David Coulthard: Jak to vidím na začátku sezony

Papírově to vypadá na jednu z nejvyrovnanějších sezon posledních let.

Když se ohlédnu zpět, myslím na pozdní osmdesátá léta. Piquet, Prost, Mansell a Senna – z pohledu počtu kvalitních týmů se skvělými piloty. A všichni mají šanci na vítězství.

Z pohledu národů máte německé složení v týmu Mercedes proti britskému složení v týmu McLaren. Vrací se Michael Schumacher, Fernando Alonso bude závodit za Ferrari společně s Felipem Massou a poslední dva mistři světa se utkají proti sobě. Do této společnosti je nutné zařadit Red Bull se Sebastianem Vettelem a Markem Webberem a pak si stačí jen uvědomit, že pouze jediný bude na konci roku vítězem. Bude zajímavé zjistit, kdo jím bude, až to všechno zase ztichne.

KLÍČOVÉ FAKTORY

Letos se budeme těšit relativně stabilním pravidlům v aerodynamice, zejména vyjasnění situace kolem dvojitých difuzorů. Zúžení předních pneumatik bude mít nevyhnutelně nějaký vliv. Když pracujete ve formuli 1, musíte pracovat přesně na takových detailech.

Velkou změnou je zákaz tankování. Všechny své závody jsem odjel v době tankování, rád bych měl nějakou zkušenost s tím zvyknout si na jízdní vlastnosti auta, brzdy, pneumatiky při přechodu ze 170 kg paliva až k tomu, co zbude na konci závodu. Kvalifikace s minimálním množstvím paliva ve srovnání se startem závodu při 170 kg paliva a relativně studenými pneumatikami a brzdami bude obrovský rozdíl. Určitě bude stát za to dívat se na první zatáčku v Bahrajnu hned po startu! Drtivá většina jezdců s tím nemá žádnou zkušenost.

Jednou jsem testoval s Williamsem na okruhu v Estorilu a s plnou nádrží. Musel jsem se vrátit, protože jsem byl přesvědčen, že se na autě něco pokazilo. Ale bylo mi vysvětleno, že přesně tak to je s plnou nádrží. Nigel Mansell v té době používal ještě menší volant a já jsem sotva dokázal zatočit!

Z posledních testů v Barceloně jsem zjistil, že si závodníci jízdy s plnými nádržemi moc neužívají, když musí jet pomaleji o čtyři až pět sekund na kolo. Ti chytřejší ale rychle pochopí, že tady se dá získat drahocenný čas.

Je to úplně jiná výzva. Místo prostého sprintu s 50 kg paliva musíte hledět na brzdy i pneumatiky kolo za kolem. V dávných dobách si jezdci hlídali strategii s ohledem na pneumatiky sami místo inženýrů na boxové zídce, dalo se riskovat, což mohlo v závěru přinést několik míst.

Budou chvíle, kdy nejrychlejší auto ve startovním poli bude mimo své ideální okno využití pneumatik. Měl by se rozšířit prostor pro jezdecké chyby v různých úrovních množství benzínu, což povede k předjíždění. Však se podívejte na mokrý závod: každý se kolo po kole zlepšuje jinak, v jiných křivkách vývoje. Je to člověk, který umí nejlépe odhadnout podmínky a jejich změny. A to rozhodne, kdo vzejde jako vítěz.

Brzdy a jejich materiály budou stejné jako vloni, na to myslete. Například loni v Singapuru to Webberovi nestačilo. Týmy musí najít dostatečné úrovně chlazení, bude nutné přistoupit k mnoha kompromisům. Doposud to nebyl takový problém, prostě jste jeli naplno od začátku do konce. Letos to bude otázka toho, jak je nemít v kvalifikaci příliš studené a v závodě je mít současně dostatečně zahřáté?

ŽIVOT V BOXECH

F1 by měla prezentovat nejrychlejší auta, nejlepší technologii, nejrychlejší výměny pneumatik. Když vezmete své auto do pneu servisu, může vás příjemně překvapit, že budou vyměněny, než dopijete svou kávu. Ve formuli 1 budou pneumatiky vyměněny, než řeknete švec! Myslím, že je to skvělé a že to vyzdvihuje důležitost týmové spolupráce. Pitstopy byly limitovány tankováním a prací muže s lízátkem. Teď to ale bude skutečně o chlapících v každém rohu auta. Může se stát, že maník bude s jedním kolem hotov tak rychle, že si může dát Kit Kat, než ostatní dokončí svou práci. Bude úžasné sledovat, kdo bude nejrychlejší.

SROVNÁNÍ MAZÁKŮ

Mercedes: Věřím tomu, že Michael Schumacher bude dobrý, jako vždy byl. Rozhodl se pro návrat, protože mu chyběla soutěživost a potěšení. Takový comeback se jen tak nevidí. Michael si užívá jízdu takovými vozy, práci s inženýry, chce závodit. Bude lepším závodníkem ve svých 41 letech než dříve? O tom pochybuji. Bude pomalejší? Myslím, že budeme svědky životního experimentu: plně motivovaný starší závodník po odpočinku. Může překonat mladého talenta jakým je Nico Rosberg? Pro Nikovu kariéru je to hop anebo trop. Jestli je porazí, bude to jeho skalp. Jestli prohraje, týmy už jej nebudou vnímat jako vůdčí osobnost.

Myslím, že by se Michael nikdy nevrátil, nebýt Rosse Brawna. Znají se po intimní stránce, jak jen dva heterosexuální muži mohou. Myslím, že jejich zkušenosti z oblasti sportovních vozů budou výhodou pro éru plných palivových nádrží.

McLaren: Klobouk dolů před Jensonem Buttonem za to, že nám nabídl příležitost být svědky souboje dvou šampionů kolo na kolo v jednom týmu. Mohl si to ulehčit tím, že by zůstal u týmu, který přešel v Mercedes. Ale vyslyšel výzvu a věří ve své schopnosti. Myslím, že bychom mu měli dát nejméně půl sezony, než se sžije s prostředím. Bude si muset zvyknout na kokpit, na kolegy kolem sebe. Ale je to úžasná jezdecká kombinace. Nemyslím si, že by ztráta tovární podpory Mercedesu měla nějaký špatný vliv. Se zákazem vývoje motorů lze očekávat, že Mercedes dodá rychlé a spolehlivé motory, kdykoli bude třeba.

Ferrari: Spojení Alonso – Massa mi přijde kvalitně fungující. Massa není nestálou osobností. S ohledem na Alonsovu špatnou zkušenost s McLarenem si myslím, že Alonso pouze nedostával to, co dostal slíbeno. Tudíž se sbalil a odešel na pár let bojovat s autem o dvě úrovně horším, aby se dostal tam, kde chce být. Má velmi silnou vůli, a je to navíc dvojnásobný šampion. Ferrari nemělo dobré auto vloni, muselo se obejít bez dvojitého difuzoru, ale výsledku předsezonních testů jsou slibné.

Red Bull: Nejlepší poctou je napodobování a není proto náhodou, že mnoho letošních aut vypadá jako loňský Red Bull. Lidé očekávali, že Adrian Newey přijde s něčím radikálním, ale RB6 má mnoho společného s loňským autem, byť s velkým množstvím chytré práce pod kapotou. Věřím, že Sebastian a Mark mohou bojovat o titul. V úvodu loňské sezony přišel Sebastian o spoustu bodů, za mnohé si může sám, což nikdy neskrýval, ale často ho srazila nespolehlivost. Je to úžasný talent, již pevně usazený. Mark měl obtížný start po zlomenině nohy, ale to už patří minulosti. Letos je jeho velká příležitost. Není to žádný trouba a ví, jak na to.

NEJLEPŠÍ ZE ZBYTKU SVĚTA

Williams: Rubens si tohle místo poté, co předvedl vloni s Brawnem, zaslouží. Je to spolehlivý chlapík se srdcem na dlani. Myslím, že prostředí Williamsu mu sedne. Jsem také velmi pozitivně překvapen Nikem Hülkenbergem. Jeví se mi velmi kvalitně v autě i mimo něj. Je to velmi zajímavá dvojice. Pro Williams mám slabost, jako mnoho dalších. Je to jeden z nejstarších privátních týmů. Jsou to skuteční závodníci, ale po mnoha nešťastných letech už musí podat výsledek. Auto vypadá pěkně a ve spojení s Cosworthem mají další spojení s britským světem motorsportu. Bude ale motot dobrý v oblastech, jako je například spotřeba?

Renault: Jsou těžce označení jako Renault, i když jej majoritně vlastní někdo jiný. Každopádně budou chtít dál vyhrávat. O Robertovi se ví, že je rychlý, už dokázal vyhrát závod. Vitalij Petrov má skvělou příležitost ukázat, že na to má. Nechci být hrubý, ale vloni měli jedno z nejošklivějších aut. Rozhodně se tím nedali ovlivnit při volbě letošních barev. Doufám, že auto bude rychlejší, než jak vypadá.

Force India: Pro Paula di Restu to bude během pátečních jízd skvělá příležitost. Měl by si ale tým lámat hlavou takovou přípravou mladých jezdců, když to ohrozí přípravy pravidelných závodníků na víkend? Bylo by skvělé, kdyby to tak dělali všichni, ale to si nemyslím, že se stane.

Toro Rosso: Auto vypadá jako logický následovník vozu loňského, tudíž je to dobrá příležitost pro Sébastiena Buemiho a Jamieho Alguersuariho zazářit. Sébastien odvedl loni dobrou práci a Jaime by měl stavět na tom, co se loni naučil. Musí se zlepšit, chce-li si udržet dlouhodobé ambice na této úrovni

Sauber: Je to podobná situace jako Honda/Brawn. Dovedu si představit, že jej BMW platí, aby udržel tým. Peter prodal svůj tým za spoustu peněz a dostal jej zpátky za podstatně méně. Poklona za to, že do toho jde znovu. Je dobré, že je Pedro de la Rosa zpátky. Kamuj Kobajaši zapůsobil při svém debutu. Daleko více, než v juniorských formulích. Bude zajímavé sledovat, zda si udrží formu z testů i do bitev.

Nové týmy:  Dovedu si představit, že na tom bude Lotus nejlépe. Mají nejvíce zkušeností v osobě Mika Gascoyna a v jezdcích Jarno Trulli a Heikki Kovalainen. Virgin zvolil cestu CFD a bude zajímavé zjistit, jak to vyšlo. Auto od Camposu jsme ještě neviděli, takže je obtížné dělat jakékoli závěry.

Doporučujeme

Články odjinud