Ferrari zažilo ve Francii hororový víkend. Ani jeden z jezdců nedokázal bodovat. V čem je problém a může se opakovat?
Nedošlo k nehodě, technickým problémům a ani ke špatné zastávce v boxech. Jezdci Ferrari byli ve Francii prostě pomalí. Mohly za to pneumatiky. Jezdci italské stáje se trápili s degradací.
Pirelli sice ve Francii zvýšilo tlaky u zadních pneumatik, ale Ferrari má problém především s degradací předních pneumatik.
Dar a prokletí
Ferrari zjistilo, že se přední pneumatiky na voze SF71 zahřejí poměrně rychle. Píšeme o daru i prokletí. V kvalifikaci to může představovat výhodu – zejména na pomalých okruzích nebo okruzích s pomalými zatáčkami, jako jsou Monako a Baku. Pneumatiky se rychle zahřejí a Ferrari zajede dobré kvalifikační kolo. Leclerc získal v Monaku a Baku pole position.
V závodě je ale z daru prokletí a to zejména na okruzích, které disponují rychlejšími zatáčkami, ve kterých se do pneumatik dostává více energie.
Na Paul Ricardu navíc nehrály Ferrari do karet ani podmínky. Bylo horko a v neděli před závodem pršelo. Déšť smyl gumu, kterou na povrch nanesly monoposty v průběhu předešlých dní. Trať byla proto znovu „zelená“, což znamená méně přilnavosti a tedy větší degradaci i smýkání, které vede k drolení.
Náprava nebude snadná
Na některých okruzích bude Ferrari trpět. V Maranellu si mohou zkusit pohrát s nastavením, ale Mattia Binotto už v neděli prozradil, že jeden z problémů představují ráfky.
Inženýři mají tendenci využívat ráfky k aerodynamickým účelům. U Ferrari nejspíše došli při hledání aerodynamických zisků daleko a pneumatiky se příliš zahřívají.
Bohužel jsou ráfky kol jednou z komponent, jejíž vývoj byl pro letošní rok kvůli úspoře nákladů v covidové krizi zmrazen. Tým na ně mohl použít vývojové žetony, ale ty utratil za převodovku a zadní zavěšení.
Ferrari se chce alespoň naučit, v čem je problém, aby toho mohlo využít v příštím roce. Nakonec to ale nebude tak moc potřeba. V příštím roce budou odlišné pneumatiky i „okolí kol“. Mimo jiné se vrátí kryty ráfků, které mají právě omezit aerodynamické využívání ráfků.
Propad ve druhém stintu
Podívali jsme na srovnání prvního a (části) druhého stintu u Leclerca a Ricciarda. Australana jsme zvolili záměrně – jeho první stint byl jen o dvě kola delší. Ferrari a McLaren navíc bojují o třetí místo v Poháru konstruktérů.
V prvním stintu byla situace vyrovnaná. Ve druhém stintu, dokud Leclerc nezajel k mechanikům podruhé, byl rozdíl mezi 18. a 37. kolem plných 16 sekund!
Kolo |
Leclerc |
Ricciardo |
Rozdíl |
2 |
1:41.749 |
1:42.492 |
-0,743 |
3 |
1:40.847 |
1:41.218 |
-0,371 |
4 |
1:41.116 |
1:41.124 |
-0,008 |
5 |
1:40.393 |
1:40.531 |
-0,138 |
6 |
1:40.017 |
1:40.425 |
-0,408 |
7 |
1:40.773 |
1:40.860 |
-0,087 |
8 |
1:41.148 |
1:40.850 |
0,298 |
9 |
1:40.515 |
1:40.741 |
-0,226 |
10 |
1:40.735 |
1:40.515 |
0,220 |
11 |
1:41.078 |
1:40.862 |
0,216 |
12 |
1:41.217 |
1:40.622 |
0,595 |
13 |
1:41.278 |
1:40.757 |
0,521 |
|
|
|
|
18 |
1:39.511 |
1:39.309 |
0,202 |
19 |
1:39.538 |
1:39.203 |
0,335 |
20 |
1:39.771 |
1:39.372 |
0,399 |
21 |
1:40.259 |
1:39.683 |
0,576 |
22 |
1:40.024 |
1:41.066 |
-1,042 |
23 |
1:40.061 |
1:40.251 |
-0,190 |
24 |
1:40.147 |
1:40.011 |
0,136 |
25 |
1:40.324 |
1:39.909 |
0,415 |
26 |
1:40.997 |
1:41.135 |
-0,138 |
27 |
1:40.458 |
1:40.073 |
0,385 |
28 |
1:41.931 |
1:39.187 |
2,744 |
29 |
1:42.017 |
1:39.697 |
2,320 |
30 |
1:42.483 |
1:39.663 |
2,820 |
31 |
1:41.553 |
1:39.510 |
2,043 |
32 |
1:40.960 |
1:39.037 |
1,923 |
33 |
1:40.012 |
1:39.398 |
0,614 |
34 |
1:39.967 |
1:39.284 |
0,683 |
35 |
1:40.273 |
1:38.852 |
1,421 |
36 |
1:39.358 |
1:39.165 |
0,193 |
37 |
1:39.526 |
1:39.217 |
0,309 |