Co oko nevidí a výkon nebolí: FIA chce standardizovat další komponenty a to i volant

FIA chce od roku 2021 standardizovat nemalé množství částí vozu formule 1.
Co oko nevidí a výkon nebolí: FIA chce standardizovat další komponenty a to i volant

Kromě zavedení rozpočtového stropu má týmům šetřit náklady také standardizace dílů. Mělo by jít o díly, které oko fanouška nevidí, případně je to fanouškovi jedno, a zejména pak o díly, které nemají vliv na výkon.

Už nyní běží výběrové řízení na dodavatele části převodovek. Je to jen začátek. 

Auto Motor und Sport se dostal k seznamu dílů, které chce FIA standardizovat. Jsou na něm:

  • brzdové kotouče
  • brzdové destičky
  • brzdové třmeny
  • poloosy
  • matice kol
  • sloupek řízení
  • mechanismus DRS
  • ráfky
  • vnitřní části palivové nádrže (čerpadla)
  • boční a zadní nárazová struktura
  • hnací hřídel
  • svatozář
  • plynový a brzdový pedál
  • zařízení pro zastávky v boxech 
  • volant

Asi nejzajímavější částí je právě volant, který by mohl vypadat v budoucnu u všech jezdců a týmů stejně – stejné uspořádání tlačítek a spínačů, stejný displej ve středu volantu.

Podívejte se, jak by mohly za dva roky vypadat vozy F1

Podívejte se, jak by mohly za dva roky vypadat vozy F1

Standardizace může mít dvě úrovně. Díly může dodávat externí dodavatel nebo i jeden z týmů F1 (tak je tomu třeba dnes u elektronické řídicí jednotky, kterou dodává McLaren). 

Druhou možností je, že si díly budou i nadále vyrábět týmy, ale podle přesně zadaného schématu.

Uvidíme, jak diskuse na toto téma dopadne a kolik položek nakonec bude seznam standardizovaných dílů mít.

Úspory nemusí být tak velké, jak se může na první pohled zdát. I standardizovaný díl musí někdo vyrobit a zaplatit. 

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Další článek: Dominance Ferrari je zavádějící, mohou za ni jiné režimy motoru

13. října | Incident mezi Gaslym a Pérezem vyšetřován... přestože se fakticky nestal.
12. října | Alfa Romeo by měla brzy potvrdit jezdeckou sestavu pro příští rok. Očekává se, že zůstanou současní jezdci.
12. října | F1 bude od 10:00 na svém YouTube vysílat GP Japonska 2005

GP Japonska 2019

Pátek 11. října 2019
1. trénink Bottas (1:28.731)
2. trénink Bottas (1:27.785)
Neděle 13. října 2019
Kvalifikace Vettel (1:27.064)
Závod Bottas