Coulthard chce více dodavatelů pneumatik a F1, co jde skutečně s dobou

David Coulthard je jedním z mnoha, kteří kritizují současnou F1. Zároveň ale své výhrady velmi přesně popisuje.
Coulthard chce více dodavatelů pneumatik a F1, co jde skutečně s dobou

„Podle mého názoru by aktuální éra F1 měla být vždy tou nejrychlejší v historii sportu,“ píše Coulthard ve svém sloupku pro BBC.

Podle skotského závodníka jsme dnes svědky technologického pokroku. „Jsme zvyklí na to, že mobilní telefony jsou lehčí, mají více funkcí, lepší výdrž baterie, větší kapacitu. V závodě na 100 metrů posouváme rekord stále níže. Člověk se dostává do vesmíru stále dál. Vozy F1 jsou přesto o několik sekund pomalejší, než tomu bylo před 10 lety. Samozřejmě existuje řada důvodů proč to tak je. Neexistuje konkurence mezi výrobci pneumatik, doplňování paliva skončilo před pěti lety, vozy zpomalily kvůli bezpečnosti.“

Coulthard zmiňuje argument některých lidí, že monoposty nemohou být stále rychlejší, protože by se už pak ani neudržely na okruhu.

„Tím si nejsem tak docela jistý,“ kontruje. „Podívejte se na Monako, na další závod. Jezdili jsme tam kolem roku 1920 a budeme tak činit i nadále, dokud auto nepřeletí oplocení a nepřistane někde na tribuně. Doufejme, že ten den nikdy nepřijde, ale každý rodič viděl malé dítě, které spadne a zraní se. Nemůžete vymazat všechno nebezpečí ze života.“

Coulthard určitě nechce jít proti bezpečnosti, ale podle něj by DNA F1 mělo být heslo: „Wow, viděli jste, jak jsou rychlí?“

Coulthard upozorňuje, že současní jezdci musí mlčet, ale jsou rozčarování ze současné F1.

Proč máme jednoho dodavatele pneumatik?

Jedním z dalších důvodů jsou pneumatiky. Coulthard si myslí, že současná situace je vše, jen ne dobré PR pro Pirelli. U Italů prý ale problém není, dokázali by udělat jiné pneumatiky, ale o to ani tak moc nejde.

„Šéfové tohoto sportu nechtějí boj mezi pneumatikami různých výrobců. Nechápu proč. Konec konců tu máme boj mezi výrobci motorů a šasi. Neexistuje žádný důvod, proč by souboj výrobců pneumatik měl mít dopad na náklady. Pneumatiky jsou jasně jedním z důvodů současného nedostatku předjíždění v F1. Jsou moc citlivé. Je tam spousta péče o pneumatiky.“

Coulthard přirovnává situaci k vytrvalostním závodům, kde jedou jezdci 24 hodin (v Le Mans) na limitu. Jedna sada pneumatik Michelin jim stačí na dva, někdy i tři stinty o 45 minutách.

 

Ve WEC jedou tři stinty po 45 minutách na jedné sadě

 

V této souvislosti Skot vzpomíná i na své účinkování v F1. Nyní je to něco jiného. Jezdci podle něj jedou na limitu jen chvíli, někdy vůbec.

Kromě rychlosti a pneumatik glosuje Coulthard také fyzickou náročnost závodění, která už prý není tak velká. Podle něj je to důležité. Pokud budou vozy rychlejší, bude těžší je řídit, budou jezdci zářit nadšením, což se přenese na všechny.

K tomu dodává i dobré přirovnání. „Obdivujeme někoho, kdo chodí přes lano mezi dvěma mrakodrapy, protože pokud spadne, je to téměř jistá smrt. Nechcete, aby spadl, ale ta skutečnost, že se to může stát, dělá podívanou zajímavou. Kdyby se procházel po chodníku po bílé čáře, nedívali byste se na to.“

V neposlední řadě Coulthard kritizuje aerodynamiku a uvádí čerstvý příklad – Hamiltona ve Španělsku, který sice jel v rychlém autě, ale nebyl schopen předjet Vettela. Coulthard neví, jak na to, ale podle něj řešení jistě existuje. V IndyCar se k sobě vozy také dokáží přiblížit. Když tohle dokážeme, můžeme prý zrušit DRS, umělé předjíždění nebude potřeba.

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Další článek: Video: Hamilton si zahrál fotbal

9:57 | Za chvíli hlavní závod F2, živě třeba na Sport 1.
15:59 | Haas přestaví své jezdce pro rok 2021 před koncem sezóny. Podle Steinera maximálně za 2 týdny.
14:51 | Kvalifikace F2: Pole position (za které jsou v F2 body) získal Callum Illot. Schumacher 10., Cunoda 22., Lundgaard 9., Shwartzman 14.
14:09 | Binotto potvrdil, že Sainze nejspíše v lednu posadí do dva roky starého vozu. Racing Point podobný test s Vettelem nechystá. Szafnauer uvedl, že nemají možnost jezdit s dva roky starým vozem.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink Hamilton (1:29.033)
2. trénink Hamilton (1:28.971)
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 29. listopadu 2020
Závod 15.10