Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images / Peter Fox

Foto: Getty Images / Peter Fox

 Foto: Getty Images / Lars Baron

Foto: Getty Images / Lars Baron

 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Foto: Getty Images / Bryn Lennon

 Foto: Getty Images 

Foto: Getty Images 

 Foto: Getty Images 

Foto: Getty Images 

 Foto: Getty Images / Lars Baron

Foto: Getty Images / Lars Baron

 Foto: Getty Images / Lars Baron

Foto: Getty Images / Lars Baron

 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Foto: Getty Images / Bryn Lennon

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images / Peter Fox

Foto: Getty Images / Peter Fox

 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Foto: Getty Images / Bryn Lennon

 Foto: Getty Images / Mark Thompson

Foto: Getty Images / Mark Thompson

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
28
Fotogalerie

Comeback Ferrari: lepší procesy, mentalita, příprava i pohonná jednotka

V ulicích Monaka vyhrál Max Verstappen, ale klidně to mohl být někdo z Ferrari. Leclerc však boural a do závodu neodstartoval. Sainz startoval z horší pozice, ale nakonec se dostal na stupně vítězů. Jak jsou na tom rudé monoposty?

Ferrari to s ohledem na své dřívější úspěchy a mentalitu moc neříkalo, ale cílem byl boj o třetí místo. Pro stáj z Maranella velmi konzervativní cíl, ale musíme se na to podívat optikou loňské sezóny. Ferrari získalo 131 bodů, třetí McLaren 202.

Letos je situace odlišná. Ferrari je ve hře o třetí místo. Auto Motor und Sport se odvolává na GPS data lidí z Mercedesu, podle kterých má Ferrari v pomalých zatáčkách v průměru nejrychlejší vůz.

V Maranellu v posledních měsících změnili strukturu vedení i přístup. Ten by se měl podobat Mercedesu – jde o neúnavnou analýzu chyb i přesvědčení, že každý detail je důležitý.

Klíčem letošního zlepšení je nová pohonná jednotka. Odhaduje se, že elektrická část pohonné jednotky Ferrari je na tom velmi dobře. Režim nabíjení se aktivuje později na rovinkách než u konkurence. Pokud jde o spalování, ztrácí motor Ferrari 15 až 20 koní. 

Při vývoji vozu se u Ferrari soustředlili na pochopení chyb SF1000, jejich nápravě a na korelaci dat mezi aerodynamickým tunelem a tratí. Výsledkem je odstranění nebo zmírnění hlavních problémů z loňského roku: vysokého odporu vzduchu i aerodynamické nestability, která připravila jezdce o důvěru ve vůz a zvýšila opotřebení pneumatik. „S nový vozem se jezdí mnohem snadněji než se starým,“ potvrzuje Leclerc.

Podle Auto Motor und Sport pracovalo Ferrari ale také na zlepšení zastávek v boxech. Není to úplně ideální ukazatel, ale vloni skončilo Ferrari v pomyslném šampionátu mechaniků na osmém místě. Nyní je zatím páté.

V Maranellu pracovali také na strategiích, soustředili se více na práci s pneumatikami. Kromě toho se tým více věnuje simulacím, což bylo vidět v Monaku. „Od prvního kola jsme měli důvěru v naše auto a poté jsme jej téměř nezměnili. To byl klíč,“ řekli Leclerc a Sainz. Tým doplnil, že „v Monte Carlu jsme nebyli o nic lepší než obvykle. Ostatní byli méně připraveni.“

Ferrari navíc v těchto týdnech programuje a nastavuje nový simulátor, který se nachází v nově postavené budově hned vedle okruhu Fiorano. Tým ho plně využije v příštím roce.

Čistý list papíru

Problém je, že v příštím roce se dramaticky změní pravidla. Zisky dosažené na voze nebude možné využít. Pohonná jednotka ale zůstává a totéž platí o nových procesech.

Pevný plán vývoje SF21 neexistuje. Většina aerodynamiků už pracuje na novém voze. Ferrari má v tomto ohledu výhodu. Může se na příští rok soustředit více než Mercedes a Red Bull, kteří svádějí boj o titul. Kromě toho mohou v Maranellu využívat aerodynamický tunel více než přední dva týmy. Souvisí to s horší pozicí v Poháru konstruktérů v loňském roce. Výhoda se od července zmenší, ale i tak bude pokračovat. 

Doporučujeme

Články odjinud