Co jste možná nevěděli o prvním závodě Formule 1

Co jste možná nevěděli o prvním závodě Formule 1

Ve středu uplynulo 65 let od prvního závodu v rámci mistrovství světa Formule 1. 13. května 1950 se na britském Silverstonu uskutečnila první velká cena.

Oficiální stránky soutěže přinášejí deset zajímavostí, které se k tomuto podniku váží.

1) Závod měl dva různé názvy

První závod započítávaný do mistrovství světa měl dva názvy. Oficiálně byl veden jako Velká cena Evropy, vzhledem k tomu, že se ale jel na půdě Velké Británie, byla to také Velká cena Velké Británie.

Závod se konal 13. května. Jen šest sezón v historii F1 začínalo později, byly to 1951 (27. května), 1952 (18. května), 1961 (14. května), 1962 (20. května), 1963 (26. května) a 1966 (22. května).

2) První zatáčkou okruhu byl Woodcote

Rychlá pravá zatáčka Woodcote byla mezi lety 1952 až 2011 poslední zatáčkou okruhu Silverstone a přiváděla jezdce na cílovou rovinku. V roce 1950 však byla na 4,6 km dlouhém okruhu první zatáčkou po startu. Následovala Copse, sekce esíček Maggots, Becketts, Chapel, po kterých přišly na řadu Stowe a Club, než se piloti dostali do poslední zatáčky Abbey.

3) Mezi diváky byli významní hosté

Podle odhadů v den závodu okruh navštívilo 120 000 diváků. Závod sledoval také král Jiří VI. spolu s královnou Elizabeth, princeznou Margaret a Lordem a Lady Mountbatten. Od té doby se nikdy britský král nebo královna motoristického závodu nezúčastnili.

4) Na startu byli thajský princ a švýcarský baron

V 21členné startovní listině je možné najít například Birabongse Bhanudej Bhanubandha (známý též jako princ Bira), což byl kromě závodníka také člen siamské královské rodiny; a také barona Emmanuele de Graffenrieda, který vyhrál Velkou cenu Velké Británie o rok dříve (1949).

Bira, který je jediným thajským pilotem, který se zúčastnil závodu F1, kvalifikoval své maserati na páté místo, cíl však neviděl, jelikož mu došlo palivo. Do cíle se kvůli problémům s motorem nedostal ani De Graffenried.

5) Příjmení tří největších favoritů začínala na 'Fa'

Alfa Romeo měla ve svém týmu tři z nejlepších jezdců éry: Guiseppeho 'Nina' Farinu, Luigiho Fagioliho a Juana Manuela Fangia, kteří byli známí pod přezdívkou "Tři F". Do závodu na Silverstonu se kvalifikovali na prvních třech pozicích, přičemž čtvrtý člen sestavy Alfy Romeo, kterým byl pro tento závod domácí jezdec Reg Parnell, se na startu postavil na čtvrtou příčku.

Po 70 kolech a 2 hodinách a 13 minutách závodu se z vítězství v prvním závodě v rámci mistrovství světa Formule 1 radoval Farina, který dojel 2,6 s před Fegiolim.Třetí skončil Parnell, zatímco Fangio musel kvůli technickému problému odstoupit.

6) Monopost F1 se střetl se zajícem

Parnell přitom třetí skončit nemusel, během závodu se totiž jeho vůz střetl se zajícem, který na okruh zabloudil. Podle zpráv střet se zvířetem zanechal na Parnellově voze výrazný důlek.

7) Průměrný věk startovního pole byl 39 let

Průměrný věk jezdců, kteří nastoupili v roce 2015 do Velké ceny Austrálie - úvodního závodu letošní sezóny, byl 26 let. V prvním závodě historie F1 v roce 1950 byl tento průměr 39 let. Tři z pilotů už byli dokonce padesátníky (Luigi Fagioli 51; Louis Chiron 50; Philippe Etancelin 53), dalším pěti pak už bylo čtyřicet let, včetně vítěze Guiseppeho Fariny (43 let).

Nejmladším jezdcem startovního pole byl 29letý Geoffrey Crossley. Max Verstappen letos debutoval v 17 letech...

8) Na jedenácté pozici skončil jazzový hudebník

Závodu se zúčastnil také známý jazzový hudebník. Nutno však uznat, že většího úspěchu Johnny Claes dosáhl v hudební kariéře, než ve světě F1. Belgičan se kvalifikoval na poslední místo, když na nejrychlejšího muže kvalifikace Farinu ztratil 18 sekund. Závod dokončil na jedenácté pozici s šesti koly ztráty.

9) BRM před závodem poprvé vyjelo na trať

Tým BRM chtěl na Silverstonu nasadit svůj vůz Type 15, ovšem po řadě technických problémů s ním dokázal zakladatel týmu Raymond Mays před závodem obkroužit jen pár demonstračních kol. Debutu se vůz dočkal až v dalším roce.

10) Stirling Moss skončil druhý v doprovodném závodě

Stirling Moss ve své kariéře vyhrál domácí Velkou cenu Velké Británie dvakrát (v letech 1955 a 1957). První závod v rámci mistrovství světa však tehdy 20letý Moss nejel, zúčastnil se pouze doprovodného závodu 500cc. Moss vyhrál svou jízdu a ve finále bojoval o vítězství, ovšem nakonec skončil druhý poté, co jeho Cooper-JAP v poslední zatáčce postihla porucha pístu.

Foto: Getty Images / Klemantaski Collection

Doporučujeme

Články odjinud