Co se bude dít, když týmy podají protest kvůli difuzorům?

Možné scénáře dalšího vývoje napjaté situace.

V současné době už není pochyb: ať se stane téměř cokoli, v Melbourne budou padat protesty. Důvodem je difuzor vozů BrawnGP, Williamsu a Toyoty. Rozměry aerodynamického zařízení jsou větší, protože některé jeho části jsou vydávány za nárazovou ochranu. Sice to není v rozporu s přesným zněním pravidel, ale rozhodně je to v rozporu s jejich smyslem.

Poprvé, kdy mohou týmy s kontroverzními difuzory narazit, je čtvrteční oficiální přejímka. Tu provádí sama FIA prostřednictvím technických komisařů, kteří ale fungují nezávisle. To znamená, že se nemusí přiklonit k dosavadnímu neoficiálnímu názoru organizace FIA, tedy že inkriminované difuzory jsou jen šikovným využitím skulinky v pravidlech.

S tím ale zásadně nesouhlasí Red Bull, Ferrari a koneckonců ani McLaren, Renault, Force India, Toro Rosso a BMW. Ty ale nejdou ani tak po krku BrawnGP, Toyoty či Williamsu, jen prostě chtějí jasný výklad, který FIA zatím týmům neposkytla.

Pokud by přejímka některý z vozů nepustila, tým by musel řešení upravit. To nelze v místě konání velké ceny (pokud nemají inkriminované stáje připravenou alternativu) a taková auta by do závodu nemohla odstartovat. Tento scénář je méně pravděpodobný, nikoli však vyloučený.

Pokud tedy zlobivé vozy projdou přejímkou, padne protest. Zatím není jasné, jak bude vypadat: může totiž padnout protest na jednotlivé vozy nebo na způsob, jakým byla při přejímce kontrola provedena (a neodhalila porušení regulí).

Týmy postižené protestem se okamžitě odvolají a spor bude muset řešit Odvolací soud FIA (který například rozhodl o rekordním trestu pro McLaren před dvěma lety). Ten však nestihne zasednout dříve než po Velké ceně Malajsie. Z důvodu ochrany zájmů účastníků procesu pak budou obviněné týmy nejspíše závodit pod podmínkou jak v Melbourne tak Sepangu až do zasedání soudu, který nakonec definitivně rozhodne.

Ten se přikloní buď na stranu BrawnGP, Toyoty a Williamsu a nic se nezmění, nebo na stranu žalujících týmů a ty budou diskvalifikovány z úvodních dvou závodů. Řešením použitým v minulosti je také možnost nechat týmy závodit například do Velké ceny Španělska se současným řešením difuzorů s tím, že po Barceloně už musí nasadit difozury odpovídající "upřesněnému" výkladu pravidel.

Samotné týmy připravující protest říkají, že jim je líto, že to muselo dojít takto daleko, evidentně v narážce na nečinnou FIA. Škoda. Mohl to být úžasný sportovní začátek nové éry formule 1.

Doporučujeme

Články odjinud