Jednasedmdesátá Grand Prix Macaa je minulostí a letošní ročník byl opravdu velmi bohatý na červené vlajky. Ty museli traťoví maršálové použít i dnes v hlavním závodě Světového poháru monopostů Formula Regional.
Formule Tatuus T318, které z Evropy známe na příklad ze seriálu FRECA, letos v Macau nahradily monoposty F3 a podnik na těžké městské trati Guia dostal oficiální název FIA Formula Regional World Cup. Formát závodů se ale příliš nezměnil, ostrý závodní víkend po trénincích odstartovaly dvě kvalifikace a následně kvalifikační závod. Ten v sobotu vyhrál Ugo Ugochukwu.
Sedmnáctiletý americký závodník tak dostal šanci odstartovat do nedělního hlavního závodu z pole position. Ugochukwu zvládl na místy vlhké trati po ranním dešti start z prvního místa a se svým monopostem stáje R-ace GP se udržel v čele. Ve středu startovního pole však došlo k hromadné kolizi v pravoúhlé zatáčce u hotelu Lisabon, trať byla v daném místě zablokována téměř po celé své šířce a závod tak zastavily červené vlajky.
Závod byl restartován po dlouhých minutách a ve svém pokračujícím průběhu byl kvůli dalším kolizím ještě několikrát neutralizován za safety carem. Ugochukwu se však po každém restartu dokázal odpoutat od druhého juniora Red Bullu Olivera Götheho a pod žlutými vlajkami nakonec dojel do cíle první s méně než půlsekundovým odstupem před Němcem za svými zády. Ugochukwu, který letos obsadil jedenácté místo v konečném hodnocení Formula Regional European Champioship, tak vyhrál Grand Prix Macaa jako první Američan od ročníku 1981, kdy se radoval Bob Earl s monopostem Formula Pacific. Příští rok budeme nového šampiona z Macaa sledovat ve formuli 3, kde bude závodit pro tým Prema.
Göthe skončil druhý před Noelem Leonem. Na toho v posledním kole útočil britský pilot Premy Freddie Slater, který ovšem svoji útočnou snahu přehnal a po chybě v zatáčce u hotelu Lisabon nakonec skončil až šestnáctý. V cíli bylo po několika nehodách klasifikováno nakonec pouze sedmnáct pilotů ze sedmadvaceti startujících.
Mercedes vyhrál světový pohár „gétéček“
V novodobé historii je nedílnou součástí programu Grand Prix Macaa mimo jiné i Světový pohár vozů GT3, kam automobilky delegují většinou své nejlepší tovární piloty. Po dlouhé sportscar sezoně je to poslední velký podnik a bitva o poslední prestižní vavříny. Nejinak tomu bylo i letos, kdy se na trati potkala i řada jezdců, které jsme celý rok sledovali ve třídě hypervozů v rámci vytrvalostního mistrovství světa WEC.
Ferrari poslalo do Macaa vítěze Le Mans a své tovární eso z posádky jednoho z hypervozů 499P Antonia Fuoca a Ital se v hlavním závodě za volantem speciálu 296 GT3 postaral o pořádný rozruch. Fuoco na zmoklé trati nejprve předjel Driese Vanthoora v BMW M4 GT3 a dostal se tak na druhé místo. Ital tak dostal chuť i na vítězství a vnitřkem u hotelu Lisabon zaútočil na další tovární BMW, se kterým kroužil na první příčce Raffaele Marciello. Oba vozy však při vzájemném souboji skončily na mokru v únikové zóně, kde Fuoco s Marciellem nechali své šance na vítězství.
Když se dva perou, třetí se směje. Platnost tohoto přísloví se v neděli v Macau stoprocentně potvrdila. Po výletu Marciella s Fuocem mimo trať na první místo snadno proklouznul Maro Engel s továrním Mercedesem AMG GT3. Německý pilot tak už podruhé v kariéře získal titul vítěze Světového poháru vozů GT3 a Mercedes v Macau protáhl svoji vítěznou šňůru už na šest závodů (pakliže do statistik počítáme i závody GT Cup bez statusu FIA, které se v Macau konaly v covidových letech).
Druhé místo získal další z někdejších vítězů z Macaa Augusto Farfus s BMW a třetí dojel další tovární pilot bavorské značky a historicky první africký šampion DTM Sheldon van der Linde.