Chystané šasi Lotusu s prodlouženým rozvorem je produktem nového vývojového procesu pod vedením technického ředitele Nicka Chestera. Tým si chce validovat své postupy před rokem 2014.
E21 s o 10 centimetrů delším rozvorem chtěl Lotus původně nasadit už v Belgii, teď s premiérou počítá v Monze.
"Formule 1 se v oblasti výkonnosti řídí hlavně aerodynamikou, ale skupina pro výkonnost vozu přišla s něčím, co má pomoci ovládání vozu," popisoval šéf týmu Eric Boullier prodloužení rozvoru pro Autosport.
"Auto to drasticky nezmění, je to víc o dynamice než o aerodynamice. Ale možná to otevře dveře v jiných oblastech."
Tento vývojový krok může Lotusu přinést zlepšení na trati, ale pro tým je ještě důležitější z pohledu interních postupů.
"Je to jeden z výsledků nového procesu s novým jezdeckým simulátorem," vysvětloval Boullier. "Různé týmy používají pro simulátory různé strategie. Například Red Bull ho používá jako třetí virtuální auto (během GP víkendů), což my dělat nechceme."
"My ho chceme raději využít v rozhodovacím procesu. Protože nemáme stejné peníze jako Red Bull, musíme pracovat jinak. A abychom byli ještě přesnější při dodávání dílů závodnímu týmu, zapojili jsme simulátor do rozhodovacího procesu."
Prodloužený rozvor tedy má výsledky v simulátoru, nové šasi si tým samozřejmě prověřil také v aerodynamickém tunelu. Ale realita se jako vždy ukáže až na trati.
"Vždy je tu riziko," připomněl Boullier v souvislosti s novými díly. "Žádný tým v paddocku vám neřekne, že je nasazování novinek bez rizika. Je pravda, že tahle je možná trochu riskantnější, protože jsou tu dopady na zavěšení, aerodynamiku a ovládání."
"Ale musíme to udělat, protože si musíme otestovat náš systém. Rozhodovací proces je teď komplexnější, protože je jeho součástí simulátor, který dává větší důležitost výkonnosti vozu. Musíme zjistit, jestli to funguje."
Co se ale podle Boulliera nezměnilo ani s odchodem Jamese Allisona a povýšením Nicka Chestera na jeho místo, je proces, který generuje nápady na vylepšení.
"Je to stejné jako dřív. Máte různé modely, jako Red Bull s Adrianem Neweym, který dodává nápady, koncepty a nákresy, ale náš je jiný. Máme skupinu 10 až 20 lidí, kteří předkládají nápady a koncepty."
"Není to jen na jedné osobě, je to malá skupina a technický ředitel dělá konečné rozhodnutí, kromě případů s velkým dopadem na auto, do toho jsem pak zapojen i já. Nick přirozeně postoupil na místo Jamese a ostatní lidé jsou pořád tady. Tok nápadů a konceptů je pořád stejný."
U nového šasi s delším rozvorem ale zatím není jisté, jestli ho v Itálii dostanou oba vozy.
"Zatím nevím," přiznal Boullier. "Je tu určitý produkční čas a já nevím, jestli dokážeme obstarat oba vozy nebo jen jeden, jelikož potřebujeme náhradní díly. Na okruh můžete vždy přivézt dvě sady, ale potřebujete náhradní díly, jinak nemá smysl to udělat na obou vozech."
"Možná je srovnáme, jeden vůz pojede v základní konfiguraci a druhý s delším rozvorem, abychom zjistili, jaký je zisk. Všichni museli na tomto novém konceptu pracovat, protože mění nastavení vozu, zavěšení, aerodynamiku. Dokonce i nos potřeboval nový nárazový test, takže je to hodně práce."