Cunoda je jedním z nejmenších jezdců v historii. Jak jsou na tom ostatní?

Júki Cunoda se může zapsat do historie formule 1. Minimálně v jednom parametru ale už vévodí statistikám nyní.

Júki Cunoda je prvním japonským jezdcem ve formuli 1 od roku 2014, kdy královnu motorsportu opustil Kamuj Kobajaši.

První japonské jezdce jsme viděli ve F1 v polovině 70. let a celkově jich už jezdily dvě desítky. Cunoda se může stát prvním Japoncem, který vyhraje závod (zatím získali Japonci tři pódia). U AlphaTauri se to povedlo vloni Gaslymu, ale my tím samozřejmě myslíme spíše jeho budoucí velmi reálné angažmá u Red Bullu.

Cunoda má z předsezónních testů skvělý pocit

Cunoda má z předsezónních testů skvělý pocit

Jeden z nejmenších jezdců

Júki Cunoda je ale už dnes z hlediska statistik výjimečný. Je to jeden z nejmenších jezdců v historii formule 1 – podle oficiálních údajů měří jen 159 cm. To je o 27 cm méně, než nejvyšší jezdec ve startovním poli – Esteban Ocon.

Celková výška jezdců se letos zmenšila – ve srovnání s loňskou sezónou o 33 cm. Odešli totiž relativně vysocí jezdci. Alexander Albon měří 186 cm, Romain Grosjean 180 cm.

Výška současných jezdců formule 1

Jezdec Výška
Esteban Ocon 186 cm
Antonio Giovinazzi 185 cm
George Russell 185 cm
Nicholas Latifi 185 cm
Lance Stroll 184 cm
Max Verstappen 181 cm
Charles Leclerc 179 cm
Daniel Ricciardo 178 cm
Carlos Sainz 177 cm
Pierre Gasly 177 cm
Nikita Mazepin 176 cm
Mick Schumacher 176 cm
Kimi Räikkönen 175 cm
Sebastian Vettel 175 cm
Lewis Hamilton 174 cm
Sergio Pérez 173 cm
Valtteri Bottas 173 cm
Fernando Alonso 171 cm
Lando Norris 170 cm
Júki Cunoda 159 cm

Cunoda je nepochybně nejmenším jezdcem ve startovním poli a nejmenším jezdcem za mnoho let. Kteří jezdci se ale zapsali do historie formule 1 jako nejmenší a největší? 

Bohužel jednoznačně nikdo. Jedna bychom se museli rozhodnout, zda budeme brát v úvahu všechny jezdce, kteří se zúčastnili víkendu F1, nebo jen ty, kteří odstartovali alespoň do jednoho závodu.

To je však nejmenší problém. Údaje o výšce jezdců jsou u některých obtížně dohledatelné – platí to zejména o těch z dávnější historie. Často se také údaje liší a to dokonce i u současných jezdců. Většinou jde o rozdíl 1 až 2 cm. U Verstappena můžete například najít informaci o výšce 180 i 181 cm. 

Obecně se předpokládá, že jedním z nejvyšších nebo možná nejvyšším jezdcem byl Hans-Joachim Stuck. Ve formuli 1 závodil v letech 1974 až 1979 a získal dvě pódia. Poté jezdil se sportovními vozy a uspěl i v Le Mans. Jeho výška je 194 cm.

Jako nejmenší jezdec v historii se uvádí Andrea Montermini, který závodil v polovině 90. let, kdy odjel 20 startů. Jeho výška má být 157 cm, takže ještě o 2 cm méně ve srovnání s Cunodou. Například britský Autosport ale u jeho jména uvádí hodnotu 168 cm, takže je potřeba to brát s rezervou.

Mezi nejmenší jezdce v F1 patřil dlouhodobě Felipe Massa (166 cm). Malého vzrůstu ale byli i jezdci z dob dávno minulých. Například slavný Tazio Nuvolari měřil jen okolo 160 cm.

Nejvyšší jezdeckou sestavu bude mít i letos Williams. Nejmenší i kvůli Cunodovi AlphaTauri. 

Jezdecké sestavy

Tým Průměrná výška
Williams 185 cm
Alfa Romeo 180 cm
Aston Martin 179,5 cm
Alpine 178,5 cm
Ferrari 178 cm
Red Bull 177 cm
Haas 176 cm
McLaren 174 cm
Mercedes 173,5 cm
AlphaTauri 168 cm

Výška není důležitá

Výška jako taková není důležitá, i když může představovat problém. Týká se to zejména náhradních jezdců, kteří se musí vměstnat do vozu pro menšího jezdce. George Russell (185 cm) vloni nahradil Lewise Hamiltona (174 cm) a úplně pohodlně se necítil. 

Hlavní je ale hmotnost. Minimální hmotnost daná pravidly bere v úvahu hmotnost prázdného vozu, pneumatik a jezdce.

Jezdce stojícího po kvalifikaci či závodě na váze viděl asi každý. Pokud má jezdec menší hmotnost, může tým využít závaží pro lepší vyvážení. Vyšší jezdci (ale nejen ti) tak drželi mnohdy až drastické diety. 

Od roku 2019 se sice hmotnost jezdce i vozu stále počítají dohromady, ale  před sezónou se jezdec i se sedačkou zváží a pokud výsledná hmotnost bude nižší než 80 kg, chybějící hmotnost se vyváží závažími, které se připevní do kokpitu pod sedadlo.

Další článek: Kdybych mohl, jezdím každý den, říká Schumacher

27. července | Lewis Hamilton věnuje 20 milionů liber na založení nové charitativní nadace na podporu nedostatečně zastoupených skupin ve Velké Británii
26. července | Pirelli potvrdilo, že po Maďarsku proběhnou na Hungaroringu další testy 18palcových pneumatik. Zúčastní se jich Ferrari, McLaren a Mercedes.
25. července | Jak okomentovali kolizi mezi Hamiltonem a Verstappenem komentátoři napříč světem: odkaz
25. července | Roman Staněk vyhrál druhý závod víkendu Euroformule Open v Imole.

GP Maďarska 2021

Pátek 30. července 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 31. července 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 1. srpna 2021
Závod 15.00