Další krok proti Red Bullu? FIA si od Maďarská posvítí na zastávky v boxech a zavede reakční časy

FIA se od Velké ceny Maďarska zaměří na zastávky v boxech a zavede povinné tolerance.
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Další krok proti Red Bullu? FIA si od Maďarská posvítí na zastávky v boxech a zavede reakční časy | Foto: Getty Images / Mark Thompson

Red Bull má v posledních letech nejrychlejší zastávky v boxech. Pokud máte rádi statistiky, tak z deseti nejrychlejších zastávek letošní sezóny mají na kontě prvních šest mechanici rakouské stáje.

Helmut Marko před pár dny prozradil, že si Mercedes stěžuje na vybavení Red Bullu při zastávkách v boxech. Po zadních křídlech a ohřevu pneumatik je to další věc, na kterou Mercedes ukazuje prstem.

Ukazuje se, že se FIA skutečně zabývala stížnosti na to, že zastávky některých týmů jsou rychlejší, než je možné dosáhnout dodržováním stávajících pravidel. Podle FIA některé postupy mohou zahrnovat vyšší míru automatizace, než se očekává.

Zastávky v boxech letos ovládl Red Bull

Zastávky v boxech letos ovládl Red Bull

Technická pravidla F1 obsahují zmínku o zastávkách v boxech, která říká, že senzory musí působit pasivně.

Článek 12.8.4 jasně uvádí, že: „Zařízení, která se používají k montáži nebo demontáži upevňovacích prvků kola, mohou být poháněna pouze stlačeným vzduchem nebo dusíkem. Veškeré senzorové systémy mohou působit pouze pasivně.“

FIA se chce nyní zaměřit na dodržování poslední věty citovaného článku.

V technické směrnici TD22A uvedla, že od srpnového závodu v Budapešti musí mít postupy týmů při zastávkách v boxech zabudovanou toleranci, která umožňuje lidskou reakci při signalizaci.

Tyto hodnoty jsou 0,15 sekundy od zjištění, že jsou matice kol utaženy, do pokynu mechanikovi se zvedákem, aby vůz spustil, a 0,2 sekundy od spuštění zvedáku do okamžiku, kdy jezdec obdrží pokyn k opuštění stání.

Očekává se, že tyto změny zpomalí časy zastávek v boxech o dvě až tři desetiny sekundy.

Ve F1 není reakční čas novinkou. Už delší dobu se uplatňuje na startu. Pokud jezdec odstartuje příliš brzy na to, aby zareagoval po zhasnutí světel, může být vyšetřován pro ulitý start. 

Na rozdíl od novinky v případě pit stopů však FIA v případě startovních procedur nezveřejňuje, jaká je přesná tolerance pro start, protože se obává, že kdyby byla zveřejněna, týmy a jezdci by se snažili toto číslo využít.

Váš názor Další článek: Hamilton jedná o nové smlouvě. Za týmového kolegu chce i nadále Bottase
11:34 | F1 prodloužila s Abú Dhabí smlouvu do roku 2030.
10:44 | S vozem Williams bude příští týden v juniorských testech jezdit Logan Sargeant.
16:06 | Příští týden proběhnou v Abú Dhabí testy 18palcových pneumatik ale také testy juniorských jezdců. Robert Švarcman bude jezdit s Haasem ale také s Ferrari (tam společně s Fuocem).
14:49 | Uveřejněna startovní listina pro rok 2022: Kuan-jü Čou s číslem 24, Ferrari zatím bez Mission Winnow a Red Bull / AlphaTauri s motory Red Bull Powertrains.

GP Abú Dhabí 2021

Pátek 10. prosince 2021
1. trénink 10.30–11.30
2. trénink 14.00–15.00
Sobota 11. prosince 2021
3. trénink 11.00–12.00
Kvalifikace 14.00–15.00
Neděle 12. prosince 2021
Závod 14.00