Brilantní Vettel zařadil vyšší stupeň

Sebastian Vettel se na konci loňské sezony dostal na vyšší úroveň a od zisku svého prvního titulu dokázal udělat další krok kupředu.
Brilantní Vettel zařadil vyšší stupeň

Dokázal najít způsob, jak zatáčky projíždět ohromnou rychlostí. Využívá i ty nejzazší části trati a přesto na plyn dokáže šlapat brzo a vší silou. Je také velmi přesný a konzistentní při brzdění. Přidejme k tomu klid na roštu a schopost bleskových startů, které jsou dnes záležitostí jezdců samotných, a získáte pilota toho největšího kalibru.

V době, kdy se jezdilo do boxů pro čerstvé pneumatiky, byl při předjetí Jensona Buttona nekompromisní. Je ovšem pravdou, že všemi čtyřmi koly byl při dokončení manévru mimo trať, a tak měl štěstí, že se na to stewardi nepodívali více zblízka. Není divu, že Mark Webber vypadal při své domácí grand prix trochu rozpačitě. Vettelovou rychlostí byl doslova rozdrcen, a to přitom všichni dobře víme, jaký je Mark dobrý pilot. Z nějakého důvodu mu je ale v Melbourne souzeno páté místo.

Zarputilost Lewise Hamiltona a víra ve své schopnosti a svůj tým byly v posledních týdnech vskutku působivé. Po kvalifikaci Hamilton řekl, že Vettelovi nedá vítězství zadarmo. A jak slíbil, tak také udělal. Frustrovaný Jenson Button měl smůlu a po četných pokusech o předjetí Massova ferrari si musel odpykat penalizaci průjezdem boxovou uličkou. Musím ale souhlasit s komisaři, že měl Massovi pozici vrátit hned poté, co se před něho za pomoci únikové zóny dostal.

McLaren měl v předsezonním testování vážné problémy, za pět minut dvanáct ale provedl razantní změny, zvláště v oblasti výfukového systému, kde vlastní, příliš komplikovanou verzi vyměnil za klon řešení Red Bullu. Síla, zkušenosti a prostředky McLarenu se vyplatily. Člověk se nestačí divit a říká si, jak to v tom týmu dělají. Odepisovat je můžeme jen na vlastní zodpovědnost. David Coulthard s Eddiem Jordanem mohli před Ronem Dennisem jenom šoupat nohama. A je jisté, že kdybych tam byl taky, dělal bych to samé. Naší prací ale je popisovat věci tak, jak je vidíme, bez ohledu na to, o kom mluvíme.

Při testování v Barceloně jsem měl možnost vidět McLaren několik hodin jezdit po trati. Za osmadvacet let, co závodím nebo se pohybuji kolem formule 1, dokážu rozpoznat, že vůz nefunguje, jak by měl. Tým samotný své problémy nezakrýval. V neděli se mu pak mohlo po zásluze ulevit. Šestnáct závodů, které se už v Albert Parku odjely potvrdilo, že se jedná o okruh velmi zvláštní. Sedí pouze určitým vozům a pilotům. Mnoho výjezdů ze zatáček si tu je podobných. Najdete-li správné nastavení, můžete z toho vydatně těžit.

Podle průběhu testování to vypadalo, že se pneumatiky budou opotřebovávat dvakrát rychleji, než tomu nakonec v Melbourne bylo. Několik jezdců a inženýrů mi prozradilo, že se v pneumatikách muselo něco změnit. A muselo za tím stát rozhodnutí, které padlo už před nějakou dobou, ono dovézt do Austrálie 1800 pneumatik není jen tak. Pirelli uvádí, že lepší vlastnosti jsou způsobené teplotami povrchu trati. To nás trochu zmátlo, před závodem totiž bylo poměrně chladno. Lidé z Pirelli ale říkají, že jde zejména o teplotu kousíček pod povrchem trati. Ta je tím hlavním faktorem, který pomáhá.

Jako optimální strategie se jevily dvě zastávky v boxech, ale byli jsme svědky i pouhé jedné a tří zastávek. Neměli bychom pranýřovat Pirelli za to, že se jejich pneumatiky budou rychleji opotřebovávat. A to za vyšších teplot a na drsnějším asfaltu zcela jistě budou. Ostatně to bude lepší pro samotné závodění. Když se loni v Kanadě rychle rozpadaly bridgestonky, byli jsme nadšení a chtěli jsme, aby tomu tak bylo častěji. Z hlediska PR pro firmu vyrábějící pneumatiky není vhodné, aby se o ní tvrdilo, že její produkty nic nevydrží. Na jednu stranu si jsem jistý, že jeden z důvodů, proč Bridgestone odešel, byl fakt, že se o něm jako o jediném dodavateli nemluvilo. A když už padla zmínka, bylo to o nějakém výpadku.

O Pirelli se zatím pořád mluví, takže dost možná dělají chytrou věc. Důležitou roli v přijímání nových pneumatik hrají média, piloti i týmy. Nepřejeme si závody, kde můžete na jedné sadě vydržet tak dlouho, jak chcete a počkáte si na výměnu jedno kolo po vašem soupeři, abyste se udrželi před ním. Podobné věci jsme loni vídali často.

Dále mě zaujaly další dva příběhy. Neděle byla velkým dnem pro nováčky a Vitalij Petrov si vyjel zasloužené třetí místo. Kvalifikoval se na šestém místě, v prvních dvou brzdných zónách předvedl dobré manévry a pak jel konzistentně až k zisku stupňů vítězů. Pilotem dne pro mě byl Sergio Pérez. Vypadal sebevědomě hned od chvíle, co usedl do svého monopostu Sauber. Vypadá to, že jeho schopnost jet ve velmi slušném tempu 58 kol na pouhých dvou sadách pneumatik příjemně překvapilo každého, včerně Sauberu samotného. V průběhu sezony se mu to jistě vyplatí. Je jen velká škoda té diskvalifikace. Také jsem přišel o body ve svém prvním závodě kvůli problémům, které jsem nezavinil. Je to už ale 27 let, a tak už na tom moc nezáleží. Naštve mě to tak jednou do měsíce.

Diskvalifikace Sauberu, proti které se tým chtěl chvíli odvolat, alespoň znamenala dobrou zprávu pro Paula di Restu, který tak za desáté místo získal svůj první bod. Svému mnohem zkušenějšímu týmovému kolegovi byl vyrovnaným soupeřem, což je dobrý příslib pro jeho budoucí kariéru ve formuli 1.

Dále je to zklamání z výkonu několika týmů, které v testech vypadaly silnější, než nakonec byly. Mluvím zejména o Ferrari, zvláště v rukou Felipeho Massy, dále o Mercedesu, Williamsu a Lotusu. Nick Heidfeld, který nahradil zraněného Roberta Kubicu, má za sebou otřesný víkend. Je ovšem pravdou, že Němec odjel takřka celý závod s poškozenou bočnicí. Jeho potenciál jsme tudíž ještě naplno neviděli. 

Pohyblivé zadní přítlačné křídlo zatím nevypadá jako velké terno a v nejbližší době se s ním bude muset něco dělat, má-li být používáno v delším časovém horizontu. V Melbourne je problém takový, že v zatáčce, kde může dojít k jeho aktivaci, se dá jen velmi těžko chytit soupeře před vámi. Čeká nás teď Malajsie a Čína. Uvidíme, kdo se nejlépe popere s vlhkostí, horkem a dlouhými rovinkami.

Další článek: Virgin by měl začít uvažovat o aerodynamickém tunelu, říká Glock

19:53 | Leonardo da Vinci Jára da Cimrman Antonio Felix da Costa Ten posledně jmenovaný se stal šampiónem formule E.
19:52 | Mattia Binotto nesouhlasí s Vettelem, že by byla strategie špatná. Podle Binotta ovlivnily Vettelův závod hodiny po startu.
17:16 | Zajímavé: Racing Point musí před sportovní komisaře. Podle technického delegáta FIA jsou brzdové kanálky stejné jako ty v předešlých závodech a porušují sportovní pravidla.
11:51 | Po kolizi jezdců Premy vyhrál závod F2 poprvé v kariéře Juki Cunoda.

GP 70. výročí F1

Pátek 7. srpna 2020
1. trénink Bottas (1:26.166)
2. trénink Hamilton (1:25.606)
Sobota 8. srpna 2020
3. trénink Hamilton (1:26.621)
Kvalifikace Bottas (1:25.154)
Neděle 9. srpna 2020
Závod Verstappen