Co oko nevidí a výkon nebolí: FIA chce standardizovat další komponenty a to i volant

FIA chce od roku 2021 standardizovat nemalé množství částí vozu formule 1.
Co oko nevidí a výkon nebolí: FIA chce standardizovat další komponenty a to i volant

Kromě zavedení rozpočtového stropu má týmům šetřit náklady také standardizace dílů. Mělo by jít o díly, které oko fanouška nevidí, případně je to fanouškovi jedno, a zejména pak o díly, které nemají vliv na výkon.

Už nyní běží výběrové řízení na dodavatele části převodovek. Je to jen začátek. 

Auto Motor und Sport se dostal k seznamu dílů, které chce FIA standardizovat. Jsou na něm:

  • brzdové kotouče
  • brzdové destičky
  • brzdové třmeny
  • poloosy
  • matice kol
  • sloupek řízení
  • mechanismus DRS
  • ráfky
  • vnitřní části palivové nádrže (čerpadla)
  • boční a zadní nárazová struktura
  • hnací hřídel
  • svatozář
  • plynový a brzdový pedál
  • zařízení pro zastávky v boxech 
  • volant

Asi nejzajímavější částí je právě volant, který by mohl vypadat v budoucnu u všech jezdců a týmů stejně – stejné uspořádání tlačítek a spínačů, stejný displej ve středu volantu.

Podívejte se, jak by mohly za dva roky vypadat vozy F1

Podívejte se, jak by mohly za dva roky vypadat vozy F1

Standardizace může mít dvě úrovně. Díly může dodávat externí dodavatel nebo i jeden z týmů F1 (tak je tomu třeba dnes u elektronické řídicí jednotky, kterou dodává McLaren). 

Druhou možností je, že si díly budou i nadále vyrábět týmy, ale podle přesně zadaného schématu.

Uvidíme, jak diskuse na toto téma dopadne a kolik položek nakonec bude seznam standardizovaných dílů mít.

Úspory nemusí být tak velké, jak se může na první pohled zdát. I standardizovaný díl musí někdo vyrobit a zaplatit. 

Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Diskuze (44) Další článek: Dominance Ferrari je zavádějící, mohou za ni jiné režimy motoru
20. dubna | Tým Scuderia Praha vyhrál závod ve Spa...
19. dubna | Jenson Button se nezúčastní posledních dvou závodů WEC a to včetně Le Mans. Nahradí ho Vandoorne. Důvody? Rodinné (chce trávit více času se snoubenkou) a výkonnostní, kdy SMP Racing nestačí na toyoty.
18. dubna | Max Verstappen věří, že v polovině sezóny bude moci Red Bull vyhrávat závody.
17. dubna | Ferrari doufá, že Alfa Romeo nasadí co nejdříve novou řídicí elektroniku pohonné jednotky. Tým ji nestihl integrovat do vozu a Giovinazzi pak měl v kvalifikaci stejný problém jako Leclerc v Bahrajnu.

GP Ázerbájdžánu 2019

Pátek 26. dubna 2019
1. trénink 11.00–12.30
2. trénink 15.00–16.30
Sobota 27. dubna 2019
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 28. dubna 2019
Závod 14.10