Co obnáší nárazové testy monopostů formule 1

Co obnáší nárazové testy monopostů formule 1

Pojďme si shrnout, jakými zkouškami musí projít nové vozy, než od Mezinárodní automobilové federace dostanou povolení vyjet na trať.

Ještě nedávno stačilo, aby vozy F1 absolvovaly nárazové testy před prvním závodem, teď už to musí být před prvními testy na trati. A co všechno se pod nárazovými testy skrývá? Shrnul to Craig Scarborough z Autosportu.

V zásadě jsou to testy rozdělené do tří skupin: nárazové testy, testy ochrany pro případ převrácení vozu a statické testy. Všechny mají za úkol prověřit pevnost jednotlivých částí monopostu.

Testy musí proběhnout za dozoru delegáta FIA a ve schválené zkušebně. Stejně jako u běžných silničních aut dochází k optimalizaci jednotlivých struktur vozu, aby obstály v konkrétních testech.

Nárazové testy
Základní nárazové testy jsou dva, jak ukázal Caterham ve svém videu. Oba probíhají při relativně nízké rychlosti 54 km/h, ale protože dochází k nárazu do pevné překážky, jedná se o srovnatelné síly, jako když vůz ve skutečnosti narazí do deformující se překážky na okruhu.

V prvním testu se při nárazu do zdi prověřuje, jak vůz dokáže absorbovat sílu nárazu, přetížení jezdce (testovací figuríny) nesmí v průměru překročit 40 G.

V druhém testu vůz narazí do kovových tyčí a tentokrát se kontroluje pevnost kokpitu, nesmí dojít k jeho narušení, přičemž musí zůstat na místě bezpečnostní pásy.

Nárazovými testy pak také musí projít zadní ochranná struktura vozu a sloupek řízení, ale tyto zkoušky lze uskutečnit bez zbytku vozu.

Testy ochrany pro převrácení vozu
Horní část vozu prochází zatížením od 50 kN do 90 kN v různých směrech a nesmí přesáhnout povolené hodnoty deformace. V zásadě jde o to, aby když se vůz otočí koly vzhůru, aby při dopadu na zem zůstala jezdcova hlava chráněná.

Statické testy
Na různé části vozu, jako jsou například kokpit, spodní část palivové nádrže nebo podlaha, se aplikují různé zátěže a kontroluje se, zda jejich deformace odpovídá povoleným hodnotám.

Pro rok 2014 týmy čelí dvěma větším novinkám. Ta první jim život usnadní, a to jsou standardizované ochranné struktury kokpitu, díky kterým už vozy nemusí procházet bočním nárazovým testem. Ta druhá jim život ztíží, je to užší a nižší nos vozu. Protože je menší, je těžší dosáhnout požadované pevnosti.

Doporučujeme

Články odjinud