Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Foto: Getty Images / Bryn Lennon

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

 Foto: Getty Images / Bryn Lennon

Foto: Getty Images / Bryn Lennon

 Foto: Getty Images 

Foto: Getty Images 

 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto:  Activepictures  / Jiří Křenek
 Foto: Getty Images / Bryn Lennon
12
Fotogalerie

Co se děje s Ferrari? Možná je to úplně jednoduché

Ferrari na tom není dobře. Má problém se dostat do třetí části kvalifikace. Nepomohl ani balík vylepšení. V čem je problém?

Ferrari mělo vloni skvělý motor, takže nebylo žádným překvapením, že mělo silnou formu na okruzích, jako je Spa a Monza, kde také vyhrálo zásluhou Charlese Leclerca. Loňskému vozu naopak neseděly pomalé zatáčky. 

Letos je to přesně opačně. V pomalých zatáčkách na tom podle všeho není Ferrari tak špatně (musíme si ale počkat na okruhy, kde se podobné zatáčky nachází ve větším počtu než na Red Bull Ringu). Ferrari ale naopak ztrácí na rovinkách. Náhoda? Patrně ne.

FIA vloni vydala technické směrnice a vypadalo to, že Ferrari přišlo o svou výhodu. Max Verstappen to tehdy ironicky komentoval slovy, že „to je tak, když přestanete podvádět“. Ferrari samozřejmě souvislost mezi směrnicemi a propadem formy odmítalo.

Pak ale přišly letošní předsezónní testy. V okamžiku, kdy už týmy balily, zveřejnila FIA, že vyšetřovala loňskou pohonnou jednotku Ferrari a vše nebylo vždy v souladu s pravidly. Složitost současných pohonných jednotek ale zapříčinila, že FIA nemohla Ferrari nelegálnost pohonné jednotky jednoduše dokázat, a tak obě strany uzavřely neveřejnou dohodu, aby se vyhnuly dlouhým sporům.

Na Red Bull Ringu meziročně zpomalily čtyři týmy. Jedním z nich je Red Bull, u kterého se ví, že měl problém s deformací některých částí v zatáčkách. Meziroční rozdíl byl ale v řádu setin sekundy, takže spíše stagnace.

Týmy s motory Ferrari ale propadly mnohem více. Haas o 7 desetin, Alfa Romeo o 1,2 sekundy a samotné Ferrari o 0,9 sekundy.

Obecně se také předpokládá, že Mercedes svou pohonnou jednotku přes zimu vylepšil. Nejsou to spekulace. Uvádí to zákaznici i soupeři (Honda). 

Podle webu Racer z GPS dat vyplývá, že Ferrari ve třetí části kvalifikace ztrácí na Mercedes až 50 koní. V závodě je pak ztráta menší, což jsme ale zatím nemohli tak úplně posoudit, protože ve druhém závodě obě ferrari na začátku závodu po vzájemné kolizi odstoupila.

Ferrari se nyní snaží zlepšit svůj vůz z pohledu aerodynamiky. Přestože v této oblasti nebude největší problém, je to jediná oblast, ve které může Ferrari letos najít alespoň nějaké desetinky k dobru a mít solidnější formu na okruzích, které nejsou náročné na výkon pohonné jednotky a také v samotných závodní rychlosti. 

V případě pohonné jednotky se z pohledu Ferrari jedná o složitou situaci. Továrny byly zavřené, takže tým nemohl pracovat a týkalo se to i motorového oddělení, které při klasické letní přestávce zavřené není. Především však došlo k částečnému ale významnému zmrazení vývoje pohonných jednotek.

Výrobci už nebudou moci nasazovat několik verzí motoru za rok. A letos už do konce sezóny vůbec žádnou – pokud nepůjde o řešení spolehlivosti.

Omezený počet verzí

Spalovací motor, turbo a MGU-H zůstanou letos stejné. Další verzi bude možné nasadit v roce 2021 a pak v roce 2022 a 2023. 

MGU-K, elektroniku a baterii bude možné nasadit pouze jednou v rámci cyklu. První v letech 2020 a 2021, druhý v letech 2022 a 2023.

To, co uvádíme, je trochu zjednodušené, protože fakticky je v technických pravidlech seznam 41 částí a u nich uveden počet možných upgradů.

Mezi nimi jsou také palivo a olej – letos nebude možné nasadit novou verzi, v dalších letech vždy jen jednu ročně. 

Ferrari se tak musí nyní z hlediska vývoje pohonné jednotky soustředit na příští rok. Do té doby může pracovat na aerodynamice a dílčích úpravách. Spekuluje se, že by se v Silverstonu mohl objevit také upravený chladič. 

Stále nevíme, v čem byla výhoda Ferrari na, nebo spíše za hranou pravidel, ale spekuluje se o větším průtoku paliva, což mohlo mít vliv nejen na výkon ale také právě na chlazení a kapacitu chladiče, což zase mělo aerodynamický vliv. Připomeňme, že FIA od letošní sezóny zavedla druhý senzor průtoku paliva. 

Doporučujeme

Články odjinud