Mezinárodní automobilová federace promarnila svou příležitost ukázat, že po odchodu Maxe Mosleyho získala sebereflexi. Bez ohledu na fanouška a veškeré okolnosti, které doprovázely kontroverzní moment v posledním kole letošní Velké ceny Monaka.
Jde doslova o detektivku. Vtip je v tom, že Mercedesu a Schumacherovi
nelze v žádném případě vyčítat žádné provinění. Jestli lze
identifikovat příčinu této nejasné situace, pak v komunikaci od
ředitelství závodu směrem k týmům.
Pojďme si shrnout zásadní
pravidla:
- zaprvé, když je závod restartován, letos poprvé se
může předjíždět nikoli až za startovní čarou, ale za takzvanou safety
car čárou (což neberte nijak významněji, než jakýsi referenční boď na
okruhu, který je v Monaku umístěn v zatáčce La Rascasse) - Článek 40.7
Sportovních regulí.
- zadruhé, je-li závod dojet za safety carem,
ten zajede v posledním kole do boxů (aby "nehyzdil" fotografie vítězů v
cíli a nedevalvoval tak jejich úspěch), ale v takovém případě dojede
celé startovní pole až do cíle bez předjíždění - Článek 40.13
Sportovních regulí.
- pokud šéf závodu usoudí, že už je možné
safety car stáhnout z trati, na monitorech s časomírou se ukáže zpráva
"SAFETY CAR IN THIS LAP" - přesně ta, kterou vidí diváci během
televizního přenosu - Článek 40.11 Sportovních regulí.
A nyní si
představte, že jste inženýr na boxové zídce, pilot nebo televizní
komentátor a v posledním kole závodu uvidíte na monitorech s časomírou
zprávu "SAFETY CAR IN THIS LAP". Nic víc.
Jde o restart závodu v posledním
kole (a tedy de facto závod během posledních dvou zatáček okruhu, La
Rascasse a Anthony Noghes) a aplikaci Článků 4.7 a 4.11 (1), anebo
dojezd závodu za safety carem, a tím pádem aplikaci Článku 40.13 (2)?
A
jak mají týmy a jezdci rozlišit, zda ředitelství závodu zvolilo
variantu (1) nebo (2)?
Zejména použitím zprávy "SAFETY CAR IN
THIS LAP" na monitorech mohl Mercedes velmi jednoduše usoudit, že jde o
případ (1), a zkuste předložit argumenty, na základě kterých by měl
Mercedes získat dojem, že tomu tak není a že jde o situaci (2)?
Hlavní
příčina spočívá v tom, že nebylo jasné, o jakou situaci v posledním
okruhu Velké ceny Monaka jde. Ředitelství závodu mohlo velice snadno mít
v úmyslu nechat dojet závod za safety carem, a s ohledem na svou
důslednost při aplikaci Článku 4.13 [situace (2)] nechat na monitorech
zobrazit (pouze z formálních důvodů!) zprávu "SAFETY CAR IN THIS LAP".
Tím ale zmátlo veškeré účastníky závodu, a paradoxně by bylo podstatně
lepší, kdyby tak neučinilo!
Ale aby bylo jasno: TO SE PŘECI MŮŽE
STÁT! Uvést účastníky závodu v omyl tak, že ti si nejsou jisti, který
článek pravidel je aplikován.
Jenomže místo toho, aby FIA uznala
právo Mercedesu pochopit dané okolnosti jako situaci (1) - restart
závodu, prohodila v konečných výsledcích oba závodníky do původního
pořadí Alonso - Schumacher a vydala upřesňující nótu pro další závody, slepě aplikovala
suché znění pravidel bez ohledu na okolnosti. Jean Todt tak promarnil
svou první příležitost!
Mercedes se proti penalizaci odvolal.
Pokud budou právníci Mercedesu šikovní, nebudou se odvolávat proti
udělené penalizaci, tedy průjezd boxy. Jelikož byla udělena až po
skončení závodu, byla nahrazena dvacetivteřinovým trestem. Tak jak tak,
proti takovému trestu se nelze odvolat, jak dokázal případ Felipe Massa
- Lewis Hamilton z Belgie roku 2008.
Právníci Mercedesu by tak
měli útočit spíše na právo týmu pochopit situaci v posledním kole Velké
ceny Monaka po svém, a tím pádem sebrat FIA právo dodatečně (a slepě)
aplikovat Článek 40.13, protože nikomu v té chvíli nebylo jasné, zda je
to přesně to, co se právě děje. Tím spíš, když v ten moment bylo máváno
zelenými vlajkami!
Jedno ale musím přiznat: jakkoli mohla být
situace nejasná, klobouk dolů před znalostí pravidel a zejména
provedeném předjížděcím manévru. A to vše ze strany týmu, pro který
jezdí Michael Schumacher, a jezdce samotného.
Typický Schumacher!