Coulthard: Na koni je nyní Hamilton

Nico Rosberg je po třinácti odjetých velkých cenách letošní sezóny v čele průběžného pořadí šampionátu, navrch má však Lewis Hamilton. Přečtěte si názor Davida Coultharda.

Monza přišla po kontroverzní kolizi jezdců Mercedesu v Belgii, ze které tým obvinil Rosberga a za kterou se Němec později omluvil.

Rosberg je ve formuli 1 již nějakou dobu, toto je jeho devátá sezóna, jeho kariéra však stoupala pomalu. Teprve nyní vidíme, jak reaguje na situaci, ve které neustále závodí na čele s těmi nejlepšími.

Je slušný a naprosto milý, ale bučení, kterého se Rosberg na pódiu dočkal již podruhé za sebou zkrátka ukazuje, že popularitu nelze vyrobit.

Hamilton je nyní zřejmě oblíbenější než kdy dřív. Lidé si možná nebyli zcela jistý, kým je, když se objevil poprvé, pak přišlo období, ve kterém jsme Lewise tak nějak ztratili, zatímco on vyrůstal v závodníka milionáře.

Klepněte pro větší obrázek

Nyní se však pevně našel, ve svém vlastním stylu, v tom, co má rád, ať už se jedná o parnery nebo životní styl. A co se dostává k nám, je pocit upřímnosti.

Zdá se, že jeho přístup s otevřeným srdcem jej spojil s veřejností. Nezáleží na tom, zda se lidem vyloženě líbí jeho styl, zkrátka si myslím, že veřejnost respektuje čestnost a upřímnost.

Neříkám, že Rosberg není čestný, jen neukazuje tolik ze své osobnosti. U Hamiltona je naprosto zřejmé, že to, co vidíte je to, co dostanete.

Jak Hamilton zlomil Rosberga

Když se Hamilton na startu v Monze propadl, pomyslel jsem si: „A je to. Nika už teď nikdo neporazí.“ Jenže porazil a jednoznačně.

Pro ty, kteří nesledují formuli 1, může být obtížné pochopit, čím si Rosberg procházel, když ho Hamilton stahoval. Tlak si hraje s vaší myslí. Začnete věnovat příliš mnoho času přemýšlení o tom, co se bude dít, zejména tady v Monze, kde jsou dlouhé rovinky a vy sledujete svůj brzdný bod.

Je to jako když tenista čeká na míč, který může snadno smečovat a pak mine. Namísto toho, aby se jednalo o podvědomou záležitost, přesune se tato myšlenka ze zadní části vaší mysli na povrch.

Klepněte pro větší obrázek

To je tlak. Začnete si uvědomovat následky. Řídit závodní vůz rychle je spíš o reakci než akci.

Brzdit a zatáčet je metodickou součástí toho, co děláme. Co odděluje ty skvělé je, že skrze zatáčky jsou tolik reaktivní. Cítí smyk ještě předtím, než přijde, srovná ho, nasměruje auto a je pryč.

Ti pouze dobří odškrtávají kolonky, ale jsou tak metodičtí, že během toho ztratí půl desetiny. Není to mnoho, ale dejte to dohromady v deseti zatáčkách a najednou jste půl sekundy pozadu.

 

Hamilton: „Užil jsem si každou minutu svého vítězství v Monze.“

 

Rosberg si v tom závodě nejspíš myslel: „OK, jsem ve vedení, vypadá to pozitivně.“ Pak se to najednou změnilo: „Co? On je druhý?“ A potom: „A teď už mě dotahuje?“

Začnete o tom přemýšlet namísto toho, abyste řídili vůz. A právě tak se pak začnete dopouštět chyb, takových, které Rosberg v závodě udělal dvě.

Co dál?

Letošní sezóna měla dosud dvě části. První se skládala z úvodních pěti závodů, v nichž po svém odstoupení v Austrálii Hamilton vyhrál čtyřikrát za sebou, přičemž Rosberga pokaždé porazil jiným způsobem.

Pak přišla série závodů, ve kterých se Hamilton dostal do různých problémů a Rosberg byl schopen znovu si vybudovat značný náskok.

Monza byla prvním závodem třetí a závěrečné části sezóny. Byla prvním závodem od Španělska v květnu, ve kterém spolu oba bojovali na trati.

Klepněte pro větší obrázek

Pro Hamiltona to nepředstavuje nic, co by už nevěděl. Už nyní věří, že je lepším závodníkem než Rosberg, že se svou rychlostí nakonec vyhraje.

Po Spa rovněž věděl, že Rosberg si nemůže dovolit bojovat s ním kolo na kolo a riskovat kolizi. Hamilton si může jednou dovolit do Rosberga nabourat, což bude považováno za vyrovnání po tom, k čemu došlo v Belgii, zatímco Rosberg už to znovu udělat nemůže.

Hamiltonův hlavní soupeř už má žlutou kartu. Ještě jedna a přijde červená, ačkoliv se jedná pouze o metaforu. Hamilton má na to vyhrát všechny zbývající závody. Samozřejmě, Rosberg také, je však cítit, že Hamilton má navrch.

Klepněte pro větší obrázek

Pokud však Hamilton má slabé místo, je to fakt, že je stále zranitelný v kvalifikacích, kde je stále schopen zkomplikovat svou situaci drobnou chybou.

Jeho poslední kvalifikační kolo v Monze bylo pomalejší než jeho nejlepší. To jsme letos viděli častokrát. Je to jedna z těch věcí, které jsem se dopouštěl já, zatímco můj týmový kolega Mika Häkkinen byl nakonec zkrátka rychlejší.

Hamilton je rychlý, v poměrně značném počtu závodů již však neposkládal dohromady důležité kolo. To je jediná obava, kterou nyní u Lewise mám. Jinak je výhoda na jeho straně.

Co se Rosberga týče, bude fascinující vidět, jak se z toho dostane. Otazníky visí nad jeho rychlostí i závoděním kolo na kolo, navíc nyní není v oblibě veřejnosti. To není snadná situace.

Klepněte pro větší obrázek

Diskuze (145) Další článek: Bučení na Rosberga nebylo správné, říkají Hamilton a Wolff