Sebastian Vettel má pravdu, když říká, že pět závodů před koncem ještě nikdo nemá nic zaručeno.
Po dlouhou dobu se pozice Fernanda Alonsa zdála být nedobytná. Když Mark Webber s přehledem vyhrál Velkou cenu Velké Británie, prodloužil smlouvu s Red Bullem. V té době se zdálo, že titul rozhodně není mimo dosah. Částečně i smůla ale způsobila, že v dalších šesti závodech získal pouze 18 bodů.
Lewis Hamilton po brilantním výkonu vyhrál Velkou cenu Itálie a zdálo se, že McLaren má oproti ostatním vozům navrch. Porucha převodovky při vedení v Singapuru a nemastné neslané Japonsko způsobily, že Hamiltonův rozlet k boji o titul dostal přítrž. V několika příštích týdnech se bude hrát o 125 bodů. Vettelova ztráta na Alonsa jsou pouhé čtyři body, navíc v čase, kdy to vypadá, že se Red Bullu konečně podařilo vůz vyladit tak, jak si představuje. Vettelovo vítězství v Suzuce bylo drtivé. Aby se rozptýlil a zahnal nudu, zajel čas od času nějaké to nejrychlejší kolo.
Mark Webber sedící v sesterském voze do jisté míry předvedl výkon závodu. Ve druhé zatáčce po startu se musel sbírat ze svodidel. S poškozeným vozem musel do boxů a spokojit se v podstatě s jedinou zastávkou, přičemž většina jezdců měla co dělat se dvěma. Přesto se polem dokázal probít až na konečnou devátou příčku. Red Bull byl opravdu mocný. Dvojité DRS mu velice pomáhá v kvalifikacích, a tak to vypadá, že se vrací jeho výhoda, jelikož po startu z předních míst umí závody dokonale ovládnout.
Pokud se Ferrari nepochlapí, bude se Alonso muset plně spoléhat na svou lstivost a štěstí. Vypadá to, že Vettel vždy v těchto fázích sezony zařadí vyšší rychlostní stupeň. Zatímco soustředěnost některých upadá, jeho stále roste.
Co se Lewise Hamiltona týče, pořád nerozumím jeho zdůvodňování odchodu k Mercedesu. Pokud chce opravdu dominovat světu s "trápícím se týmem" (tahle jeho věta se novému zaměstnavateli jistě líbila), mohl zvolit jednodušší cestu, dovést McLaren, ve kterém je stále hluboce zakořeněný, k triumfálnímu vítězství. Místo něho se o to bude muset pokoušet Jenson Button, který je nyní tím pilotem, jenž zaujme pozici lodivoda.
Lewis tvrdí, že se chce vyrovnat Michaelu Schumacherovi, aby se mohl zařadit mezi opravdové velikány. Když Michael v roce 1996 odcházel z Benettonu, bylo mu 27 (tedy stejně jako teď Lewisovi) a k Ferrari si přivedl řadu klíčových lidí. Měl na kontě dva tituly mistra světa, které získal u stáje, která v té době byla na vrcholu. Vstoupil do Ferrari, které mělo najednou dominantní pozici v klíčových aspektech formule 1. Navíc se mohl spoléhat na to, že od týmu i dodavatele pneumatik Bridgestone bude mít stoprocentní podporu. Michael nechal ve Fioranu zřídit ubytování a tělocvičnu a jeho ohromná pracovní morálka se plně shodovala s přístupem Jeana Todta. Společně tak mohli Ferrari přebudovat ve velkém stylu.
Trvalo čtyři roky, než to přineslo ovoce. Když ale přišel ten správný čas, vytvořil si Michael ke svému dobru řadu "neférových" výhod, po kterých každý soutěživý člověk touží. Mimo své pověstné rychlosti a umění se mohl spoléhat také na své politické schopnosti a talent na řízení lidí. Bude zajímavé sledovat, jestli se Lewisovi Hamiltonovi podaří Mercedesu předat podobný klíčový prvek. Zatím jsem v něm stejné kvality nespatřil, je ale dobře možné, že v prostředí McLarenu se nemusely projevit.
V Lewisovi vidím hlavně muže s těžko uvěřitelnou rychlostí za volantem. Myslím, že jeho život by se teď měl točit okolo pěti věcí: řízení, jednání s týmem, tréninku, smíchu a milování se. Být součástí managementu k nim nepatří. Kdyby býval řekl, že po tolika letech u McLarenu prostě potřeboval změnit ovzduší a zažít něco nového, dávalo by to větší smysl. Niki Lauda na udici připevnil opravdu lákavou návnadu, které Lewis neodolal. Nyní je na Rossovi Brawnovi, aby synchronizoval rychlost, silné i slabé stránky svého pilota a správně je propojil s rychlým vozem a stabilním prostředím. McLarenu se to nepodařilo, tak se třeba poštěstí Mercedesu.
Mnohem rychlejší změnu bude ale potřebovat Romain Grosjean. Několik zainteresovaných lidí mi říkalo, že už v juniorských formulích byl tvrdý k vozu a náchylný ke kolizím. Pomoc někoho jako je Jackie Stewart zřejmě opravdu potřebuje. Bylo by ale dobré, kdyby se takovéto informace na veřejnost dostávaly až posléze, nikoliv před tím, než se stanou.
Věřím, že si Grosjean díky své rychlosti a schopnostem zaslouží čas a pozornost. Jeho problém tkví ve zvládání těsných soubojů. Hlavně pak v prvním kole, kdy se toho děje nejvíce. V těchto chvílích se řídíte čistě instinktem, ovšem ten ho pod tlakem zrazuje. Předpokládejme, že jeho zrak je v pořádku. Pak je pravděpodobné, že jeho mozek neumí správně zanalyzovat chaotické situace. Nemůže to být jen smolná série nešťastných nehod. Zároveň je to ale problém, se kterým se jistě dá něco udělat a přeji mu v tom štěstí. Mnoho šancí již totiž nedostane.
Uvidíme se v Koreji!