Co když má jezdec nemocenskou? Mnoho týmů nemá náhradu

Co když má jezdec nemocenskou? Mnoho týmů nemá náhradu

Felipe Massa se Grand Prix Maďarska kvůli nemoci nezúčastnil. Nahradil ho Paul di Resta. Nestává se moc často, že jezdec formule 1 během závodního víkendu onemocní. Pokud se tak už stane, týmy mají obvykle problémy.

Podle Českého statistického úřadu vloni Češi strávili 70 milionů dní na nemocenské. Češi jsou v tomto ohledu trochu extrém, ale každému z nás občas není dobře.

Jezdci formule 1 mají dobrou fyzickou kondici, ale také oni mohou onemocnět nebo zranit. 

Pokud se jezdec zraní během závodu, má obvykle tým minimálně několik dní na nalezení řeší. Jezdec se ale může zranit během tréninku na kole nebo onemocnět.

Paul di Resta si vedl dobře, ale byla to jeho první zkušenost s letošním vozem, druhá zkušenost s vozem turbo éry a první závodní zkušenost v F1 od roku 2013. Při vší úctě ke Skotovi, jako náhrada nic moc.

Týmy investují miliony euro do simulací a nástrojů, ale pokud se objeví problém na straně lidského faktoru, jsou tak trochu ztracené.

Rezervní jezdec je nevděčná role. Co je ovšem horší, je to nedostatkové zboží. Jezdec totiž musí být v dobré fyzické kondici, prokázat své schopnosti a mít superlicenci. Bývalí jezdci nemusí být fyzicky připravení a mít zkušenosti s aktuálním vozem (a to ani na simulátoru). Mladí jezdci mohou mít zkušenosti ze simulátoru, testů nebo pátečních tréninků, často ale nemají superlicenci. 

Situaci ještě zhoršil Max Verstappen. Po jeho příchodu do F1 zavedla FIA nová pravidla. Jezdec musí pro zisk superlicence splnit několik kritérií. Například Lando Norris by licenci nedostal kvůli svému věku, ale častější překážkou jsou body. Jezdec musí za umístění v různých sériích získat 40 bodů. 

Fernanda Alonsa nedávno nahradil Jenson Button, ale s tím se počítalo dlouho dopředu. Eric Boullier v Maďarsku trochu vtipkoval, že v případě problému by musel jít poprosit Ferari (Giovinazzi, Leclerc).

Force India by zase požádala Mercedes. Alfonso Celis už nějaký ten kilometr odjel, ale superlicenci nemá. 

Jak by týmy postupovaly

Ferrari by v případě potřeby mohlo nasadit Leclerca nebo Giovinazziho. Tito dva tak trochu neoficiálně fungují také jako rezervní jezdci pro Sauber a Haas.

Renault by mohl nasadit Sergeje Sirotkina.

Red Bull a Toro Rosso by nasadili Gaslyho. Během závodního víkendu sedí v simulátoru, kde takto na dálku pomáhá Red Bullu. Pokud by ale některý z jezdců nemohl, odstartuje z Londýna soukromé letadlo. 

Mercedes je na tom hůře. „Museli bychom dát do auta Nikiho,“ vtipkoval Toto Wolff, kterého cituje Auto Motor und Sport. Pokud by Hamilton či Bottas nemohli, nahradit by je teoreticky mohl Wehrlein, ale jen v případě, že by se o tom dozvěděl včas. Mercedes si nyní vychovává George Russella. V Maďarsku odjel oba dva dny. Russell má ale zatím jen 29 bodů. Vede ale šampionát GP3, takže za pár měsíců už to bude mnohem lepší.

Kdyby se něco stalo Bottasovi nebo Hamiltonovi v nejbližší době, Mercedes by nejspíše nasadil di Restu. Wolffovi se jeho účinkováni v Maďarsku zamlouvalo. 

Foto: Getty Images / Mark Thompson

Doporučujeme

Články odjinud