Carlos Reutemann oslavil sedmdesátku

Vítěz dvanácti závodů formule 1 a vicemistr světa je i se sedmi křížky na krku stále veřejně činný, v posledních letech o sobě dal vědět hlavně svými politickými ambicemi.
Carlos Reutemann oslavil sedmdesátku

Carlos "Lole" Alberto Reutemann (na fotografii s Berniem Ecclestonem, pořízeno před Velkou cenou Itálie 1978) se narodil 12. dubna 1942 v argentinském Santa Fe. Z otcovy strany je německo-švýcarského původu, matka byla Italka. V Reutemannově dětství patřil k největším argentinským celebritám legendární závodník Juan Manuel Fangio. Snad i proto to Carlose tolik táhlo k rychlým kolům. První závody absolvoval ve Fiatu 1500, později se proháněl v cestovních vozech a posléze přesedl i do argentinské formule 2. Pokud však chtěl sbírat úspěchy i na poli mezinárodním, musel do Evropy. To se psal rok 1970.

Za tým Automobile Club Argentino se účastnil evropského šampionátu formule 2, ve kterém skončil druhý za Ronniem Petersonem. Reutemann si tím získal pozornost Bernieho Ecclestona, který v té době šéfoval týmu Brabham. Ještě v sezoně 1971 se účastnil nemistrovského závodu World Championship Victory Race na okruhu Brands Hatch, který tragicky poznamenala smrt Švýcara Jo Sifferta. Reutemann podepsal s Brabhamem smlouvu a v sezoně 1972 se stal týmovým kolegou slavného Grahama Hilla (z dnešního pohledu tedy do formule 1 vstoupil vskutku ve vysokém věku, z dnešních pilotů debutoval nejpozději de la Rosa, kterému bylo v jeho prvním závodě osmadvacet). Hned ve svém prvním představení v mistrovství světa se mu podařil nevídaný kousek, dokázal vyhrát kvalifikaci na Velkou cenu Argentiny, úvodní podnik sezony 1972. Vážná nehoda při testování na okruhu Thruxton Reutemanna poslala na několik měsíců mimo hru. Po zotavení se ovšem do Brabhamu vrátil a strávil v něm další čtyři sezony. V roce 1974 získal své první vítězství, stalo se tak v Jižní Africe. Další triumfy ve stejném roce přidal v Rakousku a ve Spojených státech. V sezoně 1975 skončil celkově třetí, k čemuž mu dopomohlo také vítězství v Německu.

Následující rok rostla Reutemannova nespokojenost se špatnými výkony monopostů Brabhamu a z týmu odešel. Jeho služeb obratem využilo Ferrari, které potřebovalo záskok za těžce popáleného Nikiho Laudu. Ferrari pro rok 77 potvrdilo Laudu a Reutemanna jako své závodní jezdce. A byl to úspěšný rok, Lauda se stal mistrem světa, Reutemann skončil čtvrtý. Po odchodu Laudy k Brabhamu se Reutemann stal jedničkou Ferrari (jeho parťákem se stal mladý Gilles Villeneuve). V sezoně 1978 zvítězil v Rio de Janeiru, Long Beach, Brands Hatch a Watkins Glen. Na dominantní Lotus to ovšem nestačilo, a tak se Reutemann musel spokojit opět se třetím místem v šampionátu. Ironií osudu se pro další rok přesunul právě do Lotusu, kde nahradil zesnulého Ronnieho Petersona. Posledním Reutemannovým týmem byl Williams, ve kterém si na konto připsal další tři triumfy a také své nejlepší postavení v celkovém hodnocení šampionátu – v roce 1981 ho porazil pouze Nelson Piquet, a to o jediný bod. Vztah Reutemanna s Williamsem ovšem nebyl idylický. Upřednostňování Alana Jonese Argentince frustrovalo, což vyústilo v jeho odchod po dvou odjetých závodech sezony 1982. Do formule 1 už se poté Reutemann nevrátil. Jeho statistiky jsou následující – odjel 146 velkých cen, z nichž 12 vyhrál, pětačtyřicetkrát stanul na stupních vítězů a získal 298 bodů.

Reutemann se o pozornost postaral i mimo formuli 1. V letech 1980 a 1985 se účastnil argentinské rally, v obou skončil na třetím místě. Na dlouhou dobu tak byl jediným pilotem, který dokázal bodovat v mistrovství světa formule 1 i rally (totéž se podařilo až Kimimu Räikkönenovi, který byl v Rally Jordánsko v roce 2010 osmý). Reutemann se popularitě těšil i jako politik. Patří k významným postavám perónistické Justicialistické strany. Dvakrát byl guvernérem provincie Santa Fe, později se stal senátorem. Často se o něm hovořilo jako o vhodném kandidátovi na post prezidenta Argentiny. Před necelým rokem ovšem možnost své kandidatury odmítl, ačkoliv by podle politických analytiků u Argentinců rozhodně nebyl bez šance. V kandidatuře mu údajně zabraňují rozepře s argentinským politickým systémem. Mimo působení v politice je Reutemann také farmářem.

Další článek: Pátek v Šanghaji: McLaren si udržel roli favorita

14:49 | Za tým Charouz ve F3 bude letos jezdit sedmnáctiletý francouzský jezdec Reshad de Gerus.
14:35 | FIA potvrdila odklad závodu 24 hodin Le Mans z poloviny června na 21. a 22. srpna. Pořadatelé věří, že v té době budou moci přivítat větší počet fanoušků.
14:10 | Pietro Fittipaldi bude opět zastupovat Romaina Grosjeana. Tentokrát v IndyCar v závodech (ovály), kterých se Grosjean nezúčastní.
11:19 | Jack Aitken zůstává rezervním jezdcem Williamsu.