Buemi, Hartley a Nakadžima získali historické první vítězství pro hypervůz Toyota

Nová sezona vytrvalostního mistrovství světa sportovních vozů FIA WEC odstartovala v belgickém Spa vítězstvím tovární stáje Toyota a jejího nového hypervozu GR010 Hybrid #8. Triumf vybojovali vítězové loňského Le Mans Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley.
Foto: Toyota Gazoo Racing
Buemi, Hartley a Nakadžima získali historické první vítězství pro hypervůz Toyota | Foto: Toyota Gazoo Racing

Z pole position do šestihodinovky ve Spa odstartoval Mike Conway s Toyotou #7, za kterého se po průjezdu vracečkou La Source dostal Phil Hanson za volantem prototypu Oreca 07 Gibson #22 třídy LMP 2.

Zpět před Hansona se však po počáteční ztrátě druhého místa brzy dostal Sébastien Buemi s Toyotou #8 a Švýcar se začal dotahovat na vedoucího Conwaye v sesterském voze. Na situaci, ve které rychlejšího Buemiho brzdil Conway, zareagovala Toyota týmovou režií. Britský závodník pustil švýcarského týmového kolegu do čela.

Testy WEC: Prototypy LMP 2 porazily nové hypervozy

Testy WEC: Prototypy LMP 2 porazily nové hypervozy

Toyota #8 tak začala udávat tempo závodu, nicméně Buemiho v budování náskoku přibrzdila chyba mechaniků při zastávce v boxech. Ti při tankování paliva nedodrželi minimální povolený čas pro tento úkon stanovený na 35 sekund, za což byla „osmička“ potrestána půlminutovým „stop-and-go“.

Ale ani Toyotě #7 se nevyhýbaly problémy, především ve chvílích, kdy za volantem seděli Jose Maria Lopez a Kamuj Kobajaši. Japonec masivně probrzdil v zatáčce Bruxelles a ze štěrku se Kobajaši dostal jen s asistencí maršálů a argentinský závodník kolidoval s Richardem Lietzem v Porsche #91, za což byla „sedmička“ potrestána průjezdem boxy.

Tato zdržení umožnila Toyotě #8 vybudovat si rozhodující náskok před druhým vozem japonské stáje. Poté, co se v kokpitu hypervozu #8 vystřídali i Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley, se za volant pro poslední stint opět vrátil Sébastien Buemi.

Švýcarský závodník se tak stal prvním pilotem v historii, který vítězně dovezl do cíle speciál postavený podle nových technických regulí Le Mans Hypercar. Spolu s ním oslavili vítězství Toyoty GR010 Hybrid #8 Nakadžima a Hartley.

S minutovou ztrátou dojel druhý prototyp Alpine A480 Gibson #36 třídy LMP 1, který letos do LMH nasazuje Alpine Endurance Team. Obě Toyoty od sebe díky čistému závodu oddělili Nicolas Lapierre, Andre Negrao a Matthieu Vaxiviere.

Kauza pomalých hypervozů: Button chce do LMP 2

Kauza pomalých hypervozů: Button chce do LMP 2

Po vítězství v kvalifikaci zbylo na Kamuje Kobajašiho a jeho parťáky z posádky úřadujících mistrů světa Mika Conwaye a Jose Mariu Lopeze třetí místo s kolem ztráty na vítěznou Toyotu #8.

Tým Zaka Browna stále dominuje

Ve třídě LMP 2 se ve Spa opět protáhla dominance stáje Zaka Browna United Autosports. Tým šéfa McLarenu, který loni ve WEC vyhrál čtyři závody včetně Spa a Le Mans, zvítězil v Belgii i letos.

K vítěznému vstupu do nové sezony pomohl úřadujícím šampionům i švýcarský nováček a bývalý pilot DTM Fabio Scherer. Ten se střídal v kokpitu prototypu Oreca 07 Gibson #22 s Philem Hansonem a Filipem Albuquerquem.

Bohužel máme jen „Williams“, říká Miro Konopka před startem WEC

Bohužel máme jen „Williams“, říká Miro Konopka před startem WEC

United Autosports vyhráli s drtivým náskokem jednoho kola před Orecou 07 Gibson #38 týmu JOTA Sport, ve které se s Tomem Blomqvistem a Seanem Gelaelem střídal i Stoffel Vandoorne. Sesterský vůz #28 britské stáje dojel s posádkou Anthony Davidson, Antonio Felix da Costa, Roberto Gonzalez na místě třetím.

Historicky první vítězství v nové podkategorii v rámci LMP 2 Pro-Am Cup pro posádky s bronzovým pilotem získala holandská stáj Racing Team Nederland. Amatérem v posádce Orecy 07 Gibson #26 je závodící majitel týmu Frits van Eerd, který se střídá s Giedem van der Gardem a Jobem van Uitertem.

Premiéra ve FIA WEC nevyšla slovenské stáji ARC Bratislava a jejímu žlutému Ligieru JS P217 Gibson. Závodící šéf týmu Miro Konopka v zaváděcím kole zaznamenal únik paliva a bratislavská formace musela předčasně odstoupit.

Porsche deklasovalo Ferrari

Ve třídě LMGTE – PRO se stal závod ve Spa jednoznačnou záležitostí tovární stáje Porsche.

Francouz Kevin Estre vyhrál kvalifikaci pro vůz 911 RSR-19 #92, který se poté pohyboval na čele prakticky po celou dobu závodu. Estre se střídal za volantem se Švýcarem Neelem Janim a tato posádka společným úsilím zvítězila s půlminutovým náskokem před Ferrari 488 GTE Evo #51.

Druhé místo zbylo na Alessandra Pier Guidiho a Jamese Calada, kteří porazili Daniela Serru a Miguela Molinu v sesterském Ferrari #52.

Místo čtvrté získal při evropské premiéře s vozem C8.R americký Corvette Racing, který do Belgie v rámci generálky na Le Mans poslal Antonia Garciu a Olivera Gavina. Pro britského závodníka to v osmačtyřiceti letech byl poslední závod kariéry.

Galerie: Startovní pole úvodního podniku WEC podle výsledků kvalifikace

Galerie: Startovní pole úvodního podniku WEC podle výsledků kvalifikace

Po nezaviněném kontaktu s Toyotou #7 skončilo v LMGTE – PRO poslední páté Porsche #91 posádky Richard Lierz, Gianmaria Bruni.

Ve třídě LMGTE – AM zvítězili Fracois Perrodo, Alessio Rovera a Nicklas Nielsen s vozem Ferrari 488 GTE Evo #83 týmu AF Corse.

Setřih závodu 6 hours of Spa

Sezona vytrvalostního mistrovství světa WEC bude pokračovat 13. června v portugalském Portimau. 

Váš názor Další článek: Vettel se na třetí pokus dostal s Astonem Martin do Q3
17:05 | Nejen, že Pérezovi po celý závod nefungovalo pití, ale ještě musel 56krát projet pod reklamou Heinekenu "Nikdy nepij, když řídíš".
18:46 | Jamie Chadwick vyhrála druhý ročník W Series
24. října | V paddocku je i modelka Winnie Harlow, která v roce 2018 odmávala Velkou cenu Kanady o kolo dříve. Sice za to nemohla, ale i tak bychom ji asi raději drželi od cílové rovinky dál...
24. října | Prasklina na zadním křídle se nakonec objevila jen u Verstappena. Red Bull zatím neví, co bylo příčinou.

GP USA 2021

Pátek 22. října 2021
1. trénink Bottas
2. trénink Pérez
Sobota 23. října 2021
3. trénink Pérez
Kvalifikace Verstappen
Neděle 24. října 2021
Závod Verstappen