David Coulthard: Ohlušující ticho nové éry

V prvním závodě v Melbourne byla spousta věcí, které jsme mohli obdivovat. Jeden aspekt mě ale nechal chladným – napůl němé motory pro rok 2014. Musíme více naslouchat našim zákazníkům.
David Coulthard: Ohlušující ticho nové éry

Mé ušní bubínky mi asi vděčné nebudou, ale souhlasím s Berniem Ecclestonem. Myslím, že nové generaci vozů by neublížilo, kdyby byly trochu hlasitější.

Závod v Melbourne byl v mnoha ohledech fascinující. Éra šestiválců začala povzbudivě, viděli jsme naprosto špičkovou technologii i vynikající jezdecké výkony, které si tato technologie žádá.

Mám-li být ale upřímný, tak i z mé odhlučněné komentátorské budky bylo znát, že té podívané chyběla trocha toho pořádného vžuuuum!

OK, formule 1 nutně nepotřebuje onen vysoký přízračný jekot produkovaný starými desetiválci (a do jisté míry i osmiválci), nicméně uši dráždící hluk je součástí základů tohoto sportu.

Když nad vámi proletí stíhačka, očekáváte, že se vám zatřese celé tělo. Podobné je to u formule 1, když se k vám řítí monopost, připravujete se na útok na vaše smysly. Zkuste chvíli stát v monackém tunelu, když se tam prohání desetiválcové formule, a pochopíte, o čem mluvím. Je to naprosto fyzický zážitek.

Zvuky produkované šestiválcovými turbomotory byly po závodě na sociálních sítích přirovnávány k sekačkám na trávu či golfovým vozíkům! Je to samozřejmě nadnesené, ale není kouře bez ohně.

Budeme-li muset, zvykneme si na to. Ale proč bychom vlastně museli? Inženýři z formule 1 rozhodně mají dostatek znalostí na to, aby produkovaný zvuk trochu zesílili.

Hudební nástroje umí produkovat pořádný zvuk, i když jimi vzduch proudí relativně pomalu. Vůz formule 1 ze sebe výfukové plyny vyhání rychlostí přes 1600km/h. Možná by to přidalo trochu hmotnosti, ale myslím si, že za zachránění životně důležitého aspektu formule 1 to stojí.

Ale neposlouchejte mě. Naslouchejte reakcím fanoušků. Ti mluví naprosto zřetelně a nahlas. A jak řekl Toto Wolff z Mercedesu, ignorovat hlas fanoušků si nemůžeme dovolit.

Pozor si musíme dát také na sponzory. Velké společnosti investují do formule 1 kvůli tomu, že je to prestižní klub, opojný mix sportu a zábavního průmyslu, nejlepší show na světě. A zvuk je velkou součástí té show.

Když ve sportu nebo v podnikání ignorujete své zákazníky, doplatíte na to. 

Jiný pohled na věc: Hluk a vřava formule 1 patří do muzeí

Jiný pohled na věc: Hluk a vřava formule 1 patří do muzeí

Přeložil Michal Mikoláš

Další článek: Lotus: Austrálie byla tvrdým budíčkem, ale Renault nás znovu dostane dopředu

10:57 | První řadu pro druhý závod formule E v Římě obsadili nováčci Nick Cassidy a Norman Nato. Závod dnes začíná už ve 13:00.
10. dubna | Stoffel Vandoorne získal pole position pro závod formule E v Římě. Závod začíná v 16:00, vysílá Eurosport.
9. dubna | Těšíte se sprintové závody? #f1
9. dubna | Včera usedli za volant SF71 junioři Ferrari (Armstrong, Švarcman), dnes jezdí ve Fioranu Charles Leclerc. Důvod tohoto testu není úplně jasný. Ferrari ale teď dokončuje nový simulátor, takže možná sbírá data pro jeho nastavení...

GP Emilia Romagna 2021

Pátek 16. dubna 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 17. dubna 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 18. dubna 2021
Závod 15.00