Po závodě v Bahrajnu se dá spekulovat o okolnostech, které by Lotusu a Kimimu Räikkönenovi umožnily získat vítězství v Grand Prix. Nebylo daleko.
Räikkönen se po startu z 11. pozice probojoval v Bahrajnu až na druhé místo, ze kterého se v 36. kole pokusil předjet vedoucího Sebastiana Vettela. Útok mu nevyšel a další už nepřišel, takže se musel spokojit se stříbrnou příčkou.
Pokud ale vezmeme v potaz průběh celého závodu, měl Lotus zřejmě nejrychlejší monopost v celém startovním poli. Na kdyby se ve formuli 1 ani jiném sportu nehraje, přesto v paddocku neuniklo pozornosti, že Fin vyhrát mohl. Za jakých okolností?
Strategie
Lotus se rozhodl, že v druhé části kvalifikace ´spálí´ jen jednu sadu pneumatik, aby ušetřil co nejvíc sad do závodu. Po Räikkönenově prvním rychlém kole ovšem software týmu předpovídal, že to na postup mezi deset nejlepších stačit nebude. Provozní šéfinženýr Alain Permane si v tu chvíli uvědomoval, jakou výhodu přinesou čerstvé pneumatiky v závodě.
"Rozhodující pro mě bylo, že jsme vůči ostatním nebyli konkurenceschopní na jedno rychlé kolo na měkkých pneumatikách tak jako na těch středních," vysvětloval. "Takže bychom pole position pravděpodobně nezískali. Ale z pátku jsme věděli, že jsme mega rychlí na délku stintu. Takže jsem rozhodl, že ho v druhé části kvalifikace ven do dalšího kola nepošleme. Myslím, že to v té situaci bylo správné rozhodnutí."
Räikkönen sice tak měl pro závod čtyři sady nových pneumatik, což se podílelo na jeho rychlé stíhací jízdě, na druhé straně ale utrpěl horší startovní pozicí. Dařilo se mu sice postupovat vpřed, ale nezanedbatelně ho zdržel Felipe Massa, který ho předjel, takže si musel pozici získat zpět. A při tom neproběhlo vše hladce. Dopady kvalifikační strategie proto lze jen těžko vyhodnotit.
Lotus se ještě mohl pokusit v závodě předsunout Räikkönenovy zastávky (alespoň tu poslední), ale
po neblahých zkušenostech z Číny raději vsadil na jistotu a nesnažil se Vettela překonat tímto způsobem.
Poškozené přední křídlo
"Kimi nás v úvodních kolech trochu vystrašil, když ztratil místo vůči mnohem pomalejšímu Felipemu, přičemž si poškodil přední křídlo," prozradil technický ředitel Lotusu James Allison. "Z dat bylo vidět, že jsme kvůli tomu nárazu ztratili trochu aerodynamické výkonnosti, což si Kimi s sebou vezl po zbytek závodu."
Chyba ze začátku závodu tedy Räikkönena zpomalila a bez ní by měl určitě větší šanci Vettela nakonec zdolat.
Týmové příkazy
Poslední překážkou před Vettelem byl Räikkönenovi týmový kolega Grosjean. Když se za něj finský závodník dotáhl, chvíli mu trvalo, než se za něj srovnal a pomocí DRS na cílové rovince předjel. Lotus nechal souboji svých jezdců volný průběh, i když byl Räikkönen do té doby o několik desetin sekundy na kolo rychlejší. Než se před Grosjeana propracoval, pomalejší tempo kolegy se na jeho časech negativně projevilo zhruba v pěti kolech. Týmové příkazy jsou ve formuli 1 dnes povolené, ale Lotus je nevyužil. Kdyby tak učinil, mohl Räikkönenovi usnadnit boj s Vettelem. Pro formuli 1 je ale možná lepší, že to neudělal.
Všechny tyto faktory jsou ovšem pro Lotus spíše povzbuzující. Po problémech z prvních tří závodů potřeboval dobrý výsledek, a ten v Bahrajnu získal. Teď ví, že má na boje o přední pozice.
"S trochu lepší startovní pozicí a bez poškozeného předního křídla jsme mohli s Kimim to vítězství získat," odhadl Allison. "Za daných okolností jsme se museli spokojit s dominantním druhým a třetím místem. Na první vítězství E20 si budeme muset počkat, ale já si myslím, že ho dokážeme získat."