Fanoušek formule 1 a motorsportu je zná. Zarytý příznivec zná i jejich nejmenší detail. Víte ale, co loga jednotlivých týmů F1 vyjadřují? U některých je jejich smysl patrný na první pohled, jiná ale mají hlubší význam.
Mercedes
Značka Mercedes-Benz vznikla v roce 1926 po spojení firem Daimler Motoren Gesellschaft a Benz & Cie., jejichž zakladateli byli Gottlieb Daimler a Karl Benz. Společnost Daimler-Benz AG, která tak vznikla, přijala pro své vozy ochrannou známku Mercedes-Benz. A to podle Mercédés Jellinekové, dcery prodejce vozů a rakouskouherského generálního konzula v Nice Emila Jellinka.
Logo Mercedesu je již od roku 1926 trojcípá hvězda. Představuje tři oblasti dopravy, pro které značka vyráběla motory: Země (automobily), voda (lodě) a vzduch (letadla).
Foto: Getty Images / Mark Thompson
Pokračování 2 / 10
Ferrari
Vzpínající se černý kůň na žlutém pozadí. Ve světě automobilů a závodů zřejmě není člověk, který by neznal ikonické logo automobilky Ferrari.
Historie loga Ferrari sahá až k italskému pilotovi stíhacích letounů bojujícího v první světové válce Francescu Baraccovi, který namaloval vzpínajícího se koně na trup svého letadla. Jeho kůň byl červený, Ferrari ve smutku z jeho smrti vybarvilo koně do černé. Žluté podklad symbolizuje barvu města Modena, kde se narodil zakladatel automobilky Enzo Ferrari. Znak dotváří ještě písmena S a F (Scuderia Ferrari) a barvy italské trikolory na vrchu.
Foto: Getty Images / Darrell Ingham
Pokračování 3 / 10
Red Bull
Red Bull v překladu znamená červený býk. Odkazuje na nejjasnější červenou hvězdu v souhvězdí Býka. V logu značky jsou dva červení býci.
Foto: Getty Images / Ker Robertson
Pokračování 4 / 10
McLaren
Tým pojmenovaný po svém zakladateli, novozélandském staviteli závodních vozů, závodníkovi a inženýrovi Bruci McLarenovi.
McLaren přišel ke svému logu ve větrném tunelu. Logo představuje proudění vzduchu, který se rozvířil za zadním křídlem vozu.
Foto: Getty Images / Mark Sutton
Pokračování 5 / 10
Renault
Stejně jako McLaren je i Renault pojmenován po zakladatelích. Těmi byli bratři Louis, Marcel a Fernand Renaultovi.
Logo Renaultu je diamant představující jeho sílu.
Foto: Getty Images / Mark Sutton
Pokračování 6 / 10
AlphaTauri
Ještě do loňské sezóny se tým od roku 2006, kdy majitel Red Bullu Dietrich Mateschitz koupil stáj Minardi, jmenoval Toro Rosso (italsky Red Bull) a sloužil mladým jezdcům juniorského programu Red Bullu pro vstup do formule 1.
Pro rok 2020 byl tým přejmenován podle prémiové módní značky AlphaTauri patřící do skupiny Red Bullu. Logo týmu vychází z iniciálů A.T. a býka vystupujícího z loga. Tauri odkazuje na nejjasnější hvězdu v souhvězdí Býka (nejjasnější hvězdy v souhvězdí se označují písmeny řecké abecedy v kombinaci s druhým pádem latinského názvu souhvězdí).
Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 7 / 10
Racing Point
Logo Racing Pointu se dá rozdělit na dvě části. Horní polovina patří logu titulárního sponzora týmu, kterým je rakouská společnost BWT zabývající se úpravou vody, podle které jsou monoposty týmu také vyvedeny v růžové barvě.
Spodní část patří samotnému názvu Racing Point Formula One Team, přičemž slovo „Point“ (v českém překladu „tečka“) je nahrazeno tečkou v kolečku.
Foto: Getty Images / Rudy Carezzevoli
Pokračování 8 / 10
Alfa Romeo
Logo Alfy Romeo je komplikovanější. Červený kříž v levé polovině loga je znakem Milána, ve kterém byla v roce 1910 značka založena. Na pravé straně je biscione, neboli velký zelený had polykající dítě. Ten byl v erbu milánské šlechtické rodiny Viscontiů, která ve 13. a 14. století vládla Milánu.
U nejvýkonnějších vozů Alfa Romeo je na kapotě také zelený čtyřlístek na bílém trojúhelníku. V historii tohoto symbolu musíme jít až do 20. let minulého století. Už tehdy Alfa sbírala úspěchy v závodech. Jedním z jezdců byl i talentovaný Ugo Sivocci, který se spojil s továrními jezdci automobilky Antoniem Ascarim a Giuseppem Camparim. Skupinu doplnil tehdy velice mladý závodník Enzo Ferrari.
Sivocci ale velmi dlouho čekal na vítězství. Pro slavný závod Targa Florio na Sicílii v roce 1923 se Sivocci rozhodl, že za každou cenu vyhraje. Zřejmě z pověrčivosti si proto svou alfu romeo RL opatřil svým osobním symbolem pro štěstí, zeleným čtyřlístkem, tehdy ještě ne na bílém čtverci. Sivocci pak skutečně vyhrál.
8. září 1923 Sivocci testoval v Monze nový závodní speciál Alfa Romeo P1. Vůz tentokrát neměl čtyřlístek na bílém podkladu. Po pár kolech vylétl s vozem z trati, nehodu nepřežil. Zemřel ve věku 38 let.
Od té chvíle začala Alfa Romeo vybavovat zeleným čtyřlístkem všechna svá závodní auta, později i nejvýkonnější verze produkčních vozů. Bílý čtvereček, jehož čtyři rohy symbolizovaly čtveřici zmíněných jezdců, ale vyměnila za trojúhelník.
Alfa vychází z názvu továrny (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) a příjmení podnikatele Nicoly Romea, který převzal kontrolu nad společností v roce 1915.
Foto: Getty Images / Peter Fox
Pokračování 9 / 10
Haas
Americký tým nese jméno po svém zakladateli, prezidentovi a jediném akcionáři Genu Haasovi. Původně Haas podnikal pouze v oblasti výroby obráběcích strojů se svou firmou Haas Automation, která je nyní největší společností na trhu, jeho stroje a další příslušenství se prodávají po celém světě. V roce 2002 založil Haas svůj tým v NASCAR a od roku 2015 působí ve formuli 1.
Logo Haasu je vyvedeno do červeno-bílých barev. Podle internetových zdrojů to má ukazovat sílu a progresivitu společnosti. Styl písmena „H“ má dodávat logu pohyb a rychlost, zatímco bílá plocha má navodit bezpečí a loajalitu.
Foto: Getty Images / Clive Mason
Pokračování 10 / 10
Williams
Logo Williamsu je písmeno „W“ jako odkaz na zakladatele týmu Franka Williamse. Nic víc, nic míň.
Foto: Getty Images / Joe Portlock, Peter Fox