Co jezdci sledují během závodu?

Co jezdci sledují během závodu?

Nico Hülkenberg pro britskou televizní stanici Sky Sports vysvětlil, kam se za jízdy dívají jezdci formule 1 a co sledují.

Pilot týmu Force India si nasadil speciální brýle, ve kterých je umístěna kamera, která dokáže sledovat pohyb oka, a zároveň pomocí červeného bodu ukázat, kam přesně se v danou chvíli pilot dívá.

„Upřímně ani moc ne,“ odpověděl Hülkenberg na dotaz, zda přemýšlí, kam se při jízdě na okruhu dívá. „Myslím, že pro nás je to něco přirozeného, co děláte instinktivně. Díváte se na apex zatáčky, samozřejmě se přitom díváte i dopředu.“

Je všeobecně známo, že jezdci formule 1 jsou jedni z nejvíce trénovaných sportovců vůbec. Pro řízení monopostu F1 však nestačí být silný po fyzické stránce, pilot musí mít zároveň velmi dobré reakce, a to nejen z pohledu dění na trati, jako je reakce na chování jezdců kolem vás.

Piloti F1 jsou totiž velmi dobří také v tom, že ve velmi krátkém čase dokáže jejich oko a mozek zanalyzovat to, co právě viděl. Z toho důvodu jim pro zjištění toho, co se děje za jejich vozem, stačí pouze velmi málo času.

GettyImages-516442062.jpg

Zpětná zrcátka a start závodu

Hülkenberg například při výjezdu z boxové uličky instinktivně zkontroloval pohledem do zrcátek situaci na trati, kam se právě vydal. Pohled do zrcátka mu přitom trval jen 0,1 sekundy! To představuje nejmenší čas potřebný k tomu, aby lidský mozek dokázal zanalyzovat to, co právě viděl! Ted Kravitz ze SkySports pro porovnání dodává, že běžný řidič na silnici k tomu potřebuje v průměru 0,5 s.

Reakce je pro pilota důležitá zejména při startu závodu, kdy musí co nejrychleji reagovat na zhasnutí červených světel. Hülkenberg při testu zareagoval za méně než 0,1 s (přibližně 0,09 s). Jen pro zajímavost: Při startech sprintů v atletice je jakákoliv startovní reakce pod 0,1 s brána jako předčasný start, protože podle jejich pravidel je "nelidské" zareagovat za méně než desetinu sekundy. Rozdíl je však v tom, že atleti reagují na zvukový signál (výstřel z pistole), zatímco piloti F1 se řídí světelným signálem.

GettyImages-450230103.jpg

Průjezd zatáčkou

Při nájezdu a průjezdu zatáčkou jezdec sleduje její vrchol. Při spojení toho, co vidí, spolu s rychlostí, kterou díky svému tělu cítí, jeho mozek "vypočítá" maximální možnou rychlost, kterou může jet, aniž by se na výjezdu ze zatáčky dostal do přetáčivého smyku.

Během průjezdu zatáčkou v kvalifikaci pilot několik sekund sleduje jen její apex a primárně se nezaměřuje na nic jiného, co se na trati děje. Pro správný a zejména rychlý průjezd zatáčkou, který je pro dosažení co nejlepšího času důležitý, to totiž není až tak podstatné.

Pilot F1 si to může dovolit také díky tomu, že má rovněž velmi dobré periferní vidění. Díky tomu mu například stačí se jen velmi málo a krátce dívat na volant, aby zmáčkl některé tlačítko či přepnul nějakým ovladačem. Všechno probíhá téměř automaticky. Dobrou ukázkou toho je zastávka v boxech.

GettyImages-102847406.jpg

Zastávka v boxech

Při vjíždění do boxové uličky nejdříve pilot věnuje pozornost značce ohraničující začátek boxů, od kdy je nutné jet omezenou rychlostí. Jak se jezdec blíží k mechanikům, automaticky bez toho, aby se podíval na volant, zmáčkne tlačítko neutrálu, zrakem se však již věnuje mechanikům, a to konkrétně tomu u levé přední pneumatiky, který má nasazenu rukavici ve výrazných barvách, díky čemuž pilot přesně vidí bod, kde má zastavit. Tím pomůže mechanikům provést velmi rychlou výměnu pneumatik.

Foto: Getty Images / Mark Thompson, Lars Baron, Paul Gilham, Peter Fox

Doporučujeme

Články odjinud