Byla by letošní sezóna zábavnější bez Mercedesu?

Byla by letošní sezóna zábavnější bez Mercedesu?

Analýza dosavadních závodů s hypotetickou absencí týmu mistrů světa.

Mercedes ve Velké ceně Ruska nakonec oslavil druhé vítězství v Poháru konstruktérů v řadě. Obhájit loňský titul dokázal s předstihem čtyř závodů. Ke korunovaci se díky devátému triumfu v sezóně přiblížil i Lewis Hamilton.

Taková sezóna není zajímavá, namítnou mnozí. Bez tří prvenství Sebastiana Vettela z Ferrari vyhrál všechny závody stejný tým, po odečtení dalších tří triumfů Nika Rosberga pak převážně stejný jezdec.

Christian Horner, šéf týmu Red Bull, jehož roky slávy Mercedesu předcházely, dokonce v australském Melbourne řekl: "Potíž je v tom, že ta ztráta je tak velká, že to skončí závoděním ve třech výkonnostních třídách. A to pro Formuli 1 není prospěšné."

Ročník 2015 má za sebou patnáct z devatenácti velkých cen. O výsledku je díky dominanci Mercedesu a Hamiltona téměř rozhodnuto.

Nabízí se proto otázka: Byla by letošní sezóna zajímavější bez týmu čerstvě korunovaných šampionů? Co kdyby Mercedes letos vůbec nestartoval?

Vraťme se tedy do Melbourne a sledujme jednotlivé velké ceny s hypotetickou absencí Lewise Hamiltona a Nika Rosberga.

Felipe Massa v kvalifikační bitvě v Albert Parku těsně poráží dvojici Ferrari, přičemž všechny tři jezdce dělí pouze 0,072 sekundy. Massa s Vettelem v závodě svádějí vyrovnanou taktickou bitvu o vítězství. Úspěšný je nakonec Vettel, který překonává Massu v boxech.

Felipe Nasr je oslavován coby novodobý Ayrton Senna, když hned při svém debutu pro Sauber končí na stupních vítězů. Svět F1 si pochvaluje vzrušující úvod sezóny bez dominantního Mercedesu.

Velká cena Malajsie přináší méně napětí. Vettel si po startu z pole position bez větších potíží dojíždí pro druhé vítězství v řadě. Týmový kolega Kimi Räikkönen po startu z hloubi pole podává skvělý výkon a v cíli je odmáván na druhém místě, před oběma williamsy.

V Číně má Räikkönen lepší formu. Po startu předvádí fantastické první kolo a překonává oba piloty Williamsu. Následně stíhá vedoucího Vettela. Nakonec však musí vzít zavděk těsným druhým místem, na druhou stranu však s komfortním náskokem na Massu s Valtterim Bottasem.

V Bahrajnu už však Räikkönen nenechává nikoho na pochybách a dojíždí si pro své první vítězství v rámci svého druhého angažmá u Ferrari. Vettel po chybě poškozuje přední křídlo na obrubníku a končí třetí za Bottasem.

Vettel se o dva týdny později vrací na vítěznou vlnu, když dominuje ve Španělsku. Tentokrát je to Räikkönen, kdo je zaseknutý za druhým Bottasem.

Když Vettel v Monaku získává již pátý triumf v šesti závodech, svět F1 mluví o nezdravé dominanci Ferrari. Daniil Kvjat a Daniel Ricciardo překonávají Räikkönena a letos poprvé staví Red Bull na stupně vítězů.

Problémy s motorem v kanadské kvalifikaci končí Vettelovu šňůru pole position. Do čela roštu se poprvé od VC Francie 2008 staví Räikkönen, kterého v první řadě doplňuje Bottas.

Mladší Fin v závodě dosahuje na svůj první triumf v kariéře poté, co Räikkönen v hodinách zahazuje první místo. Vettel s Massou se po startu z konce roštu prokousávají polem, aby dojeli na třetí a čtvrté pozici.

V Rakousku je Vettel zpátky na koni, než se zdrží při zastávce v boxech. Na první pozici se tak dostává Massa, který vítězí poprvé od domácí VC Brazílie roku 2008. Williams bere druhý triumf v řadě.

Stáj z Grove ovládne kvalifikaci při domácí grand prix na Silverstonu a od startu závodu dominuje. O úspěch však Massu s Bottasem připravuje déšť. Načasování přezutí na mokré gumy totiž lépe zvládá Vettel, který tak triumfuje i po víkendu, který nezastihl Ferrari v nejlepší formě.

Na konci července Vettel zasazuje soupeřům další tvrdou ránu, když ovládne závod na Hungaroringu. Williamsy končí mimo body, Räikkönenovi vypovídá službu motor. Stupně vítězů doplňují Kvjat s Ricciardem.

Také v Belgii vládne Vettel. Krátce před cílem však defekt levé zadní pneumatiky sráží Němce z vedení, vítězství přitom padá do rukou Romainu Grosjeanovi, který se raduje z prvního triumfu v kariéře.

V Itálii Ferrari dostává domácí tifosi do varu, když obsazuje první řadu roštu. Räikkönen je přitom tentokrát rychlejší než Vettel. Fin však na startu pokazí práci se spojkou a padá na konec pole. Podeváté v sezóně tak triumfuje Vettel.

V Singapuru čtyřnásobný šampion získává vítězství s pořadovým číslem deset. Následuje i jedenáctý triumf v Japonsku, kde Němec po startu překonává z pole position poprvé startujícího Bottase. Vítězství v Suzuce už stačí Vettelovi k zisku pátého titulu mistra světa s předstihem pěti závodů.

GettyImages-490227772.jpg

Čerstvě korunovaný šampion triumfuje i v Rusku. Bitva o druhé místo mezi Bottasem a Räikkönenem končí vzájemnou kolizí, na druhou pozici tak postupuje Sergio Pérez. Pódium doplňuje Felipe Massa. Williams v Poháru konstruktérů ztrácí na Ferrari již 171 bodů, k dispozici ve zbvýajících čtyřech velkých cenách je bodů 172. Stáj z Maranella je tak rovněž krůček od titulu mezi týmy.

Pochopitelně, pro skutečnou představu o tom, jak by se sezóna vyvíjela bez Mercedesu je čisté odmazání jeho jezdců z pořadí poměrně neohrabaným zásahem. I tak si však můžeme udělat obrázek o potenciálním charakteru letošního ročníku bez Hamiltona s Rosbergem.

S výjimkou napínavého úvodního závodu v Austrálii, červnových radovánek Williamsu a premiérových triumfů pro Grosjeana a Bottase se ukazuje, že by letošní sezóna byla naopak méně zajímavá.

Narozdíl od kritiky příliš silného Mercedesu bychom jistě slýchali o další nudné dominanci Sebastiana Vettela, tentokrát v barvách jasně nejsilnějšího Ferrari. F1 by stále byla záležitostí tří výkonnostních skupin, tentokrát však v podobě Ferrari, pak Williamsu a teprve poté všech ostatních.

A kdo ví? Třeba by touto dobou mnozí volali po návratu Mercedesu do F1...

Foto: Getty Images / Clive Mason, Dan Istitene

Doporučujeme

Články odjinud