Fernando Alonso se vrací do formule 1. Od jeho prvního testu přitom uplynulo již více než 20 let, co se za tu dobu v nejvyšší kategorii motorsportu změnilo?
13. a 14. prosince 2000 se testů v Barceloně zúčastnil tehdy 19letý Fernando Alonso. Španěl usedl do monopostu Benetton, za který testoval také tehdejší závodní pilot týmu z Enstone Giancarlo Fisichella. Kromě Benettonu na Katalánském okruhu testovaly také týmy Williams, Jaguar a Prost.
Od té doby toho Alonso dokázal hodně. Závodil ve F1 za Minardi, Renault, Ferrari a McLaren. S Renaultem se stal dvojnásobným mistrem světa formule 1, dvakrát vyhrál Velkou cenu Monaka a po odchodu z McLarenu v roce 2018 se zaměřil hlavně na vytrvalostní závody.
V letech 2018 a 2019 vyhrál s Toyotou 24 hodin Le Mans a dvakrát se pokusil završit Trojkorunu motorsportu vítězstvím v Indy 500. Svou premiéru na oválu v Indianapolis ale nedokončil a minulý rok se do závodu ani nekvalifikoval. Kromě toho si vyzkoušel také rallye Dakar.
Britský Autosport se zamyslel nad tím, co se ve formuli 1 za 20 let od prvního Alonsova svezení v testech změnilo.
Pokračování 2 / 7
Jezdci
Ve F1 už není žádný pilot, který byl na startovním roštu v roce 2000. Stejně jako Alonso ale na konci roku 2000 testoval monopost F1 (s týmem Sauber v Mugellu, pozn. redakce) Kimi Räikkönen, který stejně jako Alonso následující rok debutoval ve F1.
Z jezdců, kteří závodili v roce 2000, zůstal nejdéle aktivní Jenson Button, který naposledy do velké ceny F1 vyrazil v roce 2017 v Monaku, kde nahradil právě Alonsa, který ve stejný víkend závodil v Indianapolis.
I o 20 let později budou spolu s Alonsem ve formuli 1 také dvě slavná jména. Zatímco v roce 2001 byli jeho soupeři na trati Michael Schumacher a Jos Verstappen, nyní 39letý Španěl nastoupí proti jejich synům Micku Schumacherovi a Maxi Verstappenovi.
Řada dalších pilotů, kteří před dvaceti lety aktivně závodili, se pak přesunula do dalších pozic v rámci víkendu F1. Button, Johnny Herbert nebo David Coulthard působí jako experti televizních stanic, Mika Salo naopak usedá mezi sportovní komisaře.
Foto: Getty Images
Pokračování 3 / 7
Týmy
Ve formuli 1 stále pod stejným názvem působí už pouze tři týmy, které závodily i v roce 2000 - Ferrari, McLaren a Williams. Poslední dva od té doby ale změnily majitele. Ve formuli 1 stále figuruje také tým Sauber, ačkoliv je skrytý pod názvem Alfa Romeo.
Dalších pět stájí ale prošlo proměnou. Z Benettonu je nyní Alpine, BAR se přes Hondu a Brawn GP přetransformoval v Mercedes, Dietrich Mateschitz koupil Jaguar a udělal z něj Red Bull, z Jordanu je Aston Martin a Minardi se přebarvilo na AlphaTauri.
Týmy Prost a Arrows už na startovním roštu dávno nenajdeme, nejnovějším týmem je od roku 2016 tým Haas.
Foto: Getty Images / Clive Mason
Pokračování 4 / 7
Motory
Fanoušci v současné době už mohou pouze vzpomínat na řvoucí desetiválcové motory, které ve F1 byly do roku 2005. Alonso s desetiválcem pod kapotou renaultu získal svůj první titul mistra světa. O rok později ho už k obhajobě titulu dovezl osmiválec.
Všichni čtyři současní dodavatelé pohonných jednotek (Mercedes, Ferrari, Renault, Honda) byli nějakým způsobem ve F1 i v roce 2000. V Benettonu byla technologie Renaultu pod značkou Playlife a u Arrowsu jako Supertec. Sauber zase používal motory Ferrari, které ale byly skryty pod značkou Petronas, stejně jako Jordan měl Mugen Honda.
Ve F1 už naopak nepůsobí BMW, které v roce 2000 začalo dodávat motory Williamsu; Peugeot (dodavatel pro tým Prost) a Cosworth.
Foto: Getty Images / Clive Mason
Pokračování 5 / 7
Okruhy
Koronavirem poznamenaná sezóna 2020 nabídla několika klasickým okruhům možnost vrátit se do kalendáře formule 1, když evropské tratě musely nahradit podniky v Americe a Asii, které se nemohly kvůli omezenému cestování uskutečnit.
Původní kalendář pro sezónu 2020 obsahoval 11 ze 17 okruhů sezóny 2000. Byly to Melbourne, Interlagos, Silverstone, Barcelona, Monako, Montreal, Spielberg, Hungaroring, Spa-Francorchamps, Monza a Suzuka.
Z těch se ale nakonec závodilo jen na Silverstonu, v Barceloně, na rakouském Red Bull Ringu (Spielberg), Hungaroringu, Spa-Francorchamps a v Monze. Kromě toho se F1 nečekaně vloni vrátila na Nürburgring a do Imoly.
Foto: Getty Images / Clive Mason
Ještě v roce 2019 F1 hostil i německý Hockenheim, který byl v kalendáři i v roce 2000, byť trať byla o pár let později výrazně zkrácena.
Francouzské Magny-Cours, americký Indianapolis a malajský Sepang jsou pak jedinými třemi okruhy ze sezóny 2000, kde se F1 už nejezdí.
Sepang je přitom považován za první okruh nové generace tratí postavených podle návrháře Hermanna Tilkeho. Ještě před 20 lety přitom neexistovala řada okruhů, na kterých se poprvé jelo až v 21. století. Jde o Sachír, Nové Dillí, Istanbul, Jeongam, Šanghaj a Yas Marina. Kromě toho se F1 nově podívala na městské okruhy v Singapuru, Valencii nebo Baku. V plánu je nyní také závod ve Vietnamu.
Do F1 se také vrátily staré okruhy v Mexiku nebo francouzském Paul Ricard, kde F1 závodila ještě před rokem 2000.
Foto: Getty Images / Andreas Rentz
Pokračování 6 / 7
Lidé
Od roku 2000 došlo ke kompletní obměně na pozici šéfa týmu u všech stájí.
Nejdéle zůstal v čele svého vlastního týmu sir Frank Williams, který až do poloviny loňské sezóny spolu s dcerou Claire stál v čele svého rodinného týmu Williams, který spolu s Patrickem Headem založil v roce 1977. Během loňského roku však tým koupila americká společnost Dorilton Capital.
Šéf Arrowsu Tom Walkinshaw zemřel v roce 2010. Ron Dennis (McLaren), Craig Pollock (BAR), Eddie Jordan, Peter Sauber a Giancarlo Minardi pak z F1 odešli.
Čtyřnásobný mistr světa Alain Prost, který měl až do roku 2001 svůj vlastní tým, nyní zastává funkci ve vedení Renaultu/Alpine. V roce 2001 v jeho týmu startoval dosud jediný Čech Tomáš Enge.
To klíčové osobnosti Ferrari, které na začátku nového tisíciletí vládlo formuli 1, se v průběhu let přesunuly do vyšších pozic v rámci F1.
Tehdejší šéf Ferrari Jean Todt je v současné době prezidentem Mezinárodní automobilové federace (FIA), zatímco technický ředitel Ross Brawn následně působil v Hondě, vlastním týmu Brawn GP, Mercedesu a po tříletém odpočinku se vrátil do F1, kde zaujal místo v samotném čele šampionátu. Vedle něj nyní bude v roli výkonného ředitele bývalý sportovní ředitel Ferrari Stefano Domenicali.
Foto: Getty Images / Martin Rose
Nikolas Tombazis, který byl šéfem aerodynamiky Ferrari, nyní zastává funkci v technickém oddělení FIA. V Maranellu zůstal Mattia Binotto, který se z pozice inženýra o 20 let později přesunul do čela týmu.
Ve F1 stále je i Pat Symonds, který coby technický ředitel Benettonu dohlížel na Alonsův první test. Symonds byl spolu s Flaviem Briatorem jedním z hlavních aktérů kauzy crashgate ve Velké ceně Singapuru 2008. Nelson Piquet Jr. tehdy úmyslně havaroval, čímž vyvolal výjezd safety caru. To umožnilo jeho týmovému kolegovi z Renaultu Alonsovi nakonec závod vyhrát. V současné době je Symonds technickým ředitelem F1.
Na čele samotné F1 v roce 2000 vládl Bernie Ecclestone jako šéf FOM. Na rozdíl od Liberty Media stál v čele F1 pouze jeden člověk.
Ecclestone přitom úzce spolupracoval s tehdejším prezidentem FIA Maxem Mosleyem. A zatímco v roce 2000 byla F1 ve většině zemí na volně přístupných televizních stanicích, nyní se v řadě zemí včetně České republiky a Slovenska přesunula na placené kanály.
Pokračování 7 / 7
Pravidla
Formule 1 se velmi rychle vyvíjí a od roku 2000 se výrazně posunula. Z desetiválcových motorů se F1 postupně dostala až k současným pohonným jednotkám s turbem a motorem o objemu 1,6 litru. Samotné monoposty také výrazně narostly do délky i do šířky.
Také vývoj aerodynamiky se posouval vpřed díky novým technologiím jako CFD a rozšiřujícím se oddělením výzkumu a vývoje jednotlivých týmů.
Výrazně se F1 posunula oproti roku 2000 také z pohledu bezpečnosti. Nejvýraznější změnou v bezpečnosti je nyní konstrukce nad kokpitem (tzv. svatozář) chránící jezdcovu hlavu.
V roce 2000 působil ve F1 jako dodavatel pneumatik pouze Bridgestone. O rok později do F1 přišel Michelin. Pneumatiky byly drážkované a vývoj a testování monopostů během sezóny nebylo nijak omezeno.
Foto: Getty Images / Clive Mason
Odlišný byl také formát závodního víkendu. Mezi sobotní kvalifikací, která tehdy nebyla rozdělena na tři části jako nyní, ale jezdci měli 60 minut času k zajetí nejrychlejšího pokusu, a závodem měli jezdci a týmy v neděli ráno k dispozici ještě krátký trénink, tzv. warm-up.
Omezeno nebylo ani použití motorů a převodovek, tím pádem nebylo ani tolik penalizací odsunu na startovním roštu, které se nyní udělují za výměnu jednotlivých komponent.
A nakonec, v roce 2000 neexistovaly ani žádné finanční předpisy. Ty se do F1 vrací letos spolu s Alonsem, přičemž rozpočtový strop stanovuje maximálně 145 milionů dolarů, které tým může za rok utratit.