Buemi, Hartley a Nakadžima získali historické první vítězství pro hypervůz Toyota

Nová sezona vytrvalostního mistrovství světa sportovních vozů FIA WEC odstartovala v belgickém Spa vítězstvím tovární stáje Toyota a jejího nového hypervozu GR010 Hybrid #8. Triumf vybojovali vítězové loňského Le Mans Sébastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley.
Foto: Toyota Gazoo Racing
Buemi, Hartley a Nakadžima získali historické první vítězství pro hypervůz Toyota | Foto: Toyota Gazoo Racing

Z pole position do šestihodinovky ve Spa odstartoval Mike Conway s Toyotou #7, za kterého se po průjezdu vracečkou La Source dostal Phil Hanson za volantem prototypu Oreca 07 Gibson #22 třídy LMP 2.

Zpět před Hansona se však po počáteční ztrátě druhého místa brzy dostal Sébastien Buemi s Toyotou #8 a Švýcar se začal dotahovat na vedoucího Conwaye v sesterském voze. Na situaci, ve které rychlejšího Buemiho brzdil Conway, zareagovala Toyota týmovou režií. Britský závodník pustil švýcarského týmového kolegu do čela.

Testy WEC: Prototypy LMP 2 porazily nové hypervozy

Testy WEC: Prototypy LMP 2 porazily nové hypervozy

Toyota #8 tak začala udávat tempo závodu, nicméně Buemiho v budování náskoku přibrzdila chyba mechaniků při zastávce v boxech. Ti při tankování paliva nedodrželi minimální povolený čas pro tento úkon stanovený na 35 sekund, za což byla „osmička“ potrestána půlminutovým „stop-and-go“.

Ale ani Toyotě #7 se nevyhýbaly problémy, především ve chvílích, kdy za volantem seděli Jose Maria Lopez a Kamuj Kobajaši. Japonec masivně probrzdil v zatáčce Bruxelles a ze štěrku se Kobajaši dostal jen s asistencí maršálů a argentinský závodník kolidoval s Richardem Lietzem v Porsche #91, za což byla „sedmička“ potrestána průjezdem boxy.

Tato zdržení umožnila Toyotě #8 vybudovat si rozhodující náskok před druhým vozem japonské stáje. Poté, co se v kokpitu hypervozu #8 vystřídali i Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley, se za volant pro poslední stint opět vrátil Sébastien Buemi.

Švýcarský závodník se tak stal prvním pilotem v historii, který vítězně dovezl do cíle speciál postavený podle nových technických regulí Le Mans Hypercar. Spolu s ním oslavili vítězství Toyoty GR010 Hybrid #8 Nakadžima a Hartley.

S minutovou ztrátou dojel druhý prototyp Alpine A480 Gibson #36 třídy LMP 1, který letos do LMH nasazuje Alpine Endurance Team. Obě Toyoty od sebe díky čistému závodu oddělili Nicolas Lapierre, Andre Negrao a Matthieu Vaxiviere.

Kauza pomalých hypervozů: Button chce do LMP 2

Kauza pomalých hypervozů: Button chce do LMP 2

Po vítězství v kvalifikaci zbylo na Kamuje Kobajašiho a jeho parťáky z posádky úřadujících mistrů světa Mika Conwaye a Jose Mariu Lopeze třetí místo s kolem ztráty na vítěznou Toyotu #8.

Tým Zaka Browna stále dominuje

Ve třídě LMP 2 se ve Spa opět protáhla dominance stáje Zaka Browna United Autosports. Tým šéfa McLarenu, který loni ve WEC vyhrál čtyři závody včetně Spa a Le Mans, zvítězil v Belgii i letos.

K vítěznému vstupu do nové sezony pomohl úřadujícím šampionům i švýcarský nováček a bývalý pilot DTM Fabio Scherer. Ten se střídal v kokpitu prototypu Oreca 07 Gibson #22 s Philem Hansonem a Filipem Albuquerquem.

Bohužel máme jen „Williams“, říká Miro Konopka před startem WEC

Bohužel máme jen „Williams“, říká Miro Konopka před startem WEC

United Autosports vyhráli s drtivým náskokem jednoho kola před Orecou 07 Gibson #38 týmu JOTA Sport, ve které se s Tomem Blomqvistem a Seanem Gelaelem střídal i Stoffel Vandoorne. Sesterský vůz #28 britské stáje dojel s posádkou Anthony Davidson, Antonio Felix da Costa, Roberto Gonzalez na místě třetím.

Historicky první vítězství v nové podkategorii v rámci LMP 2 Pro-Am Cup pro posádky s bronzovým pilotem získala holandská stáj Racing Team Nederland. Amatérem v posádce Orecy 07 Gibson #26 je závodící majitel týmu Frits van Eerd, který se střídá s Giedem van der Gardem a Jobem van Uitertem.

Premiéra ve FIA WEC nevyšla slovenské stáji ARC Bratislava a jejímu žlutému Ligieru JS P217 Gibson. Závodící šéf týmu Miro Konopka v zaváděcím kole zaznamenal únik paliva a bratislavská formace musela předčasně odstoupit.

Porsche deklasovalo Ferrari

Ve třídě LMGTE – PRO se stal závod ve Spa jednoznačnou záležitostí tovární stáje Porsche.

Francouz Kevin Estre vyhrál kvalifikaci pro vůz 911 RSR-19 #92, který se poté pohyboval na čele prakticky po celou dobu závodu. Estre se střídal za volantem se Švýcarem Neelem Janim a tato posádka společným úsilím zvítězila s půlminutovým náskokem před Ferrari 488 GTE Evo #51.

Druhé místo zbylo na Alessandra Pier Guidiho a Jamese Calada, kteří porazili Daniela Serru a Miguela Molinu v sesterském Ferrari #52.

Místo čtvrté získal při evropské premiéře s vozem C8.R americký Corvette Racing, který do Belgie v rámci generálky na Le Mans poslal Antonia Garciu a Olivera Gavina. Pro britského závodníka to v osmačtyřiceti letech byl poslední závod kariéry.

Galerie: Startovní pole úvodního podniku WEC podle výsledků kvalifikace

Galerie: Startovní pole úvodního podniku WEC podle výsledků kvalifikace

Po nezaviněném kontaktu s Toyotou #7 skončilo v LMGTE – PRO poslední páté Porsche #91 posádky Richard Lierz, Gianmaria Bruni.

Ve třídě LMGTE – AM zvítězili Fracois Perrodo, Alessio Rovera a Nicklas Nielsen s vozem Ferrari 488 GTE Evo #83 týmu AF Corse.

Setřih závodu 6 hours of Spa

Sezona vytrvalostního mistrovství světa WEC bude pokračovat 13. června v portugalském Portimau. 

Další článek: Vettel se na třetí pokus dostal s Astonem Martin do Q3

11:47 | Kvůli změnám v kalendáři F1 se start sezóny W Series přesouvá z Francie do Rakouska (Grand Prix Štýrska).
15. května | Romain Grosjean získal v IndyCar své první pole position.
11. května | Podle posledních spekulací bude GP Turecka zrušena bez náhrady. Počet závodů by klesl z 23 na 22.

GP Monaka 2021

Čtvrtek 20. května 2021
1. trénink 11.30–12.30
2. trénink 15.00–16.00
Sobota 22. května 2021
3. trénink 12.00–13.00
Kvalifikace 15.00–16.00
Neděle 23. května 2021
Závod 15.00