Když se ohlédnu zpět, myslím na pozdní osmdesátá léta. Piquet,
Prost, Mansell a Senna – z pohledu počtu kvalitních týmů se skvělými
piloty. A všichni mají šanci na vítězství.
Z pohledu národů máte německé složení v týmu Mercedes
proti britskému složení v týmu McLaren. Vrací se Michael Schumacher,
Fernando Alonso bude závodit za Ferrari společně s Felipem Massou a
poslední dva mistři světa se utkají proti sobě. Do této společnosti je nutné
zařadit Red Bull se Sebastianem Vettelem a Markem Webberem a pak si stačí jen
uvědomit, že pouze jediný bude na konci roku vítězem. Bude zajímavé zjistit,
kdo jím bude, až to všechno zase ztichne.
KLÍČOVÉ FAKTORY
Letos se budeme těšit relativně stabilním pravidlům v aerodynamice,
zejména vyjasnění situace kolem dvojitých difuzorů. Zúžení předních pneumatik
bude mít nevyhnutelně nějaký vliv. Když pracujete ve formuli 1, musíte pracovat
přesně na takových detailech.
Velkou změnou je zákaz tankování. Všechny své závody jsem
odjel v době tankování, rád bych měl nějakou zkušenost s tím zvyknout
si na jízdní vlastnosti auta, brzdy, pneumatiky při přechodu ze 170 kg paliva
až k tomu, co zbude na konci závodu. Kvalifikace s minimálním množstvím
paliva ve srovnání se startem závodu při 170 kg paliva a relativně studenými
pneumatikami a brzdami bude obrovský rozdíl. Určitě bude stát za to dívat se na
první zatáčku v Bahrajnu hned po startu! Drtivá většina jezdců s tím nemá
žádnou zkušenost.
Jednou jsem testoval s Williamsem na okruhu v Estorilu
a s plnou nádrží. Musel jsem se vrátit, protože jsem byl přesvědčen, že se
na autě něco pokazilo. Ale bylo mi vysvětleno, že přesně tak to je s plnou
nádrží. Nigel Mansell v té době používal ještě menší volant a já jsem
sotva dokázal zatočit!
Z posledních testů v Barceloně jsem zjistil, že si
závodníci jízdy s plnými nádržemi moc neužívají, když musí jet pomaleji o
čtyři až pět sekund na kolo. Ti chytřejší ale rychle pochopí, že tady se dá
získat drahocenný čas.
Je to úplně jiná výzva. Místo prostého sprintu s 50 kg
paliva musíte hledět na brzdy i pneumatiky kolo za kolem. V dávných dobách
si jezdci hlídali strategii s ohledem na pneumatiky sami místo inženýrů na
boxové zídce, dalo se riskovat, což mohlo v závěru přinést několik míst.
Budou chvíle, kdy nejrychlejší auto ve startovním poli bude
mimo své ideální okno využití pneumatik. Měl by se rozšířit prostor pro
jezdecké chyby v různých úrovních množství benzínu, což povede k předjíždění.
Však se podívejte na mokrý závod: každý se kolo po kole zlepšuje jinak, v jiných
křivkách vývoje. Je to člověk, který umí nejlépe odhadnout podmínky a jejich
změny. A to rozhodne, kdo vzejde jako vítěz.
Brzdy a jejich materiály budou stejné jako vloni, na to
myslete. Například loni v Singapuru to Webberovi nestačilo. Týmy musí
najít dostatečné úrovně chlazení, bude nutné přistoupit k mnoha kompromisům.
Doposud to nebyl takový problém, prostě jste jeli naplno od začátku do konce.
Letos to bude otázka toho, jak je nemít v kvalifikaci příliš studené a v závodě
je mít současně dostatečně zahřáté?
ŽIVOT V BOXECH
F1 by měla prezentovat nejrychlejší auta, nejlepší
technologii, nejrychlejší výměny pneumatik. Když vezmete své auto do pneu
servisu, může vás příjemně překvapit, že budou vyměněny, než dopijete svou
kávu. Ve formuli 1 budou pneumatiky vyměněny, než řeknete švec! Myslím, že je
to skvělé a že to vyzdvihuje důležitost týmové spolupráce. Pitstopy byly
limitovány tankováním a prací muže s lízátkem. Teď to ale bude skutečně o
chlapících v každém rohu auta. Může se stát, že maník bude s jedním kolem
hotov tak rychle, že si může dát Kit Kat, než ostatní dokončí svou práci. Bude
úžasné sledovat, kdo bude nejrychlejší.
SROVNÁNÍ MAZÁKŮ
Mercedes: Věřím tomu, že Michael Schumacher bude dobrý, jako
vždy byl. Rozhodl se pro návrat, protože mu chyběla soutěživost a potěšení. Takový
comeback se jen tak nevidí. Michael si užívá jízdu takovými vozy, práci s inženýry,
chce závodit. Bude lepším závodníkem ve svých 41 letech než dříve? O tom
pochybuji. Bude pomalejší? Myslím, že budeme svědky životního experimentu: plně
motivovaný starší závodník po odpočinku. Může překonat mladého talenta jakým je
Nico Rosberg? Pro Nikovu kariéru je to hop anebo trop. Jestli je porazí, bude
to jeho skalp. Jestli prohraje, týmy už jej nebudou vnímat jako vůdčí osobnost.
Myslím, že by se Michael nikdy nevrátil, nebýt Rosse Brawna.
Znají se po intimní stránce, jak jen dva heterosexuální muži mohou. Myslím, že
jejich zkušenosti z oblasti sportovních vozů budou výhodou pro éru plných
palivových nádrží.
McLaren: Klobouk dolů před Jensonem Buttonem za to, že nám
nabídl příležitost být svědky souboje dvou šampionů kolo na kolo v jednom týmu.
Mohl si to ulehčit tím, že by zůstal u týmu, který přešel v Mercedes. Ale
vyslyšel výzvu a věří ve své schopnosti. Myslím, že bychom mu měli dát nejméně
půl sezony, než se sžije s prostředím. Bude si muset zvyknout na kokpit,
na kolegy kolem sebe. Ale je to úžasná jezdecká kombinace. Nemyslím si, že by
ztráta tovární podpory Mercedesu měla nějaký špatný vliv. Se zákazem vývoje
motorů lze očekávat, že Mercedes dodá rychlé a spolehlivé motory, kdykoli bude
třeba.
Ferrari: Spojení Alonso – Massa mi přijde kvalitně
fungující. Massa není nestálou osobností. S ohledem na Alonsovu špatnou
zkušenost s McLarenem si myslím, že Alonso pouze nedostával to, co dostal
slíbeno. Tudíž se sbalil a odešel na pár let bojovat s autem o dvě úrovně
horším, aby se dostal tam, kde chce být. Má velmi silnou vůli, a je to navíc
dvojnásobný šampion. Ferrari nemělo dobré auto vloni, muselo se obejít bez
dvojitého difuzoru, ale výsledku předsezonních testů jsou slibné.
Red Bull: Nejlepší poctou je napodobování a není proto
náhodou, že mnoho letošních aut vypadá jako loňský Red Bull. Lidé očekávali, že
Adrian Newey přijde s něčím radikálním, ale RB6 má mnoho společného s loňským
autem, byť s velkým množstvím chytré práce pod kapotou. Věřím, že
Sebastian a Mark mohou bojovat o titul. V úvodu loňské sezony přišel
Sebastian o spoustu bodů, za mnohé si může sám, což nikdy neskrýval, ale často
ho srazila nespolehlivost. Je to úžasný talent, již pevně usazený. Mark měl
obtížný start po zlomenině nohy, ale to už patří minulosti. Letos je jeho velká
příležitost. Není to žádný trouba a ví, jak na to.
NEJLEPŠÍ ZE ZBYTKU SVĚTA
Williams: Rubens si tohle místo poté, co předvedl vloni s Brawnem,
zaslouží. Je to spolehlivý chlapík se srdcem na dlani. Myslím, že prostředí
Williamsu mu sedne. Jsem také velmi pozitivně překvapen Nikem Hülkenbergem.
Jeví se mi velmi kvalitně v autě i mimo něj. Je to velmi zajímavá dvojice.
Pro Williams mám slabost, jako mnoho dalších. Je to jeden z nejstarších privátních
týmů. Jsou to skuteční závodníci, ale po mnoha nešťastných letech už musí podat
výsledek. Auto vypadá pěkně a ve spojení s Cosworthem mají další spojení s britským
světem motorsportu. Bude ale motot dobrý v oblastech, jako je například
spotřeba?
Renault: Jsou těžce označení jako Renault, i když jej
majoritně vlastní někdo jiný. Každopádně budou chtít dál vyhrávat. O Robertovi
se ví, že je rychlý, už dokázal vyhrát závod. Vitalij Petrov má skvělou
příležitost ukázat, že na to má. Nechci být hrubý, ale vloni měli jedno z nejošklivějších
aut. Rozhodně se tím nedali ovlivnit při volbě letošních barev. Doufám, že auto
bude rychlejší, než jak vypadá.
Force India: Pro Paula di Restu to bude během pátečních jízd
skvělá příležitost. Měl by si ale tým lámat hlavou takovou přípravou mladých
jezdců, když to ohrozí přípravy pravidelných závodníků na víkend? Bylo by
skvělé, kdyby to tak dělali všichni, ale to si nemyslím, že se stane.
Toro Rosso: Auto vypadá jako logický následovník vozu loňského,
tudíž je to dobrá příležitost pro Sébastiena Buemiho a Jamieho Alguersuariho
zazářit. Sébastien odvedl loni dobrou práci a Jaime by měl stavět na tom, co se
loni naučil. Musí se zlepšit, chce-li si udržet dlouhodobé ambice na této
úrovni
Sauber: Je to podobná situace jako Honda/Brawn. Dovedu si
představit, že jej BMW platí, aby udržel tým. Peter prodal svůj tým za spoustu
peněz a dostal jej zpátky za podstatně méně. Poklona za to, že do toho jde
znovu. Je dobré, že je Pedro de la Rosa zpátky. Kamuj Kobajaši zapůsobil při
svém debutu. Daleko více, než v juniorských formulích. Bude zajímavé
sledovat, zda si udrží formu z testů i do bitev.
Nové týmy: Dovedu si
představit, že na tom bude Lotus nejlépe. Mají nejvíce zkušeností v osobě Mika
Gascoyna a v jezdcích Jarno Trulli a Heikki Kovalainen. Virgin zvolil
cestu CFD a bude zajímavé zjistit, jak to vyšlo. Auto od Camposu jsme ještě
neviděli, takže je obtížné dělat jakékoli závěry.