Calderón: Musela jsem bourat, aby mě kluci respektovali

Testovací pilotka Sauberu se musela vypořádat se situacemi, kdy soupeřila s jezdci, kteří si nepřáli být "poraženi holkou".
Calderón: Musela jsem bourat, aby mě kluci respektovali

Tatiana Calderón, která má na kontě zkušenosti z formulové série GP3, bude v letošním roce působit na pozici testovací pilotky týmu Alfa Romeo Sauber. Loni byla vývojovou jezdkyní. Zatím není jasné, zda a kdy se posadí do monopostu formule 1. Jisté však je, že by ráda rozšířila seznam žen, které naskočily do grand prix. Tento seznam v současnosti čítá pouze dvě jména – Mariu Teresu de Filippis a Lelli Lombardi.

Před čtyřmi lety se Susie Wolff stala první ženou od roku 1982, která se zapojila do závodního víkendu. Kolumbijka Tatiana, která zítra oslaví své pětadvacetiny, se pro BBC rozpovídala o tom, jaké to je být dívkou v tradičně chlapském sportu. Nejtěžší podle ní bylo vydobýt si patřičný respekt.

„Pořád tu existují názory, že nemůžete být stejně konkurenceschopná jako kluci. Musíte proto dokázat, že to tak není. Jakmile vás začnou vnímat jako plnohodnotného pilota, nebudete mít žádný problém. Zažila jsem situace, kdy jsem neustoupila a nešlápla dřív na brzdu.

Kluk vedle mě počítal, že zabrzdím dříve a přenechám pozici, a tak nebrzdil vůbec a srazili jsme se. Byl to jediný způsob, aby si uvědomil, že jen kvůli svému pohlaví se nebudu nechávat předjíždět. I tímto způsobem si můžete získat respekt. Už mi to nikdy neudělal.

Dodnes se mi stává, že se některý z mých někdejších soupeřů zastaví a prohlásí, jestli si pamatuju na tu situaci, kdy jsem ho v nějaké zatáčce předjela. Říká, že to zranilo jeho ego, ale že je to OK a odvedla jsem dobrou práci. Pro některé kluky je myšlenka, že se jim dívka může vyrovnat nebo je porazit, stále velmi čerstvá,“ řekla rodačka z Bogoty.

Před pár dny se o jistý rozruch postarala známá španělská závodnice Carmen Jordá. Ta se vyjádřila v tom smyslu, že by se závodnice měly zaměřit spíše na elektrické formule, které jsou pro ženy fyzicky méně náročné než formule 1. Atraktivní Španělka si vyslechla mnoho kritiky, mimo jiné od mistra světa z roku 2009 Jensona Buttona.

Calderón zastává názor, že fyzická nevýhoda žen není tak výrazná, aby se jim nemohlo dařit ve formuli 1:

„Ve formuli E jsem nikdy neseděla, ale na základě svých zkušeností a úhlu pohledu musím říct, že cvičit intenzivněji než kluci, abychom byly dostatečně fit na řízení závodního auta. Máme přirozeně méně svalové hmoty než muži.

Pracovala jsem tvrdě na tom, abych tenhle handicap vyrovnala a nikdy jsem neměla pocit, že by existovala nějaká fyzická bariéra, která by mi neumožňovala závodit na nejvyšší úrovni. Musíte být sportovec, mít silný krk a dolní část zad. Také musíte mít svalnaté nohy, protože na brzdu šlapete vší silou.

Náš tělesný puls se pohybuje nad úrovní 150 úderů za minutu. Nesmíme proto zanedbat aerobní cvičení. Lidi často podceňují, v jaké jsou piloti kondici.“

Foto: Profimedia

Diskuze (2) Další článek: Závodní simulace zkresluje obrovská spotřeba paliva
8:54 | Alonso by se měl podle spekulací v následujících týdnech zúčastnit testu vozu IndyCar.
15. srpna | Podle některých spekulací oznámí McLaren v nejbližších dnech příchod Carlose Sainze.
14. srpna | Před 30 lety zemřel Enzo Ferrari.
14. srpna | Fernando Alonso má dnes něco oznámit. Nevíme, zda se to týká jeho kariéry nebo něčeho úplně jiného.