DAS není úplná novinka, odhaluje šéfdesignér Mercedesu

Když se během předsezónních testů v Barceloně na trati poprvé objevil nový Mercedes W11 se systémem DAS, vyvolalo to pořádný rozruch mezi týmy, novináři i fanoušky. Šéfdesignér „stříbrných šípů“ John Owen však v nedávném rozhovoru se známou reportérkou z prostředí motorsportu Rosannou Tennant odhalil, že se v případě Mercedesu o úplnou novinku nejedná.
DAS není úplná novinka, odhaluje šéfdesignér Mercedesu

Systém Mercedesu DAS (Dual-Axis-Steering) umožňuje pilotům v kokpitu pohybovat volantem od sebe a k sobě a tím měnit sbíhavost předních kol na rovinkách. Na první dojem se během testů v Barceloně zdálo, že německá stáj do nových vozů zakomponovala naprostou novinku, to ale není tak úplně pravda.

DAS každopádně v paddocku formule 1 vyvolal poprask a tým Red Bull proti inovativnímu systému Mercedesu podal protest. FIA nakonec rozhodla, že DAS bude od sezóny 2021 zakázán. V této sezóně jej však Mercedes stále může využít a jeho šéfdesignér John Owen o celém systému prozradil v rozhovoru pro oficiální YouTube kanál Mercedesu zajímavý detail.

FIA změnila pravidla: Oslabila hlas týmů, snížila počet komponent PJ, zakázala systém DAS od roku 2021

FIA změnila pravidla: Oslabila hlas týmů, snížila počet komponent PJ, zakázala systém DAS od roku 2021

„Systém DAS se zrodil z popela něčeho, co jsme zkoušeli a dokonce využili v několika závodech před pár lety. Tehdy to ale nenaplnilo naše očekávání,“ rozpovídal se Owen.

„Zůstalo to trochu stranou. Vyzkoušeli jsme to a nefungovalo to úplně podle představ. V týmu a v myslích jeho lidí existuje mnoho podobných věcí.“

„Se systémem DAS to vyšlo dobře. Říkali jsme si, jak se na to budou tvářit pravidla, když něco takového uděláme. A pravidla to nezastavila. To pro nás bylo neobvyklé a překvapující,“ upozornil Owen na fakt, že se Mercedesu podařilo využít šedé zóny v pravidlech.

Šéfdesignér Mercedesu v rozhovoru taktéž upozornil na to, že monopost W11 má i další inovativní řešení, která by způsobila podobný poprask, kdyby byla vizuálně stejně očividná jako DAS. O těchto inovacích však Owen nesmí mluvit.

Motorové oddělení Mercedesu začalo vyrábět zařízení na podporu dýchání

Motorové oddělení Mercedesu začalo vyrábět zařízení na podporu dýchání

„Systém DAS prokázal, že ve formuli 1 je stále velký hlad po takovýchto řešeních. Po řešeních, díky kterým pilot hýbe volantem jinak, než by všichni čekali a díky čemuž se stane něco, co by nikdo neočekával.“

„Možná právě vizuálně patrné inovace jsou to, co lidem chybí a o čem nemohou vzrušeně diskutovat.“

„Mercedes pro rok 2020 má mnoho dalších skvělých inovací, o kterých nemůžeme mluvit, protože pro nás představují soutěžní výhodu.“

„Myslím si, že vyšší počet podobných řešení by vzbudil větší zájem o tento sport,“ uzavřel Owen.

Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Další článek: Podle Steinera musí být zavření továren prodlouženo

14:05 | Steiner byl příliš velký pesimista. Tým stále pracuje na tom, aby Schumacher mohl do kvalifikace nastoupit. Šasi je ok, mění se převodovka. Tak jako tak ale odstartuje poslední (penalizace za převodovku).
13:56 | Alfa Romeo dostala za nebezpečné vypuštění Giovinazziho do jízdy Strollovi pokutu 5000 euro.
13:27 | Haas potvrdil, že Schumacher je v pořádku. Prošel kontrolou v lékařském centru. Při nárazu dosáhlo přetížení 30 G.
13:17 | Podle Steinera se Schumacher po nehodě v posledním tréninku nezúčastní kvalifikace.

GP Maďarska 2021

Pátek 30. července 2021
1. trénink Verstappen (1:17.555)
2. trénink Bottas (1:17.012)
Sobota 31. července 2021
3. trénink Hamilton (1:16.826)
Kvalifikace Hamilton (1:15.419)
Neděle 1. srpna 2021
Závod 15.00