Chápu Buttonovo rozhořčení, ale s něčím takovým musel počítat

Nedělní Velká cena Bahrajnu přinesla hned několik zajímavých story. Pojďme se na ně podívat trochu blíže.
Chápu Buttonovo rozhořčení, ale s něčím takovým musel počítat

Viděli jsme pěkné souboje kolo na kolo, dominantní Vettelovo vítězství, pošťuchování mezi piloty McLarenu i další nevyužitou příležitost a pochybení ze strany Ferrari. Buttonovi se očividně nelíbil způsob, jakým Pérez bránil svou pozici. Právě o Pérezovi se mluvilo už v pátek, kdy byly nadneseny stížnosti, které vůči němu měl v Číně Kimi Räikkönen. Řekl bych, že Checo teď bude častým tématem diskusí, byť zřejmě ne tak častým, jako byl loni Pastor Maldonado. 

Pérez má za sebou silný víkend, ale chápu Buttonovo rozhořčení. Jenson absolvoval první tři závody jako nezpochybnitelná jednička. Podobné nasazení by čekal možná ze strany Hamiltona a vypadalo to, že Pérezovo nasazení ho přistihlo nepřipraveného. Jenson to může brát jako varování, že si musí dávat pozor, co se děje a očekávat vše. Jak pro Péreze, tak pro McLaren to bylo letos zatím nejvýraznější vystoupení.

Víme, že Jenson není stoprocentně spokojen. Na začátku každého profesionálního vztahu ale musí přijít okamžik, kdy si nepadnete do oka. Když jsem viděl první část Pérezovy defenzívy v nájezdu do první zatáčky, řekl jsem na komentátorském stanovišti, že změnil stopu příliš pozdě. Po zhlédnutí opakovaného záběru ale musím toto prohlášení vzít zpět. Pérez se hnul dříve než Button. 

Buttonovi více vadilo Pérezovo vlnění mezi druhou a třetí zatáčkou, kdy byly jejich pozice prohozené. Jakmile se ale k manévru neodhodláte příliš pozdě, je to v pořádku.  Mohli bychom také namítnout, že Webber příliš často měnil směr při bránění se Hamiltonovi. Inu, pravidla mluví jasně - můžete udělat jeden defenzivní manévr a poté se vrátit do stopy, ve které brzdíte do zatáčky. To přesně Mark dělal. 

Jak jsem řekl výše, chápu, že se Jenson naštval. Je ale pravdou, že jsme viděli parádní závodění, kterému napomohly i pneumatiky.

Grosjean politý živou vodou

Romain Grosjean se podle všeho vrátil do formy a ukořistil třetí místo. Dojel hned za Vettelem a kolegou Räikkönenem. Před Bahrajnem to s Grosjeanem nevypadalo úplně růžově, ale o víkendu závodil dobře a rychle. Zároveň prokazoval vyspělost, kterou u něho loni mnozí postrádali. 

Räikkönen je nadále panem Spolehlivým a na Vettela ztrácí pouze deset bodů. Tento trend bude pokračovat. Z nějakého důvodu je v celkovém pořadí na třetím místě Lewis Hamilton, a to i přes nepřesvědčivé výkony Mercedesu v závodech. 

Závodní trable Mercedesu pokračují

Mercedes v kvalifikaci lidi opět opíjel rohlíkem. Nico Rosberg zajel skvělý čas a jeho pole position byla výborná. Vysoké teploty v závodě ale znamenaly, že Mercedes si nedokázal svou rychlost udržet. Přehřívaly se jim zadní pneumatiky. V Číně, kde panovaly zcela odlišné podmínky, Hamilton po startu z prvního místa dojel třetí. V Bahrajnu, kde jsou velké nároky kladeny právě na zadní pneumatiky, největší slabinu Mercedesu, se Rosberg propadl až na deváté místo.

Vettel na výši

V případě Vettela jsme viděli nejdominantnější vítězství od jeho prvního triumfu v roce 2008, kdy v barvách týmu Toro Rosso vyhrál na Monze. Ke konci zvolnil, takže vyhrál "jen" o devět sekund. Pamatujme ale na to, že absolvoval o zastávku více než Räikkönen a že si dokázal vytvořit takový náskok, že po druhém pitstopu se v pohodě vrátil na trať na prvním místě. Vettelova rychlost byla stejně jako před rokem v ostrém kontrastu s Webberem. Tomu se zkrátka nepodařilo udržet pneu při životě.

Chyby Ferrari se nedají brát na lehkou váhu

Co se Ferrari týče, to má za sebou dva závody ze čtyř, ve kterých si nechalo utéct velké příležitosti. Minulý měsíc v Malajsii měli Fernanda Alonsa s poškozeným předním křídlem povolat do boxů. V Bahrajnu se mohli poučit a po první zastávce Alonsovi říci, ať už DRS nepoužívá. Nestalo se, a tak musel po jediném kole znovu do boxů, aby klapka na zadním křídle mohla být vrácena do správné polohy. 

Docela mě to překvapilo, komunikace v rámci Ferrari totiž obvykle bývá solidní. Ukazuje se, že v zápalu boje se někdy při neočekávaných problémech mohou přihodit chyby v rozhodování. Alonso odvedl dobrý výkon a nakonec si dojel pro osmé místo, není ale pochyb o tom, že ztratil velkou šanci. Kdyby nemusel do boxů zbytečně podruhé, byl by na stupních vítězů. V druhé polovině sezony by to Alonsa mohlo přijít draho. Kiksy v komunikaci se ale dají odstranit. Pomalé auto by bylo mnohem horším problémem. Očekávejme tedy, že v Barceloně bude Ferrari zase vpředu. 

Problémy s gumami

Bylo alarmující vidět dva defekty Felipeho Massy. Navíc Hamiltonovi se něco podobného stalo v tréninku. Skvělé onboard záběry Massova druhého defektu by mohly být velice užitečné pro Pirelli. Massa akceleroval ze středně rychle zatáčky a celá pneumatika se v mžiku strhla z bočnice.

Další článek: Mercedes moc neztrácí, ale potřebuje nižší teploty, míní Hamilton