Co je příčinou chaosu v závěru Velké ceny Monaka?

Mezinárodní automobilová federace promarnila svou příležitost ukázat, že po odchodu Maxe Mosleyho získala sebereflexi. Bez ohledu na fanouška a veškeré okolnosti, které doprovázely kontroverzní moment v posledním kole letošní Velké ceny Monaka.

Jde doslova o detektivku. Vtip je v tom, že Mercedesu a Schumacherovi nelze v žádném případě vyčítat žádné provinění. Jestli lze identifikovat příčinu této nejasné situace, pak v komunikaci od ředitelství závodu směrem k týmům.

Pojďme si shrnout zásadní pravidla:

- zaprvé, když je závod restartován, letos poprvé se může předjíždět nikoli až za startovní čarou, ale za takzvanou safety car čárou (což neberte nijak významněji, než jakýsi referenční boď na okruhu, který je v Monaku umístěn v zatáčce La Rascasse) - Článek 40.7 Sportovních regulí.

- zadruhé, je-li závod dojet za safety carem, ten zajede v posledním kole do boxů (aby "nehyzdil" fotografie vítězů v cíli a nedevalvoval tak jejich úspěch), ale v takovém případě dojede celé startovní pole až do cíle bez předjíždění - Článek 40.13 Sportovních regulí.

- pokud šéf závodu usoudí, že už je možné safety car stáhnout z trati, na monitorech s časomírou se ukáže zpráva "SAFETY CAR IN THIS LAP" - přesně ta, kterou vidí diváci během televizního přenosu - Článek 40.11 Sportovních regulí.

A nyní si představte, že jste inženýr na boxové zídce, pilot nebo televizní komentátor a v posledním kole závodu uvidíte na monitorech s časomírou zprávu "SAFETY CAR IN THIS LAP". Nic víc.

Jde o restart závodu v posledním kole (a tedy de facto závod během posledních dvou zatáček okruhu, La Rascasse a Anthony Noghes) a aplikaci Článků 4.7 a 4.11 (1), anebo dojezd závodu za safety carem, a tím pádem aplikaci Článku 40.13 (2)?

A jak mají týmy a jezdci rozlišit, zda ředitelství závodu zvolilo variantu (1) nebo (2)?

Zejména použitím zprávy "SAFETY CAR IN THIS LAP" na monitorech mohl Mercedes velmi jednoduše usoudit, že jde o případ (1), a zkuste předložit argumenty, na základě kterých by měl Mercedes získat dojem, že tomu tak není a že jde o situaci (2)?

Hlavní příčina spočívá v tom, že nebylo jasné, o jakou situaci v posledním okruhu Velké ceny Monaka jde. Ředitelství závodu mohlo velice snadno mít v úmyslu nechat dojet závod za safety carem, a s ohledem na svou důslednost při aplikaci Článku 4.13 [situace (2)] nechat na monitorech zobrazit (pouze z formálních důvodů!) zprávu "SAFETY CAR IN THIS LAP". Tím ale zmátlo veškeré účastníky závodu, a paradoxně by bylo podstatně lepší, kdyby tak neučinilo!

Ale aby bylo jasno: TO SE PŘECI MŮŽE STÁT! Uvést účastníky závodu v omyl tak, že ti si nejsou jisti, který článek pravidel je aplikován.

Jenomže místo toho, aby FIA uznala právo Mercedesu pochopit dané okolnosti jako situaci (1) - restart závodu, prohodila v konečných výsledcích oba závodníky do původního pořadí Alonso - Schumacher a vydala upřesňující nótu pro další závody, slepě aplikovala suché znění pravidel bez ohledu na okolnosti. Jean Todt tak promarnil svou první příležitost!

Mercedes se proti penalizaci odvolal. Pokud budou právníci Mercedesu šikovní, nebudou se odvolávat proti udělené penalizaci, tedy průjezd boxy. Jelikož byla udělena až po skončení  závodu, byla nahrazena dvacetivteřinovým trestem. Tak jak tak, proti takovému trestu se nelze odvolat, jak dokázal případ Felipe Massa - Lewis Hamilton z Belgie roku 2008.

Právníci Mercedesu by tak měli útočit spíše na právo týmu pochopit situaci v posledním kole Velké ceny Monaka po svém, a tím pádem sebrat FIA právo dodatečně (a slepě) aplikovat Článek 40.13, protože nikomu v té chvíli nebylo jasné, zda je to přesně to, co se právě děje. Tím spíš, když v ten moment bylo máváno zelenými vlajkami!

Jedno ale musím přiznat: jakkoli mohla být situace nejasná, klobouk dolů před znalostí pravidel a zejména provedeném předjížděcím manévru. A to vše ze strany týmu, pro který jezdí Michael Schumacher, a jezdce samotného.

Typický Schumacher!

Doporučujeme

Články odjinud