Čekání na soudný den

12. června se prý otřese zem.

Kdo z vás by neznal Terminátora? Mám konkrétně na mysli tu úchvatnou atmosféru při čekání na soudný den, kterému nelze předejít, jen jej dočasně odvrátit... Mrazivou kombinaci tiché, mírumilovné pouště a obrázky z budoucnosti, jak se lidé a stroje nemilosrdně řežou v největší bitvě, kterou tato planeta viděla.

Náš soudný den má přijít 12. června 2009. Ještě před pár hodinami hlásal svět, jak je zachráněn tím, že stávající týmy podaly přihlášky do příštího ročníku mistrovství světa a v euforii byly přehlíženy na první pohled nevinně vypadající podmínky a očekávání FOTA. Ale právě tyto podmínky zanesly do sítě Skynetu virus, který, nebude-li včas odhalen a zničen, obrátí svět vzhůru nohama právě v soudný den, ve který se divize Ministerstva obrany Cyber Research Systems alias FIA rozhodla Skynet zapojit.

V ústech každým dnem sílí nepřijemně slaný pocit očekávání něčeho velkého. Ačkoli nemám v ruce žádné podklady, ve světě se začíná hovořit o tom, že možné řešení diskutované mezi FOTA a FIA [čtěte zde] nedojde dál než jen právě do roviny možné dohody.

Světová média přihlášku/nepřihlášku FOTA oslavovala tak silně, že Ferrari muselo vydat v sobotu tiskové prohlášení, ve kterém formou rozhovoru po lopatě vysvětluje, jak se věci mají [čtěte zde] a že se o míru rozhodně nedá hovořit.

Jak ale teď k hozené rukavici přistoupí FIA, která doposavad mlčí? Jsou prý dvě možnosti: přihlášky týmů FOTA jsou neplatné. Pravdou je, že přihlásit se do šampionátu FIA lze použitím jednoduchého formuláře. A každý tým tak musí učinit sám za sebe, žádná aliance. Pro podmínky není ve formuláři místo, a tak by mohly být přihlášky FOTA procedurálně chybné. Podobně jako když špatně zakroužkujete volební lístek...

Druhou možností je, že přihlášky týmů FOTA platné jsou, ale jejich podmínky jsou irelevantní. Uchazeč se buď přihlásí, nebo nikoli. Žádné "přihlašuji se, ale..." mezi tím není. Týmy by tak byly přihlášené pod stávajícími regulemi (jiné beztak ani neexistují).

Podmínky, které si stanovila FOTA [čtěte více zde] jsou natolik troufalé, že si je nelze představit bez určité zákulisní dohody, která by měla urovnat spor, aniž by některá ze stran ztratila tvář. To je stále scénář, ve který doufám, tedy že diskutovaný kompromis nyní dostává formální kontury a může být brzy zveřejněn.

Ale s takovým optimistickým náhledem na vývoj událostí příštích jsem vcelku osamocen. Někteří zahraniční kolegové dokonce předpovídají, že FIA 12. června vydá startovní listinu, ve které budou ze stávajících týmů pouze Williams (a možná i Ferrari, které má účast v F1 do roku 2012 zaručenou automaticky podle stejné smlouvy, na jejíž porušení ze strany FIA si Ferrari stěžovalo u francouzského soudu) a pak pouze nové týmy: USF1, Lola, Prodrive, Campos Racing, Litspeed, Superfund, March a možná některé další.

Byl by to drtivý úder ze strany FIA. Má jen jednu nevýhodu: nevydělal by na něm vůbec nikdo. A aniž by to tušil, ani Max Mosley sám. Proto si osobně myslím, že pokud chce FIA ve válce s FOTA pokračovat, má v ruce daleko elegantnější nástroj, než házet na svět formule 1 atomovou bombu. Prostě a jednoduše 12. června zveřejní startovní listinu, ve které budou týmy FOTA, Williams a možná USF1, Prodrive či Lola a řekne:

Williams, USF1, Prodrive a Lola jsou týmy, které jedou pod rozpočtovými stropy (jelikož úmysl závodit s rozpočtovými stropy je nutné deklarovat již při podání přihlášky) a ostatní bez nich (protože tak neučinily). Všechny týmy musí při podání přihlášky deklarovat, že četly pravidla na rok 2010, že jim rozumí a budou se jimi řídit. Tento závazek tak neguje jakékoli předkládání podmínek, jež jsou s nimi v rozporu.

FIA by tímto přehrála míč opět na druhou stranu, protože na týmech by bylo dostát své hrozby a ke 12. červnu svou přihlášku pro nesplněné podmínky stáhnout.

Co se 12. června ale skutečně stane, si netroufám odhadovat. Někteří již bijí na poplach před oním soudným dnem.

F1 ale nemá žádného Johna Connora, který by to dokázal zastavit. 

Další článek: Změny v pravidlech nestačily, předjíždění je stále obtížné

11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.
11. května | Júki Cunoda dnes slaví 21. narozeniny.
11. května | Za účasti tří týmů pokračují testy 18palcových pneumatik. Tentokrát v Barceloně. Red Bull nasadí Albona, Alfa Romeo Kubicu a Alpine by mělo nasadit Kvjata (od letošního roku rezervní jezdec týmu).
10. května | Red Bull ve Španělsku zůstal. Zítra a ve středu bude testovat 18palcové pneumatiky pro rok 2022. Po oba dny bude jezdit Alex Albon.