Na světě jsou fanoušci Ferrari, kteří maranellské stáji drží už pár let palce a přitom nikdy v životě nezažili oslavy titulu svého týmu. Změní se to letos?
Ferrari si hodně slibovalo nejen od letošního vozu ale také od pohonné jednotky. Během zimy zapracovali motoráři na spolehlivosti. Hned v prvním závodě ale přišly problémy a Charles Leclerc závod nedokončil.
Leclerc se nevyhne penalizacím. Dokonce existuje možnost, že si je bude muset vybrat poprvé už nyní v Džiddě, ale tato možnost je spíše méně pravděpodobná. Inženýrům se podařilo lokalizovat kabelový svazek, který se porouchal a způsobil poškození baterie a nejméně jedné řídicí jednotky. Selhal kvůli nedostatečnému upevnění v „obalu“ mezi motorem a šasi.
Podle Motorsport Italia je možné řídicí elektroniku, kterou Ferrari demontovalo v neděli ráno před Grand Prix Bahrajnu, znovu použít. Hůře je na tom řídicí elektronika, která Leclerca vyřadila ze závodu. Jezdec má k dispozici jen dvě baterie a řídicí elektroniky na sezónu.
Ale spolehlivost nebyl jediný a možná ani hlavní problém. Leclerc na Verstappena masivně ztrácel a oba jezdci Ferrari měli problémy s degradací – ty ještě podtrhl Red Bull, který mohl i pro druhý stint nasadit měkké pneumatiky.
Jedna vlaštovka ale jaro nedělá. Přísloví je myšleno většinou v pozitivním slova smyslu, ale může fungovat jistě také opačně. Uvidíme, jak na tom bude Ferrari v dalších závodech. Ve srovnání s Red Bullem má Scuderia k dispozici více času v tunelu a koncept vozu nemusí být špatný.
Budoucnost Leclerca
Podle Gazzetty dello Sport už Leclerc požádal o schůzku s Johnem Elkannem a bylo mu vyhověno.
Leclercovi na konci příštího roku končí u Ferrari smlouva. Monačan bude postaven před těžkou volbu – Ferrari má rád, je mu do jisté míry vděčný. Prodlouží smlouvu a zůstane? Pokud ano, bude riskovat osud Alonsa a Vettela, kterým se nepodařilo se vzpínajícím koněm uspět. Nebo odejde jinam? Spekuluje se, že o něj má zájem Mercedes, ale Leclerc popřel, že by probíhala nějaká jednání.
Odchody a změny
V Maranellu se v poslední době odehrávají a budou odehrávat změny. Na konci loňského roku skončil Mattia Binotto, kterého nahradil Frédéric Vasseur. Na začátku letošního roku se na jinou pozici přesunul šéf stratégů Ferrari Inaki Rueda, kterého nahradil Ravin Jain.
Podle nepotvrzených ale již značně věrohodných spekulací končí David Sanchez. Podle Gazzetty dello Sport nedostal nabídku od konkurence, ale sám kontaktoval ostatní týmy. Nakonec by měl zřejmě zamířit za svých kamarádem z Ferrari. Andrea Stella se po odchodu Seidla stal šéfem McLarenu, a tak Sanchez nemusí být jediným člověkem, který z Maranella přejde do Wokingu.
Sanchez je označován jako šéf aerodynamiků, ale jeho pozici bychom mohli velmi volně přeložit jako „šéfa konceptu vozu“. Šéfem aerodynamiků je spíše Diego Tondi, který je šéfem aerodynamického oddělení. Také z tohoto důvodu zřejmě nebude Ferrari za Sancheze hledat náhradu.
Ale nejsou to jediné odchody. Končí také Gino Rosato a Jonathan Giacobazzi. Ani jeden z nich není inženýrem, takže se jejich odchod neodrazí ve formě týmu, ale přesto jde o klíčové osoby a ukazuje to, že situace v Maranellu nemusí být až tak růžová...
Jonathan Giacobazzi pracoval jako jakýsi spojovací článek mezi vlastníky, vedením Ferrari a sportovním oddělením. Některé spekulace říkají, že se přesune na jiné místo a bude mít pod palcem vnější vztahy související s návratem Ferrari do nejvyšší třídy v Le Mans, podle jiných ale odchází úplně.
Giacobazzi je srdcař, který má k Ferrari blízko v podstatě od dětství. Jeho rodina kdysi dávno sponzorovala Gillese Villeneuva.
Gino Rosato byl v posledních letech důležitou postavou Maranella. Pro Ferrari začal pracovat v roce 1991 na částečný úvazek a v roce 1997 na plný úvazek. Od roku 2009 byl výkonným viceprezidentem Lotus Group. V roce 2014 se vrátil do manažérského týmu Maranella.
Podle novináře Lea Turriniho se Rosato v dobrém slova smyslu angažoval v „politice“. V poslední době ale stále více nesouhlasil s rozhodnutími vedení Ferrari. Podle spekulací by mohl zamířit do Astonu Martin.
Aby toho nebylo dost, Corriere dello Sport dnes přinesl informaci, že došlo k prvním roztržkám mezi Vasseurem a prezidentem Ferrari, kterým je Benedetto Vigna. Francouzovi mají vadit menší pravomoci. Nemůže prý ani rozhodovat o týmových propustkách, které dostávají sponzoři a hosté, aby se mohli zúčastnit závodního víkendu.