Dakar 2011 vyhráli Coma, A. Patronelli, Al Attíja a Čagin

V sobotu 14. ledna skončil 33. ročník pouštního maratonu Rallye Dakar. Motocykly ovládl Coma s KTM, čtyřkolky A. Patronelli s yamahou, automobily Al Attíja s volkswagenem a kamiony Čagin s kamazem.
Dakar 2011 vyhráli Coma, A. Patronelli, Al Attíja a Čagin

Po čtrnácti dnech náročného závodění na území Argentiny a Chile dorazili závodníci do cíle v Buenos Aires. O startu letošního Dakaru jsme vás informovali zde. Nyní si stručně shrneme jeho výsledky.

V kategorii motocyklů byl maximální objem motoru stanoven na 450 cm3, ale rozložení sil mezi favority se nezměnilo. Souboj o vítězství se brzy zredukoval na dvojici největších favoritů se stroji KTM - Cyril Despres a Marc Coma, kteří Dakaru dominují posledních šest ročníků. Vyhrál čtyřiatřicetiletý Coma o 15 minut před Despresem. Španěl se dostal do vedení ve čtvrté etapě a poměrně těsný náskok na Francouze udržel až do cíle. Na třetí místo se v předposlední etapě dostal Helder Rodrigues s yamahou. Na čtvrté místo odsunul Franciska Lopeze Contarda, kterého v závěru potkaly technické problémy. Vítězný Coma přidal k triumfům z let 2006 a 2009 třetí trofej a v počtu výher se dotáhl na Desprese. "Po celý závod jsem se musel plně soustředit, to byla jediná možnost, jak si vedení udržet. Ani na chvíli nebylo možné si odpočinout. Dakar byl letos velmi náročný," přiznal v cíli. Češi David Pabiška a Jan Veselý na yamahách dojeli na 31., respektive 62. místě. Závod dokončilo 94 motocyklistů, kompletní výsledky najdete zde.

Klepněte pro větší obrázek

Mezi čtyřkolkáři vyšel úvod Josefu Macháčkovi, ale po penalizaci klesl na třetí místo. Ze závodu musel nakonec odstoupit kvůli zlomené poloose. Nedojel ani loňský vítěz Marcos Patronelli z Argentiny. Pro vítězství si tentokrát dojel jeho bratr Alejandro s Yamahou Raptor před krajanem Sebastianem Halpernem a Polákem Lukaszem Laskawiecem s dalšími yamahami. "Od roku 2000 jsem nic nevyhrál a najednou jsem první na Dakaru, nemůžu tomu uvěřit," radoval se v cíli šťastný vítěz. Kvůli havárii nedojel ani Martin Plechatý. Závod dokončilo dvanáct čtyřkolek. Kompletní výsledky najdete zde.

V automobilech si podle očekávání nejlépe vedl tým Volkswagen. Od té doby, co se Dakar jezdí v Jižní Americe, vždy vyhrál někdo z pilotů Volkswagenu a pokaždé se jednalo o někoho jiného. Na triumfy týmových kolegů Giniela de Villierse z roku 2009 a Carlose Sainze z loňského roku navázal Násir Al Attíja, který po loňské těsné prohře slíbil, že letos vyhraje. Opět se dlouho držel těsně za Španělem a čekal na příležitost. Ta přišla v osmé etapě. Sainz po problémech ztratil padesát minut, nedařilo se mu ani o den později a Katařan s německým spolujezdcem Timem Gottschalkem získal rozhodující náskok. "Vyšlo to až napotřetí. Je to největší moment mé sportovní kariéry. Vyhrát Dakar bylo můj sen. Myslím, že po této výhře bude každý vědět, kde je Katar," věří vítěz. Mezi Al Attíju a Sainze se vklínil ještě de Villiers. Stupně vítězů tak kompletně patřily vozům Volkswagen Touareg. Až za nimi skončili jezdci BMW Stéphane Peterhansel a Krzysztof Holowczyc. Závod dojelo 53 posádek, z českých závodníků nedokončil nikdo. Kompletní výsledky najdete zde.

Klepněte pro větší obrázek 

Mezi kamiony se o vedení od začátku soutěže přetahovali Vladimir Čagin a Firdaus Kabirov s vozy Kamaz. Krok s nimi zpočátku držel i Aleš Loprais s tatrou, kterému určitě prospěl návrat navigátora Josefa Kaliny do týmu. Česká posádka, kterou doplňoval ještě Milan Holaň, vyhrála dvě etapy, ale přišly problémy s turbodmychadlem, Loprais sice dojel provizorně do cíle, ale tam byl diskvalifikován, protože neprojel řadu kontrolních bodů. Stále tak čeká na první dojezd do cíle od přesunutí závodu z Afriky, tentokrát absolvoval devět etap. Čagin se dostal definitivně do vedení v desáté etapě a Dakar vyhrál posedmé v kariéře, tentokrát se spolujezdci Sergejem Savostinem a Ildarem Šajsultanovem. Překonal tak v počtu triumfů Karla Lopraise. Také další tři místa patřily kamazům. Druhý dojel Kabirov, třetí Čaginův loňský spolujezdec Eduard Nikolajev a čtvrtý Ilgizar Mardějev. Jediný český kamion v cíli byl Liaz Vlastimila Vildmana, Ladislava Fajtla a Jana Bervice. Po havárii posádky Martina Kolomého musel být dokonce operován navigátor Jaroslav Lamač a sám Kolomý dostal krunýř na zpevnění páteře. Cílem projelo 41 posádek. Kompletní výsledky naleznete zde.

Jak už jsme vás informovali, letošního Dakaru se zúčastnili i tři bývalí piloti F1. Nejlépe dopadl Jan Lammers, který dojel devatenáctý v kategorii kamionů. Eliseo Salazar a Norberto Fontana ze závodu odstoupili.  

Někteří jezdci dali přednost závodu Africa Eco Race, který pořádá trojnásobný vítěz Dakaru René Metge na území Maroka, Mauretánie a Senegalu s cílem v Dakaru. Zúčastnil se i čtyřnásobný vítěz a bývalý organizátor klasického Dakaru Hubert Auriol. V kategorii automobilů zvítězil Jean-Louis Schlesser s vozem vlastní konstrukce. Mezi kamiony pak kraloval k radosti českých fanoušků Tomáš Tomeček s tatrou.

Diskuze (25) Další článek: Na počítačové simulaci místo aerodynamických tunelů stojí budoucnost
18:13 | Brendon Hartley je překvapen, že se mluví o jeho budoucnosti. Má prý smlouvu...
17:00 | Po problémech ve Španělsku bude Ferrari v Monaku testovat starší zavěšení.
14:01 | Aston Martin se v průběhu 9 měsíců rozhodne, zda vstoupí do F1 jako dodavatel motorů.
23. května | Rubens Barrichello má dnes narozeniny (46)
22. května | Podle Tombazise jsou změny pravidel pro předjíždění nutné, protože jinak by se situace dále zhoršovala.

GP Monaka 2018

Čtvrtek 24. května 2018
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 26. května 2018
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 27. května 2018
Závod 15.10