Button zvítězil po bezchybném výkonu i v Turecku

[GP Turecka - závod]
Button zvítězil po bezchybném výkonu i v Turecku

Dnešní Velkou cenou Turecka padly dvě "jistoty" formule 1. V Istanbulu poprvé nevyhrál jezdec, který startoval z pole position a Sebastian Vettel rovněž poprvé neproměnil pole position ve vítězství. Start sice zvládl nejlépe, ale ještě v prvním kole chyboval, vedení převzal Jenson Button s vozem Brawn GP a sedmé vítězství v kariéře a šesté v sezoně už nepustil. Vettelovi nakonec nevyšla strategie na tři zastávky, do cíle dojel třetí za týmovým kolegou z Red Bullu Markem Webberem, který jel stejně jako většina jezdců na zastávky dvě.

Většina závodního pole zvolila na úvod závodu tvrdší směs pneumatik. Zatímco piloti startující z první řady odstartovali bezchybně, třetí Rubens Barrichello měl smůlu. Z jedničky se mu díky softwarovým problémům se spojkou nepodařilo hned zařadit vyšší rychlostní stupně a propadl se až do druhé poloviny závodního pole. Na třetí místo se tak vydařeném startu z čistší "liché" stopy posunul Jarno Trulli, čtvrtý byl v té chvíli Webber před oběma Ferrari, Rosbergem, Alonsem a Kubicou. Australan však brzy dokázal dostat před Trulliho. Po drobném kontaktu s Alonsem se záhy mimo bodovaná místa propadl Räikkönen.

Jeden z klíčových okamžiků závodu přišel ještě v prvním kole na výjezdu ze zatáčky devět. Vedoucí Vettel byl široký, dostal se až na trávu, Button nezaváhal a převzal vedení. I když měl Angličan těžší vůz než Němec, dokázal se mu od této chvíle vzdalovat. Pilot druhého brawnu Barrichello měl po potížích na startu úplně jiné starosti a bojoval s Kovalainenem o dvanácté místo. V sedmém kole si oba na chvilku vyměnili pořadí. Jejich souboj pokračoval až do devátého kola, kdy mezi nimi došlo ke kontaktu. Brazilec se pak propadl prakticky až na samé dno pořadí závodu, kde se potkal s nevýrazným Hamiltonem. Toho sice předjel, stejně jako později Piqueta, ale při kolizi se Sutilem si poškodil přední křídlo a musel zamířit do boxů už ve dvanáctém kole.

Plánované zastávky začal v patnáctém kole Vettel, během dalších třech okruhů ho následovali Trulli, Button, Massa, Webber i Rosberg. Všichni zůstali na tvrdších pneumatikách. Podle délky zastávek se dalo odhadnout, že Vettel pojede na tři, zatímco většina ostatních na dvě.

Po zastávkách se do čela opět vrátil Button před dvojicí red bullů. Vettelovi se situace moc nehodila, protože v té chvíli potřeboval na Angličanovi najíždět cenné sekundy a vybudovat si náskok na další zastávku. Místo toho ale jel až za Angličanem, kterého přes veškerou snahu nemohl předjet. Ve 29. kole musel Vettel do boxů a vrátil se na třetím místě za Webberem.

Jako poslední zamířili ještě na své první zastávky ve třiatřicátém kole trápící se Hamilton a Bourdais. Obhájce titulu vyjel z boxové uličky na nezahřátých měkčích pneumatikách těsně před Piquetem. Brazilec situace dokonale využil, když Angličana předjel pěkným manévrem probíhajícím přes tři zatáčky. Bylo to určitě jedno z nejhezčích předjetí, jaké Piquet ve formuli 1 dosud předvedl. Škoda, že se jednalo o boj až o šestnácté místo. Hamiltonovi nová sada pneumatik evidentně neseděla, brzy ho předjel i Buemi.

Mezitím se na bodovaných místech díky vhodné strategii zastávek držely také williamsy Rosberga a Nakadžimy, stabilní výkonnost odváděli také Massa, Kubica a Alonso, naopak příliš se nedařilo Räikkönenovi, který se po výměně předního křídla dostával do první osmičky jen po zastávkách svých soupeřů.

Vedoucí Button měl v závěrečné fázi dostatečný náskok, podruhé zajel do boxů ve čtyřiačtyřicátém kole, stejně jako Webber a Trulli, kterému se podařilo vrátit před Rosbergem. Smůlu měl Nakadžima, který po problémech s výměnou levého předního kola přišel o bodované umístění.

Nyní už Vettel nebojoval o vítězství, ale na dálku se snažil získat před svou poslední zastávkou dostatečný náskok před Webberem. Naopak Barrichello deset kol před cílem vzdal svůj nevydařený závod. Jednalo se tak o první odstoupení vozu Brawn GP. Vettel vyjel z boxů za Webberem a dostal pokyn od týmu, že má raději šetřit vůz, protože Australan je rychlejší. Tím bylo o pořadí na stupních vítězů prakticky rozhodnuto.

Klepněte pro větší obrázekVyhrál Button, který si připsal i nejrychlejší kolo, před Webberem a Vettelem, slibovaný návrat Toyoty potvrdil čtvrtým místem Trulli, nejlepšího výsledku v sezoně dosáhl pátým místem Rosberg, šestý dojel Massa, který možná čekal více, sedmé místo a první letošní body získal Kubica a osmý dojel Glock. Až za body skončili například Räikkönen, Alonso, který po závodě odcestoval do Prahy, dále Heidfeld, který měl v závodě potíže s řízením, Nakadžima, oba mclareny, obě toro rossa, Piquet či Sutil, jehož týmový kolega Fisichella odstoupil už po čtyřech kolech.

Vítězstvím si Button upevnil své celkové vedení, na svém kontě má již 61 bodů. Druhý je i přes dnešní nulu Barrichello (35), třetí Vettel (29), kterého už prakticky dohnal Webber (27,5), za nimi jsou piloti Toyoty Trulli (19,5) a Glock (13). Z celkového pořadí logicky krystalizuje i stav poháru konstruktérů, kde s přehledem vede Brawn GP (96 bodů) před Red Bullem (56,5) a Toyotou (32,5). Až za nimi jsou "top týmy" Ferrari (20) a McLaren (13), který navzdory slibovaným zlepšením už potřetí v řadě nebodoval.

Příští závod se jede 21. června v Silverstone jako Velká cena Velké Británie.

 

GP Turecka 2009

P.   Jezdec Tým Kola Čas
1 Klepněte pro větší obrázek Jenson Button Brawn-Mercedes 58 1:26:24,848 h
2 Klepněte pro větší obrázek Mark Webber RBR-Renault 58 +6,7 s
3 Klepněte pro větší obrázek Sebastian Vettel RBR-Renault 58 +7,4 s
4 Klepněte pro větší obrázek Jarno Trulli Toyota 58 +27,8 s
5 Klepněte pro větší obrázek Nico Rosberg Williams-Toyota 58 +31,5 s
6 Klepněte pro větší obrázek Felipe Massa Ferrari 58 +39,9 s
7 Klepněte pro větší obrázek Robert Kubica BMW Sauber 58 +46,2 s
8 Klepněte pro větší obrázek Timo Glock Toyota 58 +46,9 s
9 Klepněte pro větší obrázek Kimi Räikkönen Ferrari 58 +50,2 s
10 Klepněte pro větší obrázek Fernando Alonso Renault 58 +1:02,4 min
11 Klepněte pro větší obrázek Nick Heidfeld BMW Sauber 58 +1:04,3 min
12 Klepněte pro větší obrázek Kazuki Nakajima Williams-Toyota 58 +1:06,3 min
13 Klepněte pro větší obrázek Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 58 +1:20,4 min
14 Klepněte pro větší obrázek Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 57 +1 kolo
15 Klepněte pro větší obrázek Sébastien Buemi STR-Ferrari 57 +1 kolo
16 Klepněte pro větší obrázek Nelson Piquet Renault 57 +1 kolo
17 Klepněte pro větší obrázek Adrian Sutil Force India-Mercedes 57 +1 kolo
18 Klepněte pro větší obrázek Sébastien Bourdais STR-Ferrari 57 +1 kolo 
- Klepněte pro větší obrázek Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 47 +11 kol
- Klepněte pro větší obrázek Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 4 +54 kol

Sledujte F1Sport.cz na Facebooku Další článek
14. srpna | Před 29 lety zemřel Enzo Ferrari.
14. srpna | Guenther Steiner si nemyslí, že nové partnerství mezi Sauberem a Ferrari ovlivní vztah mezi Haasem a Ferrari.
10. srpna | F1 2018 odkaz
10. srpna | Liberty prozradila, že Carey je placen podle toho, kolik F1 vydělá...
8. srpna | Räikkönen věří, že jeho výsledky neodrážejí jeho rychlost.

Nejčtenější články

Hamilton jmenoval dva týmy, za které by mohl jezdit. Změnu ale neplánuje

Hamilton jmenoval dva týmy, za které…

Lewis Hamilton jmenoval dva týmy, u kterých by si dokázal představit, že by by za ně v F1 jezdil. Změnu ale neplánuje. Odchod z Mercedesu podle něj znamená odchod z F1.

14.  8.  2017 | | 73 N/A
Ferrari podle Vettela přišlo na slabé stránky svého letošního vozu

Ferrari podle Vettela přišlo na slab…

Ferrari odhalilo slabé stránky svého letošního monopostu a ví, jak si udržet své šance v boji o letošní titul mistra světa formule 1, říká Sebastian Vettel.

13.  8.  2017 | | 89 N/A
Souboje týmových kolegů v první polovině sezóny 2017

Souboje týmových kolegů v první polo…

Jak probíhaly souboje týmových kolegů v prvních jedenácti závodech sezóny 2017?

10.  8.  2017 | | 11 N/A
Rosberg Ferrari nevěří, neudrží prý krok s Mercedesem

Rosberg Ferrari nevěří, neudrží prý …

Mercedes před druhou polovinou sezóny vede v Poháru konstruktérů. Mezi jezdci je ale v čele Sebastian Vettel. Nico Rosberg Ferrari v boji o titul nevěří.

10.  8.  2017 | | 58 N/A
Motokára. Stroj, na který nedají dopustit ani zkušení jezdci

Motokára. Stroj, na který nedají dop…

Motokáry jsou tradičně vnímány jako tréninkový prostředek pro budoucího hvězdy, ale ke zlepšení svých schopností jich využívá i řada předních závodníků.

13.  8.  2017 | | 11 N/A