Button zvítězil po bezchybném výkonu i v Turecku

[GP Turecka - závod]

Dnešní Velkou cenou Turecka padly dvě "jistoty" formule 1. V Istanbulu poprvé nevyhrál jezdec, který startoval z pole position a Sebastian Vettel rovněž poprvé neproměnil pole position ve vítězství. Start sice zvládl nejlépe, ale ještě v prvním kole chyboval, vedení převzal Jenson Button s vozem Brawn GP a sedmé vítězství v kariéře a šesté v sezoně už nepustil. Vettelovi nakonec nevyšla strategie na tři zastávky, do cíle dojel třetí za týmovým kolegou z Red Bullu Markem Webberem, který jel stejně jako většina jezdců na zastávky dvě.

Většina závodního pole zvolila na úvod závodu tvrdší směs pneumatik. Zatímco piloti startující z první řady odstartovali bezchybně, třetí Rubens Barrichello měl smůlu. Z jedničky se mu díky softwarovým problémům se spojkou nepodařilo hned zařadit vyšší rychlostní stupně a propadl se až do druhé poloviny závodního pole. Na třetí místo se tak vydařeném startu z čistší "liché" stopy posunul Jarno Trulli, čtvrtý byl v té chvíli Webber před oběma Ferrari, Rosbergem, Alonsem a Kubicou. Australan však brzy dokázal dostat před Trulliho. Po drobném kontaktu s Alonsem se záhy mimo bodovaná místa propadl Räikkönen.

Jeden z klíčových okamžiků závodu přišel ještě v prvním kole na výjezdu ze zatáčky devět. Vedoucí Vettel byl široký, dostal se až na trávu, Button nezaváhal a převzal vedení. I když měl Angličan těžší vůz než Němec, dokázal se mu od této chvíle vzdalovat. Pilot druhého brawnu Barrichello měl po potížích na startu úplně jiné starosti a bojoval s Kovalainenem o dvanácté místo. V sedmém kole si oba na chvilku vyměnili pořadí. Jejich souboj pokračoval až do devátého kola, kdy mezi nimi došlo ke kontaktu. Brazilec se pak propadl prakticky až na samé dno pořadí závodu, kde se potkal s nevýrazným Hamiltonem. Toho sice předjel, stejně jako později Piqueta, ale při kolizi se Sutilem si poškodil přední křídlo a musel zamířit do boxů už ve dvanáctém kole.

Plánované zastávky začal v patnáctém kole Vettel, během dalších třech okruhů ho následovali Trulli, Button, Massa, Webber i Rosberg. Všichni zůstali na tvrdších pneumatikách. Podle délky zastávek se dalo odhadnout, že Vettel pojede na tři, zatímco většina ostatních na dvě.

Po zastávkách se do čela opět vrátil Button před dvojicí red bullů. Vettelovi se situace moc nehodila, protože v té chvíli potřeboval na Angličanovi najíždět cenné sekundy a vybudovat si náskok na další zastávku. Místo toho ale jel až za Angličanem, kterého přes veškerou snahu nemohl předjet. Ve 29. kole musel Vettel do boxů a vrátil se na třetím místě za Webberem.

Jako poslední zamířili ještě na své první zastávky ve třiatřicátém kole trápící se Hamilton a Bourdais. Obhájce titulu vyjel z boxové uličky na nezahřátých měkčích pneumatikách těsně před Piquetem. Brazilec situace dokonale využil, když Angličana předjel pěkným manévrem probíhajícím přes tři zatáčky. Bylo to určitě jedno z nejhezčích předjetí, jaké Piquet ve formuli 1 dosud předvedl. Škoda, že se jednalo o boj až o šestnácté místo. Hamiltonovi nová sada pneumatik evidentně neseděla, brzy ho předjel i Buemi.

Mezitím se na bodovaných místech díky vhodné strategii zastávek držely také williamsy Rosberga a Nakadžimy, stabilní výkonnost odváděli také Massa, Kubica a Alonso, naopak příliš se nedařilo Räikkönenovi, který se po výměně předního křídla dostával do první osmičky jen po zastávkách svých soupeřů.

Vedoucí Button měl v závěrečné fázi dostatečný náskok, podruhé zajel do boxů ve čtyřiačtyřicátém kole, stejně jako Webber a Trulli, kterému se podařilo vrátit před Rosbergem. Smůlu měl Nakadžima, který po problémech s výměnou levého předního kola přišel o bodované umístění.

Nyní už Vettel nebojoval o vítězství, ale na dálku se snažil získat před svou poslední zastávkou dostatečný náskok před Webberem. Naopak Barrichello deset kol před cílem vzdal svůj nevydařený závod. Jednalo se tak o první odstoupení vozu Brawn GP. Vettel vyjel z boxů za Webberem a dostal pokyn od týmu, že má raději šetřit vůz, protože Australan je rychlejší. Tím bylo o pořadí na stupních vítězů prakticky rozhodnuto.

Vyhrál Button, který si připsal i nejrychlejší kolo, před Webberem a Vettelem, slibovaný návrat Toyoty potvrdil čtvrtým místem Trulli, nejlepšího výsledku v sezoně dosáhl pátým místem Rosberg, šestý dojel Massa, který možná čekal více, sedmé místo a první letošní body získal Kubica a osmý dojel Glock. Až za body skončili například Räikkönen, Alonso, který po závodě odcestoval do Prahy, dále Heidfeld, který měl v závodě potíže s řízením, Nakadžima, oba mclareny, obě toro rossa, Piquet či Sutil, jehož týmový kolega Fisichella odstoupil už po čtyřech kolech.

Vítězstvím si Button upevnil své celkové vedení, na svém kontě má již 61 bodů. Druhý je i přes dnešní nulu Barrichello (35), třetí Vettel (29), kterého už prakticky dohnal Webber (27,5), za nimi jsou piloti Toyoty Trulli (19,5) a Glock (13). Z celkového pořadí logicky krystalizuje i stav poháru konstruktérů, kde s přehledem vede Brawn GP (96 bodů) před Red Bullem (56,5) a Toyotou (32,5). Až za nimi jsou "top týmy" Ferrari (20) a McLaren (13), který navzdory slibovaným zlepšením už potřetí v řadě nebodoval.

Příští závod se jede 21. června v Silverstone jako Velká cena Velké Británie.

 

GP Turecka 2009

P.   Jezdec Tým Kola Čas
1 Jenson Button Brawn-Mercedes 58 1:26:24,848 h
2 Mark Webber RBR-Renault 58 +6,7 s
3 Sebastian Vettel RBR-Renault 58 +7,4 s
4 Jarno Trulli Toyota 58 +27,8 s
5 Nico Rosberg Williams-Toyota 58 +31,5 s
6 Felipe Massa Ferrari 58 +39,9 s
7 Robert Kubica BMW Sauber 58 +46,2 s
8 Timo Glock Toyota 58 +46,9 s
9 Kimi Räikkönen Ferrari 58 +50,2 s
10 Fernando Alonso Renault 58 +1:02,4 min
11 Nick Heidfeld BMW Sauber 58 +1:04,3 min
12 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 58 +1:06,3 min
13 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 58 +1:20,4 min
14 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 57 +1 kolo
15 Sébastien Buemi STR-Ferrari 57 +1 kolo
16 Nelson Piquet Renault 57 +1 kolo
17 Adrian Sutil Force India-Mercedes 57 +1 kolo
18 Sébastien Bourdais STR-Ferrari 57 +1 kolo 
- Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 47 +11 kol
- Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 4 +54 kol

Doporučujeme

Články odjinud