Co přinese zrušení žetonů?

Od příštího roku má být zrušen žetonový systém. Vývoj pohonných jednotek tak nebude omezen.
Co přinese zrušení žetonů?

Do konce roku 2013 jsme zde měli osmiválce, jejichž vývoj byl zmrazen. O výkonu auta tak rozhodovala aerodynamika, i když výrobci občas dokázali najít nějaký ten koník navíc při povolených úpravách, které měly za cíl zlepšení spolehlivosti.

V roce 2014 přišly značně složité hybridy a jejich vývoj byl postupně omezován ve dvou směrech. Pohonná jednotka byla rozdělena na 42 částí a každá ohodnocena jedním až třemi žetony. Každý rok mohli výrobci vyměnit tolik komponent, aby se vešli do určitého součtu žetonů. Letos je to 32 žetonů z celkových 66.

Postupně ale měl růst i počet komponent, které jsou již zmrazeny a vyvíjet se nesmí.

Žetony jsou hodně kontroverzní. Na jednu stranu měly udržet na uzdě výdaje, což se ale příliš nepovedlo a to zejména ve vztahu k ceně pro zákazníky. Na straně druhé podle některých názorů poněkud zabetonovaly náskok Mercedesu. Pro ostatní je díky omezenému vývoji obtížné ho dohnat. V neposlední řadě komplikují vstup nových výrobců.

Konkurentům Mercedesu vloni pomohl alespoň objev mezery v pravidlech, která nakonec se souhlasem FIA umožnila vývoj v průběhu sezóny (v rámci zbylých žetonů).

Konec žetonů

Od příštího roku mají žetony skončit. Pohonné jednotky pro rok 2017 tak budou moci být vyvíjeny tak, jak výrobce uzná za vhodné.

Honda, Renault nebo kdokoliv jiný může v roce 2017 klidně vyjet se zcela novou pohonnou jednotkou. Zrušení žetonů není spekulací, potvrdil to přímo Cyril Abiteboul z Renaultu, i když na oficiální schválení si ještě budeme muset počkat a jak víme, v F1 se občas věcí mění velmi rychle.

Zrušení žetonů sice skončí, ale obavy o nekontrolované zvyšování nákladů zřejmě nejsou tak akutní. Podle novináře Adama Coopera to dokonce spolu souvisí, ale jinak, než se na první pohled zdá. Zrušení žetonů možná není bleskem z čistého nebe nebo náhlým prozřením, ale ústupkem výrobcům, kteří nedávno přistoupili na to, že zákazníkům budou dodávat pohonné jednotky za maximálních 12 milionů dolarů ročně.

Vývoj sice bude formálně neomezený, ale jistým omezením budou výrobci čelit i nadále. Přes zimu sice mohou přebudovat pohonnou jednotku dle libosti, ale během sezóny bude vývoj omezen počtem pohonných jednotek na jezdce – 4 až 5 dle počtu závodů. Kromě toho výrobci sami brzy dospějí do stádia, kdy některé části již nebude mít smysl příliš vyvíjet. Je docela možné, že v rámci alespoň nějakých úspor padne dohoda na standardizaci některých komponent.

Zrušení žetonů je na první pohled dobrou zprávou pro všechny konkurenty Mercedesu, ale také pro FIA a FOM, neboť o něco více otevírá dveře novým výrobcům. Z toho by mohl profitovat Red Bull, který láká Audi nebo někoho z koncernu VW. 

Jednou z hlavních otázek ovšem je, zda současná pohonná jednotka Mercedesu je již na maximu nebo blízko maxima svého potenciálu. Aby se totiž ze zrušení žetonů nakonec neradoval ten vpředu…

Foto: Getty Images / Clive Mason

Další článek: Mercedes: Red Bull nás o motory nikdy formálně nežádal

10:45 | UPDATE: Grosjeana navštívil šéf týmu. Popáleniny se hojí dobře. Grosjean bude z nemocnice propuštěn v úterý.
20:26 | Péreze ze závodu vyřadil pár kol před koncem problém s MGU-K.
20:09 | UPDATE: Podle Steinera se Grosjean cítí dobře, má obvázané ruce, zlomeného zdá se nic.
19:25 | Jezdci se ve svých prohlášeních věnují úvodní hrozivé nehodě. Jejich reakce pak nejspíše shrneme, v prohlášeních se tak věnujeme spíše samotnému závodu.

GP Bahrajnu 2020

Pátek 27. listopadu 2020
1. trénink Hamilton (1:29.033)
2. trénink Hamilton (1:28.971)
Sobota 28. listopadu 2020
3. trénink Verstappen (1:28.355)
Kvalifikace Hamilton (1:27.264)
Neděle 29. listopadu 2020
Závod Hamilton