Mistr světa F1 z roku 1996 Damon Hill tvrdí, že F1 nabírá směr seriálu formule E, jehož závody se převážně konají na městských okruzích.
Formule 1 v úterý oznámila, že Velkou cenu Španělska bude od roku 2026 hostit nový okruh v Madridu. Vše tak momentálně směřuje k tomu, že se třetina závodů F1 bude konakt na městských a poloměstských okruzích.
I když mají městské dráhy své výhody (například dostupnost pro fanoušky), ne všichni vítají trend rostoucího počtu tohoto typu v kalendáři.
Zmínit můžeme například úřadujícího šampiona Maxe Verstappena, podle kterého nemohou na městských okruzích vozy F1 využít svého potenciálu.
Určité obavy nyní vyjádřil také mistr světa F1 z roku 1996 Damon Hill. Brit současný vývoj v F1 přirovnal k situaci ve formuli E.
„Rád se na tento sport dívám a rád sleduji vývoj," nechal se slyšet Hill v podcastu TV stanice Sky Sports F1.
Hill zároveň připomněl, že od sezony 2026 budou v F1 platit nové technické předpisy. Ty podstatně změní podobu pohonných jednotek (50 procent jejich výkonu bude zabezpečovat elektrická energie) a v souvislosti s tím panují obavy, zda nebude nová generace vozů F1 svými výkony výrazně zaostávat za tou současnou.
„Řekněme, že přechod k užšímu, klikatějšímu okruhu (v případě Madridu, pozn. red.) jde podobným směrem jako je tomu ve formuli E, která se rozhodla pořádat své závody v centrech měst a také nutno říct na okruzích, které jsou zkráceny,“ poukázal Hill na skutečnost, že formule E závodí buď na městských okruzích či zkrácených variantách klasických okruhů.
Důvodem je přitom i to, že vozy formule E nejsou výkonnostně srovnatelné s monoposty jiných předních šampionátů.
„Doufám tedy, že tento trend není náznakem ústupku kvůli tomu, že nové vozy nebudou tak výkonné jako ty současné,“ vyjádřil své obavy Hill.
„Při závodě ve Vegas jsme měli velmi naštvaného Maxe Verstappena, který mluvil o povaze okruhů a o tom, na jakých okruzích byste chtěli závodit. Faktem ale je, že se formule 1 musí přizpůsobit novým požadavkům, které jsou na ni kladeny z hlediska výroby vozů, a stejně tak z hlediska nařízení, která správně řeší otázky týkající se životního prostředí,“ připustil bývalý jezdec Williamsu či Jordanu.
„Doufám, že to bude vzrušující okruh. Nejdůležitější je, aby se na něm dalo závodit, pak budeme všichni spokojeni,“ dodal na téma okruhu v Madridu Hill.