Černé na bílém: Jak proběhne zmrazení pohonných jednotek

FIA uveřejnila nová pravidla pro letošní i příští rok.
Foto: Activepictures / Jiří Křenek
Černé na bílém: Jak proběhne zmrazení pohonných jednotek | Foto: Activepictures / Jiří Křenek

Formule 1 se před pár dny dohodla na zmrazení vývoje pohonných jednotek od roku 2022. FIA nyní uveřejnila pravidla, která přináší očekávané podrobnosti.

Změny popisují technická pravidla (ke stažení, pdf). Klíčové věci nalezneme na straně 151 a následně i níže.

Ke zmrazení pro roky 2022 až 2025 dojde ve dvou fázích. Při každé bude zmrazen vývoj určitých komponent.

1. března 2022:

  • motor
  • turbodmychadlo
  • MGU-H
  • výfukové potrubí
  • palivo
  • olej

1. září 2022:

  • MGU-K
  • baterie
  • řídicí elektronika
Klepněte pro větší obrázek
Zdroj: FIA

Jak se očekávalo, zmrazení nebude nepřekonatelné. Pravidla uvádí, že lze provést změny z důvodů: „spolehlivosti, bezpečnosti nebo úspory nákladů.“

„Žádosti musí být podány písemně technickému oddělení FIA a musí obsahovat všechny nezbytné podpůrné informace, v případě potřeby včetně jasných důkazů o poruchách.“

„FIA rozešle korespondenci všem výrobcům pohonných jednotek k vyjádření. Pokud bude FIA přesvědčena, že tyto změny jsou přijatelné, bude dotyčnému výrobci pohonné jednotky potvrzeno, že mohou být provedeny.“

Kromě těchto obecných změn mohou výrobci provádět i drobné změny, která se týkají zejména instalace pohonné jednotky ve voze. Konkrétně jde o změny:

  • elektroinstalace
  • výfukového systému (za předpokladu, že klíčové parametry systému, jako jsou délka, průměr apod. zůstávají nezměněny)
  • pozice turbodmýchadla do 20 mm od původní polohy ve vztahu k motoru
  • pozice obtokového (wastegate) ventilu
  • pozice pop-off ventilu

Zmrazení se týká také paliv a maziv. Dodavatelé zejména v dnešní hybridní éře vyvíjeli palivo přímo na míru konkrétně verzi motoru, což může zlepšit spalování, snížit spotřebu a reálně znamenat i desetiny sekundy na kolo. V pravidlech proto najdeme také uvedeno, že „změna dodavatele paliva a oleje bude přijata, pokud je taková změna určena komerčními a nikoli výkonnostními důvody.“

Další článek: Nakonec je vše jinak. Růžový BWT zůstává u Astonu Martin