De la Rosa: Na odsun formule 1 do Asie je třeba si zvyknout

De la Rosa: Na odsun formule 1 do Asie je třeba si zvyknout

Testovací jezdec McLarenu Pedro de la Rosa má pochopení pro trendy kalendáře závodů formule 1, odklon k Asii bere jako logický důsledek dění nejen v motorsportu.

Většina nových závodů formule 1 posledních let se jezdí na východě od Evropy, ať je to Bahrajn, Abú Zabí, Singapur, Korea nebo třeba Indie, která bude mít svoji premiérovou Grand Prix letos.

Tento posun vnímá také Pedro de la Rosa a ještě více si ho uvědomil po návratu z posledního nočního závodu, kterému se přezdívá Monako východu. "Ale jestli je Monako historickým epicentrem formule 1 na starém kontinentě, Singapur je tím novým," uvedl. "Singapur vám otevírá oči v tom smyslu, co přijde, nebo možná co už přichází a jen jsme to nechtěli vidět."

Španělský jezdec připouští, že jde jako vždy o peníze. I když z toho není úplně nadšený, změny v kalendáři chápe. "Všichni víme, že se Grand Prix obvykle jezdí v těch zemích, které si je můžou dovolit," připomněl. "V dnešní době je většina zemí, které si je můžou dovolit, na Blízkém východě nebo na stejném kontinentě v Asii. Formule 1 tedy postupně ruší své vazby na Evropu a přesouvá se do těchto zemí."

"Chápu, že pro všechny fanoušky, jako jsem já, kteří vyrůstali při sledování závodů na Nürburgringu, Brands Hatch, Estorilu nebo okruhu Paula Ricarda, je to velmi těžké. Ale je třeba uznat, že se světový šampionát nemůže soustředit jen na Evropu a že investice asijských zemí vytlačují a dokonce nahrazují tradici evropských zemí."

De la Rosa připomněl, že světovým centrem se Asie nestává jen pro formuli 1, ale také pro světovou ekonomiku, proto jsou nové Grand Prix v tomto regionu logickým krokem. A zatímco evropské okruhy mají potíže sehnat peníze na financování závodů, asijské tratě se předhánějí v tom, kdo bude lepší a zavede světové novinky.

V Singapuru tak udělali první noční závod v historii formule 1, Abú Zabí zase první závod, který začíná ve dne a končí za tmy. A podle španělského jezdce se Evropané nemají mylně domnívat, že se jim Singapur snaží nočním závoděním přizpůsobit.

"Mnoho lidí si myslí, že v Singapuru závodíme v noci, protože v Evropě je tak možné závod sledovat v tradiční 2 hodiny odpoledne. Neměli bychom být naivní, skutečnost je taková, že noční závod není jen odpovědí na evropský čas. Určitě to Evropě vyhovuje, ale myslím, že hlavní důvod, proč udělali noční závod, je prostě protože to tak Singapur chce, v noci, to je vše," dodal.

Doporučujeme

Články odjinud