FIA technickou směrnicí zakázala dodatečné prvky, které chránily kluznou desku před přílišným opotřebením.
Vozy formule 1 mají od poloviny 90. let na podlaze kluzné desky. Před závodem musí být tloušťka desky 10 milimetrů a po závodě nejméně 9 milimetrů. Maximální možné opotřebení je tedy 1 mm.
Cílem desky je zabránit tomu, aby vozy jezdily až příliš nízko. Od roku 2022 je přítlak generovaný podlahou mnohem důležitější než dříve, a tak se týmy snaží jít „na hranu“ a jezdit co nejníže. Jedním z důsledků je, že se pohybují v oblastech, které se nedají reálně simulovat, což občas přináší nepříjemná překvapení.
Teoreticky ale samozřejmě může dojít také k přílišnému opotřebení kluzné desky. FIA tloušťku desky měří namátkově ve čtyřech kontrolních otvorech. Pokud je opotřebení větší než 1 mm, je jezdec ze závodu diskvalifikován. Ve Velké ceně USA 2023 byli kvůli tomu diskvalifikováni Lewis Hamilton a Charles Leclerc.
Aby se zabránilo přílišnému opotřebení desky, jak vozy naráží na hrbolatou trať, instalují se do podlahy v okolí otvorů titanové bloky (skid blocks, smykové bloky), které generují i známé jiskry za vozem. Počet a celková plocha smykových bloků jsou omezeny.
Deska na voze Hamiltona. Dobře patrné jsou kontrolní otvory. Tři jsou vpředu – jeden na začátku desky, další dva vedle sebe o něco dál dozadu. Poslední čtvrtý otvor je v zadní části desky.
Foto: Getty Images / Peter Fox
Týmy v minulosti dostaly technickou směrnicí ještě jednu berličku v podobě dodatečných bloků, které jsou známé jako satelitní bloky. Tyto podpůrné bloky byly chápány jako legální, pokud měly stejnou vertikální tuhost jako hlavní bloky, ale jejich tloušťka nebyla uvedena.
Podle Auto Motor und Sport a Motorsport.com některé týmy tuto pomůcku zneužily a přišly se silnějšími ochrannými prvky, aby snížily opotřebení hlavních bloků a tedy i desky.
Stížnost Red Bullu a technická směrnice
Podle informací Motorsport.com oznámil Red Bull tento problém Mezinárodní automobilové federaci (FIA) po Velké ceně Brazílie. Dodatečné satelitní bloky měla využívat až polovina startovního pole – mimo jiné Mercedes, Ferrari a Haas. McLarenu se situace netýká a totéž samozřejmě platí pro Red Bull, který si na to stěžoval.
FIA přijala argument Red Bullu, že některé týmy využívají mezery v pravidlech. Místo toho, aby čekala až do Kataru a dala týmům více času na reakci, vydala technickou směrnici, která platí s okamžitou platností od víkendové Velké ceny Las Vegas.
Směrnice fakticky odstraňuje odkaz povolující dodatečné ochranné bloky. Pokud týmy nechtějí riskovat diskvalifikaci ze závodu kvůli přílišnému opotřebení kluzné desky, budou muset patrně zvýšit světlou výšku svého vozu. Předpokládá se, že zvýšení výšky o 1 mm znamená ztrátu od půl do čtvrt desetiny sekundy na kolo.