Déjà vu v Bahrajnu! Vettel první, Räikkönen druhý, Grosjean třetí

Stupně vítězů měly ve čtvrtém závodě sezony 2013 totožnou podobu s loňským závodem. Vettel s Räikkönenem si upevnili své pozice v čele poháru jezdců.
Déjà vu v Bahrajnu! Vettel první, Räikkönen druhý, Grosjean třetí

Čtvrtý závod sezony 2013 se odehrál na okruhu Sakhir v Bahrajnu. Přestože je Bahrajn pouze malým ostrovem s výměrou 665 kilometrů čtverečních, může se pyšnit pohádkovým bohatstvím, jehož vábení před lety přilákalo i formuli 1.

Sakhir je v současné konfiguraci 5412 metrů dlouhou tratí, čítající patnáct zatáček. Bahrajn klade velké nároky na vůz i na jezdce, jelikož teploty trati i asfaltu tu šplhají velice vysoko. Z tohoto důvodu Pirelli na tento závod přivezlo dvě nejtvrdší směsi pneumatik.

Průběh tohoto ročníku zatím přináší mnoho dramatických momentů a do jisté míry tak připomíná rok předešlý. Předpokládá se, že velkou měrou se na tom podílí také pneumatiky od Pirelli. Čekalo se, že většina jezdců pojede na tři zastávky v boxech – životnost středních pneu se měla pohybovat kolem patnácti kol, tvrdé pneumatiky samozřejmě vydržely o něco déle.

Kvalifikační boje opět ovládl Mercedes, tentokrát se ovšem radoval Nico Rosberg, který získal svou druhou pole position v životě. Čtvrt sekundy za ním se kvalifikoval lídr šampionátu Sebastian Vettel, třetí se na rošt postavil Alonso. Čtvrtý a pátý nejrychlejší čas patřil Hamiltonovi, respektive Webberovi, ovšem oba dva čekala penalizace – Hamilton spadl o pět míst, Webber o tři pozice.

Závod podle očekávání nebyl pokažen deštěm, na trať svítilo sluníčko a teplota vzduchu se pohybovala kolem třicítky. Z první desítky jezdců na roštu pouze Massa startoval na tvrdé sadě pneumatik, ostatní tedy na začátek zvolili střední.

Vettel se ve snaze předjet Rosberga hned na startu musel na krátkou dobu spokojit s propadem za Alonsa, po několika zatáčkách ale své druhé místo získal zpět. Skvěle odstartoval di Resta, který předjel Massu a získal čtvrtou pozici. Pořadí v prvním kole tedy bylo Rosberg, Vettel, Alonso, di Resta, Massa, Webber, Button.

Rosberg se velice srdnatě držel vedení a společně s Vettelem sváděli ostrý souboj. Převaha Red Bullu se nicméně nakonec projevila ve třetím kole, kdy se Sebastian Vettel ujal první pozice. Pokud chtěl Alonso pomýšlet a vítězství, nezbývalo mu nic jiného než rovněž Rosberga předjet.

Alonso se na cílové rovince na okamžik dokázal propracovat na druhé místo, nicméně Rosberg se zuby nehty chtěl držet co nejvyšší příčky a Španělovi nechtěl pozici přepustit. Zřejmě definitivně souboj Ferrari a Mercedesu skončil v pátém kole, kdy Alonso tentokrát s výrazně menšími problémy dokázal ukořistit druhou pozici.

Vettel již v té době měl na čele poměrně slušný náskok. Za Alonsem dál pokračoval čilý souboj, v jehož centru byl opět Rosberg, jehož vůz ovšem na špici v závodním tempu nestačil a propadl se dokonce za di Restu, který se tak se svou force indií dokázal pohybovat na pódiovém umístění a dokonce zatápět Alonsovi!

Záhy se ukázalo, že Alonso měl problém se zadním křídlem – jeho křídlo zůstávalo neustále otevřeno. Alonso tak zajel do boxů výrazně dříve, než se plánovalo. Tato situace samozřejmě nahrála jeho soupeřům v čele se Sebastianem Vettelem, který tak měl závod ve svých rukou. Po návratu na trať se Alonso pohyboval na sedmnácté pozici a navíc se ukázalo, že oprava v boxech nebyla dostatečná – křídlo stále zůstávalo ve špatné pozici a pilot Ferrari v zatáčkách hodně ztrácel.

Alonso byl v boxech i podruhé a tentokrát již pokračoval na chvostu, zřejmě bez šance na opětovné využití systému DRS.

Mezitím (10. kolo) započala první vlna plánovaných zastávek v boxech, k mechanikům zamířili například Rosberg či Button. O chvíli později pro tvrdé pneu zamířil rovněž lídr závodu Vettel a například Felipe Massa.

Ve vedení se tak rázem ocitl di Resta, který patrně zvolil strategii pouhých dvou pitstopů. Druhý jel Kimi Räikkönen, který zřejmě zvolil stejnou taktiku. Skotský pilot ve službách Force Indie pro nové pneumatiky zamířil v patnáctém kole.

Räikkönen si ovšem své vedení příliš dlouho neužil, neboť záhy ho předjel Vettel, který již měl pitstop za sebou. Vettelovi se dostalo skrze rádiovou komunikaci zajímavé povzbuzující hlášení: „Tvá rychlost je skvělá, jako obvykle. Cíl závodu je vítězství.“ Zdálo se, že trojnásobnému mistru světa ve výhře vskutku nemohlo již nic zabránit.

Räikkönen byl v boxech poprvé až po sedmnácti kolech, na trati vlastně vydržel nejdéle ze všech jezdců. V této době utrpěl defekt pravé zadní pneumatiky Massa a musel do boxů. Ferrari nezažívalo dvakrát vydařený víkend.

Dopadl ovšem lépe než Jean-Eric Vergne, který zajel do garáže a už se z ní nedostal. Druhá várka pitstopů přišla již v jedenadvacátém kole. Velice dlouhý a pohledný souboj fanouškům předvedli Rosberg s Pérezem. Tato dvojka posléze do trojky přizvala i Buttona a o zábavu bylo postaráno.

Alonso zajel do boxů už potřetí ve 25. kole a na trať se vrátil opět na místě mimo bodovanou desítku. Po chvíli ho napodobil Vettel (o jeden pitstop méně), který však byl ve zcela opačné situaci.

Di Resta se nevzdával naděje na vysoké umístění a ve 27. kole se přehnal kolem Grosjeana na provizorní druhou pozici. Mezitím dále pokračoval interní souboj McLarenu. Button s Pérezem si nedávali nic zadarmo. Za delší konec provazu nicméně tahal Jenson Button, ovšem chvíli byl souboj obou jezdců tak těsný, až došlo ke kontaktu mezi jeho zadní pneumatikou a Pérezovým předním křídlem.

Paul di Resta se mohl začít bát o svou druhou pozici, jelikož se mu mílovými kroky přibližoval Kimi Räikkönen. Aby nekonečných strkanic mezi oběma jezdci McLarenu nebylo málo, přidal se k nim i Romain Grosjean. A byl to právě on, který se před Buttona s Pérezem po chvíli dostal.

Stejně tak se s předjížděním nezdržoval ani Kimi Räikkönen, který se suverénně na konci hlavní rovinky propracoval před di Restu na druhé místo, načež kvapem zajel k mechanikům. Zdálo se, že bláznivé potyčky u McLarenu se jeho pilotům nevyplácely a jejich pneumatiky se rychle opotřebovávaly. Naznačil to i Lewis Hamilton, který předjel Péreze a ujal se pátého místa.

Pro Kimiho Räikkönena nebyl problém Paula di Restu překonat a o prvních dvou místech tak bylo zřejmě rozhodnuto! To u Ferrari měli jiné starosti, Massovi znovu nevydržela pneumatika a znovu musel neplánovaně do boxů.

Již čtvrtou návštěvu boxů si ve čtyřicátém kole připsal Alonso, společně s Pérezem. Webber při předjíždění Rosberga naboural do Němcova mercedesu a incident byl prošetřován komisaři.

Poslední Vettelova zastávka (43. kolo) byla víceméně rutinní záležitostí. Alonso začal čichat body – a poměrně se mu dařilo využívat věčných soubojů rozdováděných pilotů McLarenu. Nejprve předjel Buttona, po chvilce i Péreze, avšak Mexičan si to nechtěl nechat líbit. Svou snahu ale přehnal a zdálo se, že již nemohl počítat s tím, že Alonsa dokáže předjet zpět.

Sedm kol před koncem závodu bylo pořadí vpředu následující: Vettel, Räikkönen, di Resta, Grosjean, Webber, Hamilton. Grosjean se nicméně velmi rychle přibližoval právě di Restovi a už to začínalo vypadat, že konečné pořadí bude kopírovat loňský rok.

Lewis Hamilton chtěl ukázat, že to s Mercedesem není zas tak špatné a dokázal bojovat s Webberem. Stejně tak Grosjean překonal di Restu, který tak nemohl dosáhnout na vytoužené stupně vítězů.

Hamilton cítil šanci a nechtěl se spokojit s šestou pozicí. Webberův red bull byl však velmi rychlý, a tak měl Brit plné ruce práce. V nájezdu do posledního kola nicméně už definitivně Australana předjel. Pérez vsadil na svou dnešní tradiční strategii – jel absolutně na hraně a zkusil předjet Alonsa – a vydařilo se! 

Suverénním vítězem se stal Sebastian Vettel a na stupních vítězů ho doprovodili Kimi Räikkönen s Romainem Grosjeanem – opakovala se tak pódia z předešlého roku! Zbytek bodů si rozdělili di Resta, Hamilton, Pérez (který ještě stihl přeskočit i Webbera), Webber, Alonso, Rosberg a Button.

Fotogalerie (116 obrázků)

GP Bahrajnu 2013 - neděle

GP Bahrajnu - výsledky:

P. Jezdec Tým Odstup
1 Sebastian Vettel Red Bull Racing-Renault vítěz
2 Kimi Räikkönen Lotus-Renault +9.1 s
3 Romain Grosjean Lotus-Renault +19.5 s
4 Paul di Resta Force India-Mercedes +21.7 s
5 Lewis Hamilton Mercedes +35.2 s
6 Sergio Pérez McLaren-Mercedes +35.9 s
7 Mark Webber Red Bull Racing-Renault +37.2 s
8 Fernando Alonso Ferrari +37.5 s
9 Nico Rosberg Mercedes +41.1 s
10 Jenson Button McLaren-Mercedes +46.6 s
11 Pastor Maldonado Williams-Renault +66.4 s
12 Nico Hülkenberg Sauber-Ferrari +72.9 s
13 Adrian Sutil Force India-Mercedes +76.7 s
14 Valtteri Bottas Williams-Renault +81.5 s
15 Felipe Massa Ferrari +86.3 s
16 Daniel Ricciardo STR-Ferrari +1 kolo
17 Charles Pic Caterham-Renault +1 kolo
18 Esteban Gutiérrez Sauber-Ferrari +1 kolo
19 Jules Bianchi Marussia-Cosworth +1 kolo
20 Max Chilton Marussia-Cosworth +1 kolo
21 Giedo van der Garde Caterham-Renault +2 kola
- Jean-Eric Vergne STR-Ferrari +41 kol
Další článek: Ani v Bahrajnu nebudou mít jezdci v kokpitu údaje od FIA

14. srpna | Třicet jedna let od úmrtí Enza Ferrariho: Životní příběh a odkaz nerudného génia z Maranella | odkaz odkaz prostřednictvím @infocz_web

GP Belgie 2019

Pátek 30. srpna 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 31. srpna 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 1. září 2019
Závod 15.10