David Coulthard: Ohlušující ticho nové éry

V prvním závodě v Melbourne byla spousta věcí, které jsme mohli obdivovat. Jeden aspekt mě ale nechal chladným – napůl němé motory pro rok 2014. Musíme více naslouchat našim zákazníkům.
David Coulthard: Ohlušující ticho nové éry

Mé ušní bubínky mi asi vděčné nebudou, ale souhlasím s Berniem Ecclestonem. Myslím, že nové generaci vozů by neublížilo, kdyby byly trochu hlasitější.

Závod v Melbourne byl v mnoha ohledech fascinující. Éra šestiválců začala povzbudivě, viděli jsme naprosto špičkovou technologii i vynikající jezdecké výkony, které si tato technologie žádá.

Mám-li být ale upřímný, tak i z mé odhlučněné komentátorské budky bylo znát, že té podívané chyběla trocha toho pořádného vžuuuum!

OK, formule 1 nutně nepotřebuje onen vysoký přízračný jekot produkovaný starými desetiválci (a do jisté míry i osmiválci), nicméně uši dráždící hluk je součástí základů tohoto sportu.

Když nad vámi proletí stíhačka, očekáváte, že se vám zatřese celé tělo. Podobné je to u formule 1, když se k vám řítí monopost, připravujete se na útok na vaše smysly. Zkuste chvíli stát v monackém tunelu, když se tam prohání desetiválcové formule, a pochopíte, o čem mluvím. Je to naprosto fyzický zážitek.

Zvuky produkované šestiválcovými turbomotory byly po závodě na sociálních sítích přirovnávány k sekačkám na trávu či golfovým vozíkům! Je to samozřejmě nadnesené, ale není kouře bez ohně.

Budeme-li muset, zvykneme si na to. Ale proč bychom vlastně museli? Inženýři z formule 1 rozhodně mají dostatek znalostí na to, aby produkovaný zvuk trochu zesílili.

Hudební nástroje umí produkovat pořádný zvuk, i když jimi vzduch proudí relativně pomalu. Vůz formule 1 ze sebe výfukové plyny vyhání rychlostí přes 1600km/h. Možná by to přidalo trochu hmotnosti, ale myslím si, že za zachránění životně důležitého aspektu formule 1 to stojí.

Ale neposlouchejte mě. Naslouchejte reakcím fanoušků. Ti mluví naprosto zřetelně a nahlas. A jak řekl Toto Wolff z Mercedesu, ignorovat hlas fanoušků si nemůžeme dovolit.

Pozor si musíme dát také na sponzory. Velké společnosti investují do formule 1 kvůli tomu, že je to prestižní klub, opojný mix sportu a zábavního průmyslu, nejlepší show na světě. A zvuk je velkou součástí té show.

Když ve sportu nebo v podnikání ignorujete své zákazníky, doplatíte na to. 

Jiný pohled na věc: Hluk a vřava formule 1 patří do muzeí

Jiný pohled na věc: Hluk a vřava formule 1 patří do muzeí

Přeložil Michal Mikoláš

Diskuze (37) Další článek: Lotus: Austrálie byla tvrdým budíčkem, ale Renault nás znovu dostane dopředu
12:27 | Podle některých spekulací oznámí McLaren v nejbližších dnech příchod Carlose Sainze.
14. srpna | Před 30 lety zemřel Enzo Ferrari.
14. srpna | Fernando Alonso má dnes něco oznámit. Nevíme, zda se to týká jeho kariéry nebo něčeho úplně jiného.
13. srpna | Stále více se objevují spekulace, že Kimi Räikkönen zůstane u Ferrari.