FIA chce od roku 2021 standardizovat nemalé množství částí vozu formule 1.
Kromě zavedení rozpočtového stropu má týmům šetřit náklady také standardizace dílů. Mělo by jít o díly, které oko fanouška nevidí, případně je to fanouškovi jedno, a zejména pak o díly, které nemají vliv na výkon.
Už nyní běží výběrové řízení na dodavatele části převodovek. Je to jen začátek.
Auto Motor und Sport se dostal k seznamu dílů, které chce FIA standardizovat. Jsou na něm:
- brzdové kotouče
- brzdové destičky
- brzdové třmeny
- poloosy
- matice kol
- sloupek řízení
- mechanismus DRS
- ráfky
- vnitřní části palivové nádrže (čerpadla)
- boční a zadní nárazová struktura
- hnací hřídel
- svatozář
- plynový a brzdový pedál
- zařízení pro zastávky v boxech
- volant
Asi nejzajímavější částí je právě volant, který by mohl vypadat v budoucnu u všech jezdců a týmů stejně – stejné uspořádání tlačítek a spínačů, stejný displej ve středu volantu.
Standardizace může mít dvě úrovně. Díly může dodávat externí dodavatel nebo i jeden z týmů F1 (tak je tomu třeba dnes u elektronické řídicí jednotky, kterou dodává McLaren).
Druhou možností je, že si díly budou i nadále vyrábět týmy, ale podle přesně zadaného schématu.
Uvidíme, jak diskuse na toto téma dopadne a kolik položek nakonec bude seznam standardizovaných dílů mít.
Úspory nemusí být tak velké, jak se může na první pohled zdát. I standardizovaný díl musí někdo vyrobit a zaplatit.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek