Čtyři vítězové ve čtyřech závodech - to má být pro formuli 1 špatně?!

Umělé závodění. Takové označování formule 1 kvůli významné roli pneumatik Pirelli teď slýchám v jednom kuse...
Čtyři vítězové ve čtyřech závodech - to má být pro formuli 1 špatně?!

Letošní pirellky jsou nesmírně citlivé na teploty a rychle se opotřebovávají. Osobně v tom ale nevidím problém. Podívejme se na osmdesátá léta, kterou mnozí považují za zlatou éru formule 1. Když jeden jezdec využil turba, aby se dostal před svého soupeře, říkalo se tomu nepravé nebo umělé závodění? Samozřejmě nikoliv, bylo to prostě součástí hry. Dnes je to obdobné. Tehdy i v současnosti je správné nakládání s pneumatikami klíčovou schopností, která rozlišuje dobré od výjimečných. Nejenom, že to není žádná umělotina, ale navíc to přidává na zajímavosti pro fanoušky. V mé době se jelo naplno do posledních zastávek a pak se už jelo na jistotu, aby se zajistilo vítězství. Dnes ani po posledních pitstopech nemůžeme předpovídat, zda lídr závodu skutečně zvítězí. Není to skvělá věc k pokoukání?

Ve čtyřech závodech jsme viděli čtyři vítěze. Nejdominantnější vítězství si připsal Nico Rosberg v Číně, a to jel ve voze, který je v závodních podmínkách zřejmě až třetí nejlepší. Jak to může být fake? Jak to může být zlé pro formuli 1?

Testování v Mugellu

Zřejmě největší story si v Mugellu připravil Vitalij Petrov. Ten řekl, že tamní trať je pro formuli 1 příliš nebezpečná. Bylo od něho odvážné, že to řekl. Souhlasím s ním. Velkým problémem je, že se tam nikde pořádně nebrzdí. Na běžných tratích pro formuli 1 se buď sešlápne brzdový pedál k podlaze, či se naopak jede naplno. Musíte se na zatáčku připravit s předstihem. Pokud budete dostatečně rychlí, je to dobře, na korekce není čas ani místo. Lewis ani Jenson tam za McLaren netestovali. Hlavním důvodem podle mě je, že se jim zkrátka nechtělo. Docela je chápu. Když jsme byli s Mikou Häkkinenem u McLarenu a nechtělo se nám na testy, prostě jsme nejeli. Za svou kariéru jsem toho natestoval hodně a občas bylo očividné, že z testů moc pozitivního nevzešlo. Třeba na takovém Silverstonu mi to nikdy moc nešlo. Tam bylo vhodnější mít někoho, kdo na trati dokázal jet na 100 procent, pak bylo možné porovnávat jednotlivá vylepšení a vůz zrychlit. Když jsem tam seděl v autě já a jel třeba na 95 procent, mohlo se stát, že data budou nekvalitní a vylepšení se posune na špatnou cestu. V dnešní éře limitovaných testů je extrémně důležité mít dobře vyladěný simulátor. 

Bacha na Vettela

Sebastian Vettel v Bahrajnu konečně získal své první vítězství v sezoně. Neprokazuje to vrtošivou povahu formule 1? Část novinářů ho odepisovala jenom proto, že jeho poslední dvě vítězství oddělovaly čtyři závody. Čtyři závody! Podíváme-li se na úvod sezony, zjistíme, že Red Bull měl dobrou závodní rychlost, snad až na Čínu. Pouze se mu nedařilo vše vyladit tak, jak se mu dařilo v loňském roce. Kdo ale bude tahat za delší konec provazu v pátém závodě? Red Bull? McLaren? Mercedes? Ferrari? Lotus? Vsaďme se!

Další článek: Evropě musí stačit šest závodů, říká šéf Toro Rosso