celkem pět jezdců: Jeana Alesiho, Heinze-Haralda Frentzena, Gastóna Mazzacana, Luciana Burtiho a Tomáše Engeho.

Český pilot nahradil Burtiho, který se zranil při nehodě ve Spa. Týmovým kolegou byl zkušený Heinz-Harald Frentzen, který byl ve F1 od roku 1994.

Prost získal během svého působení ve F1 celkem tři pódia. V roce 2001 ale dokázal jen třikrát bodovat – zásluhou Alesiho získal dvě šestá a jedno páté místo. Vůz Prost AP04 používal převodovku a motor Ferrari, který byl ale provozován pod názvem sponzora Acer.

Debutovat ve F1 v průběhu rozjeté sezóny není pro jezdce nikdy jednoduché. V té době bylo možné volněji testovat, čehož Enge využil. Ve dnech 5. až 7. září se konaly testy na francouzském okruhu Magny-Cours. Celkem bylo v akci osm jezdců. Kromě Engeho také Montoya, Heidfeld, Gené, Button, Frentzen, Webber a Räikkönen. Prost testovací porci rozdělil. Enge jezdil v první dva dny a odjel celkem 120 kol. Nejrychlejší čas byl jen o 0,186 s pomalejší než ten Frentzenův v poslední den testů. 

V knize Aleše Sirného Legendy naší silnice Enge navíc vzpomíná, že kvůli finančním problémům týmu dostával horší díly než Frentzen, potýkal se neustále s technickými problémy a jeho týmový kolega mu kromě poskytnutí svých dat nikterak nepomáhal.

Špatná technika se projevila i v množství kol. V prvním tréninku odjel Enge 29 kol, někteří i přes 40. Ve druhém 17, někteří zvládli i přes 30 a ve warm-upu jen 7, což bylo nejméně ze všech jezdců. 

Kvalifikaci vyhrál v sobotu 15. září Juan Pablo Montoya, který si o den později dojel i pro vítězství. 

Tomáš Enge obsadil v kvalifikaci 20. místo z 22 jezdců. A na startovním roštu byl v zajímavé společnosti. Před ním startoval ve voze Arrows Jos Verstappen, za ním byl Fernando Alonso v Minardi. 

Závod dokončilo jen 13 jezdců, Enge ho dokončil na 12. místě se ztrátou 1 kola a před posledním klasifikovaným Alonsem. 

Po Itálii odjel Enge ještě další dva závody na okruzích, které neznal. V USA v tréninku boural po selhání brzd.

Na startu si popletl tlačítka a zůstal stát. Dojel na 14. a posledním místě. V Japonsku se projevil i tlak. Enge opět boural v tréninku, v závodě si popletl cedule na boxové zdi a omylem zajel do boxů. Následně pak musel odstoupit po 42 kolech kvůli technickým problémům.

Tomáš Enge byl prvním Čechem ve F1, ale ne posledním, který se objevil v rámci víkendu F1. V Brazílii 2011 usedl v prvním tréninku do vozu HRT Jan Charouz. 

K výročí debutu Tomáše Engeho ve F1 připravujeme sérii článků. 

Pokud máte předplatné F1 TV, můžete si závod pustit v archívu.

Doporučujeme

Články odjinud