Claire Williams: V práci si od otce udržuji odstup

Claire Williams: V práci si od otce udržuji odstup

Claire Williams, zástupkyně šéfa týmu Williams F1, poskytla pro Motorsport-Total rozhovor o svém pracovním vztahu s otcem a o temperamentu pilotů, kterým společně šéfují.

Vaše první sezona v roli zástupkyně šéfa stáje se blíží ke konci...

CW: "To skoro není možné! Zní to strašně!"

Nabízí se otázka, jestli si teď, když pracujete v této pozici, ceníte jinak toho, čeho za dlouhá léta dosáhl Váš otec?

CW: "Teď samozřejmě na mnohé pohlížím jinak. Tím ale rozhodně nechci říct, že jsem začala jinak vnímat otce. To, čeho dosáhl on a šéfové ostatních týmů formule 1, je skutečně působivé. Navíc si myslím, že to stále ještě není plně doceňované."

Je trošku neobvyklé, že svému otci říkáte jménem. Proč tomu tak je?

CW: "Tohle všechny udivuje, i když já nemůžu pochopit proč. Ano, je to můj otec a není lehké s ním pracovat. Chtěla jsem, aby se jasně odlišovaly naše příbuzenské vztahy od vztahů pracovních, kde je on mým nadřízeným a já jeho podřízenou. Proto mu říkám „Franku“.

Dělám to nejen pro sebe, ale i pro ostatní kolegy v týmu, kteří se mnou spolupracují. Zdá se mi, že je to užitečné. Chci se v tom sama utvrdit a nechci, aby mě brali jako šéfovu dceru. Nemůžu se na něj na pracovních jednáních obracet s oslovením „tati“, proto je pro mě Frank. Do pozice této pozice mě jmenovala Rada ředitelů Williamsu. Otec se o tom dozvěděl jako jeden z posledních. Členové Rady ředitelů by na mě nekladli tuhle zodpovědnost, kdyby nebyli přesvědčeni, že se s takovou prací dokážu vypořádat."

Čím se vám do paměti zapsal první rok, který jste v této funkci prožila?

CW: "Jedna z nejzářivějších vzpomínek je nejspíš spojena s prvním jednáním s Bernie Ecclestonem, kterého jsem se spolu s ostatními šéfy stájí zúčastnila. Bylo to v Číně, kam Frank neletěl. Byl to strašný pocit, ale všechno šlo dobře. Ten rok nebyl úplně vyrovnaný, neúspěchů bylo bohužel víc než úspěchů. Je to ale přeci jen ještě proces poznávání. Všechno, co tě nezabije, tě posílí!"

V týmu stejně jako dřív zodpovídáte i za marketing a tiskové oddělení?

CW: "Ne jen za to. To je jenom malá část toho, čím se musím zabývat. Můj hlavní úkol je však získávání peněz pro tým."

Čí byl nápad přivést do Williamsu Pata Symondse? Přišel s tím Alexander Wurz?

CW: "Už si asi nepamatuju, kdo to navrhl jako první. Společně s Frankem a s výkonným ředitelem týmu hodně podrobně rozebíráme všechna taková jmenování."

Ukázalo se, že sezona 2013 byla zatím nejméně úspěšnou v historii Williamsu. Opravdu věříte, že soukromá nezávislá stáj má šance bojovat s továrními týmy?

CW: "Naprosto tomu věřím. Proč ne? Všechno je závislé jen na kontrolování výdajů. Myslím, že kdyby se zavedl jasně daný limit výdajů, pak bychom mohli bojovat o vítězství v šampionátu. Například pokud by náš rozpočet byl na úrovni 120 milionů a u nejbohatšího týmu 160 milionů, v takových podmínkách bychom mohli bojovat s lídry. Rozpočet Red Bullu je teď ale přes 200 milionů.

Tím ale nevěřím o nic míň v to, že je to možné. Vždyť Williams vždycky uměl čelit bohatším týmům. Vůbec nepochybuji o tom, že je to v našich silách. Je potřeba jen víc pracovat a nacházet vychytralejší řešení než soupeři."

Je jasné, že musíme ještě pohovořit o vašich jezdcích. Jak byste srovnala Pastora Maldonada a Valtteriho Bottase?

CW: "Jejich charaktery se samozřejmě liší. Pastor je z Venezuely, i když tedy není tak temperamentní jako mnozí lidé z Latinské Ameriky. Není to úplně typický Latinoameričan, protože je dostatečně uvážlivý a rezervovaný.

Letos skvěle pracuje, i když to někteří nevidí. Tým mu ale nedokázal poskytnout dobré auto. Pastor je úžasný chlap, který dokáže dosahovat výborných výsledků v závodech, což dokázal třeba vloni v Barceloně.

Valtteri je Fin. Má úplně jiný temperament, zachovává si ledový klid. Je velmi příjemné se s ním bavit, hodně mu jde o to, aby dosáhl úspěchu, chce mít k dispozici dobré auto.

Letos naši jezdci docela dobře spolupracovali. Pro Pastora je to třetí sezona, pro Valtteriho je to sezona debutová. Nevzdávají se, snaží se zachovat bojovnou náladu v týmu, dojet každý závod až do konce a ukazovat maximální možnou rychlost. Auto jim však bohužel nedovoluje pravidelně bojovat o body."

Doporučujeme

Články odjinud