Šéf Alfy Romeo ve formuli 1 Frédéric Vasseur očekává těžké časy. Po současné pandemii koronaviru COVID-19 bude podle něj svět řešit důležitější věci než motorsport.
Formule 1 v uplynulých dnech v reakci na globální pandemii nového koronaviru rozhodla o zrušení či posunutí některých plánovaných závodů. O rok také odložila zavedení nových technických pravidel původně připravovaných na sezónu 2021. F1 přijala řadu opatření, které Vasseur považuje za nezbytná, ale také nákladná.
„Snížení našich příjmů od FOM je nevyhnutelné, naše sponzory čeká v následujících měsících také řada komplikací. Očekáváme proto snížení našich zisků o 15 až 20 procent, zatímco náklady budou nadále růst,“ řekl Vasseur v rozhovoru pro Auto-Hebdo.
Formule 1 na neustálé změny reaguje úpravou kalendáře. Již nyní je jasné, že v srpnu nebude tradiční letní přestávka, ale naopak může se závodit i několik víkendů za sebou.
„Větší počet trojvíkendů bude znamenat potřebu najmout více lidí, abychom zvládli zátěž závodů navíc. Budeme také muset vyrábět další komponenty - křídla, podlahy a podobně. Možná je ani nevyužijeme, ale budeme je potřebovat mít pro každý případ připravené,“ řekl.
„Čtvrteční schůzka nebyla jednoduchá, bylo potřeba vyřešit obavy některých týmů, nakonec ale vyhrál zdravý rozum. Záměrem je zmrazení vývoje šasi, motorů a dalších, dosud neurčených, dílů. Nebylo nutné stanovit přesný seznam. Bylo však důležité zachovat zavedení rozpočtového stropu od příštího roku. Umožní to lepší průběh, jakmile pandemie ustoupí a zabrání velkým týmům, aby zbytečně utrácely na voze pro rok 2022.“
Nikdo zatím nedokáže určit, jaké následky bude mít pandemie koronaviru na fungování světa a ekonomiky. Vasseur neskrývá obavy.
„K přestavbě kalendáře potřebujete závody. Až pandemie ustoupí, budeme v krizi a obávám se, že Monako nebude jediným zrušeným závodem,“ připomíná Vasseur skutečnost, že se letos Velká cena Monaka formule 1 poprvé od roku 1955 nepojede.
„Za svou třicetiletou kariéru jsem se vypořádal s následky války v Zálivu, s 11. zářím 2001, SARSem v roce 2003 a krizí v roce 2008. Teď jsou ale zasaženy všechny sektory od Číny po Ameriku a Evropu. Pokud jde o rozsah omezení, něco podobného zažila jen minulá generace během druhé světové války. V budoucnu přijdou těžké časy. Z pohledu priorit bude existovat před a po COVID-19. A nejsem si jistý, že motorsport bude ve světě prioritou.“
Foto: Getty Images / Mark Thompson