Daytona se chystá na 56. ročník slavné čtyřiadvacetihodinovky

Už tento víkend se jede v USA slavný závod, kterého se zúčastní i dva aktivní jezdci formule 1 – Fernando Alonso a Lance Stroll.
Daytona se chystá na 56. ročník slavné čtyřiadvacetihodinovky

Floridské město Daytona Beach s jednašedesáti tisíci obyvateli je světově proslulé díky závodišti Daytona International Speedway. To každoročně hostí dva závody série NASCAR a také slavný čtyřiadvacetihodinový závod, který již po řadu let na konci ledna otevírá zámořskou sezónu sportovních vozů.

Vytrvalostní závod sportovních vozů hostí Daytona International Speedway již od roku 1962, kdy se zde jela tříhodinovka v rámci světového šampionátu FIA International Championschip for GT Manufactures.

Závod v Daytoně se jel na tři hodin i v roce 1963 (opět jako součást FIA International Championschip for GT Manufactures), následující dva ročníky poté byly vypsány na 2000 km.

United Autosports: tým Fernanda Alonsa pro debut na scéně sportscar

United Autosports: tým Fernanda Alonsa pro debut na scéně sportscar

V letech 1966 až 1971 se v Daytoně poprvé jezdily čtyřiadvacetihodinovky, které patřily do šampionátů International Championship for Sports-Prototypes, International Championship for Sports Cars a International Championschip for Makes. V této éře v Daytoně závodily vozy jako na příklad Ford GT40 nebo Porsche 917K. V roce 1967 zde spolu s Italem Lorenzem Bandinim vyhrál slavný Chris Amon. Dvojčlenná posádka se střídala za volantem Ferrari 330 P4.

Večerní závody F1 Alonsovi pomohly při testu v Daytoně

Večerní závody F1 Alonsovi pomohly při testu v Daytoně

Tradici čtyřiadvacetihodinových závodů v Daytoně přerušil již jen rok 1972, kdy se zde konala šestihodinovka v rámci World Championship for Makes. Z vítězství se tehdy radovali legendární piloti Mario Andretti a Jacky Ickx s vozem Ferrari 312 PB.

Od roku 1973 (s výjimkou ročníku 1974, kdy se závod neuskutečnil kvůli energetické krizi) již závod sportovních vozů v Daytoně vždy trvá čtyřiadvacet hodin. Do přelomu sedmdesátých a osmdesátých let patřila daytonská čtyřiadvacetihodinovka také do mistrovství světa sportovních vozů, od roku 1982 však byla pokaždé součástí pouze severoamerických sérií sportscar.

Více pilotů F1 závody sportovních vozů nevyzkouší, myslí si Alonso

Více pilotů F1 závody sportovních vozů nevyzkouší, myslí si Alonso

Od roku 1991 nese závod v Dayotně oficiální název Rolex 24 at Daytona podle hlavního sponzora, kterým se stala slavná švýcarská značka hodinek. Každý vítěz tohoto závodu dostane na stupních vítězů ikonický model Rolex Daytona. Náramkové hodinky stejné značky dostávají i vítězové 24 hodin Le Mans.

Současná podoba závodu

Čtyřiadvacetihodinovka v Daytoně je od roku 2014 součástí zámořského šampionátu sportovních vozů IMSA WeatherTech Sportscar Championschip. Ten vznikl spojením sérií Rolex Sports Car Series a American Le Mans Series.

Sloučením těchto šampionátů skončila éra robustních prototypů Grand Am, které od roku 2003 bojovaly o celkové vítězství v Daytoně.

Rolex 24 at Daytona je každoročně prvním závodem sezóny IMSA WSC, po kterém vždy v březnu následuje dvanáctihodinovka na okruhu Sebring nedaleko Dayotny. Dvanáctihodinové klání na Sebringu je nejstarším vytrvalostním závodem v USA. Podniky v Dayotně a na Sebringu mají společnou přezdívku „36 hours of Florida“.

V kalendáři sezóny dále následují další vytrvalostní, ale i sprintové závody na okruzích v USA. Závodní víkendy IMSA WSC hostí na příklad Long Beach (spolu s IndyCar), Watkins Glen nebo Laguna Seca.

Okruh

  • Délka okruhu: 5,73 km
  • Počet zatáček: 12
Klepněte pro větší obrázek
Foto: Will Pittenger, Public domain  

Tři kategorie

V šampionátu IMSA WSC se startovní pole dělí do tří kategorií:

  • O celková prvenství v závodech bojují vozy ve třídě P. Jedná se o společnou kategorii pro prototypy LMP2 a speciály DPi (Daytona Prototype International), které staví automobilky na podvozcích jednoho ze čtyř oficiálních dodavatelů šasi pro třídu LMP 2. V současnosti se v DPi angažuje Acura, Cadillac, Mazda a Nissan. V Daytoně pojede v této třídě dvacet vozů.
  • Poté následují dvě kategorie vozů GT. První z nich je třída GTLM (srovnatelná s LMGTE – PRO ve FIA WEC) pro vozy GTE. Zde startují tovární týmy Ford, Porsche, BMW, Corvette a Ferrari (polotovární tým Risi Competizione). Závodu v Daytoně se zúčastní devět vozů.
  • Svoje zastoupení mají v IMSA WSC i vozy specifikace GT3, které zde startují ve třídě GTD. V Daytoně bude tato kategorie zastoupena jednadvaceti posádkami. Ve startovním poli nalezneme vozy značek Lamborghini, Mercedes, Porsche, Ferrari, Acura, Audi, Lexus a BMW.

Kdy a kde sledovat?

Kvalifikaci proběhne ve čtvrtek od 21:45.

Čtyřiadvacetihodinový závod v Daytoně odstartuje v sobotu 27. ledna ve 20:40 středoevropského času.

Kvalifikaci i závod můžete sledova živě na stránkách imsa.com nebo prostřednictvím oficiální mobilní aplikace IMSA.

Začátek a konec závodu vysílá živě také Eurosport 1. V sobotu od 20:20 (1 hodinu a 10 minut) a konec v neděli od 18:45 (2 hodiny a 10 minut)

Odkazy na přímé přenosy uveřejníme v sobotu také na F1sport.

Foto: United Autosports 

Diskuze (43) Další článek: Elektromobil z Maranella? Marchionne to připustil, může to ovlivnit F1
8:39 | Z prvního místa odstartuje v neděli do Indy 500 Ed Carpenter. Danica Patrick mimochodem 7.!
17. května | Formule E v další sezóně zavítá do Saúdské Arábie.
17. května | Pirelli pro GP Německa nominuje ultraměkké, měkké a střední pneumatiky. Superměkkou vynechá jako v Číně.
16. května | Carlos Sainz měl v závodě problém s tlakem paliva, přiznal Renault. S palivovým systémem měl v sobotu problém i Hu… odkaz
15. května | Výběr pneumatik pro Monako... odkaz

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 26. května 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10