Bridgestone obvinil týmy F1 z jednotvárnosti strategií během letošních velkých cen. Prý dostatečně nevyužívají potenciál pneumatik.
S letošním zákazem testování se jediným strategickým
prvkem v závodech ukázala být volba tvrdší nebo měkčí pneu – závodník musí
během závodu použít každou alespoň jednou. Navíc, prvních deset na startu
začíná se sadou, na které se kvalifikovali.
To vedlo k očekávanému a ustálenému režimu strategií:
zastávka v úvodu závodu (nejčastěji to bývá mez koly 8 a 14), přezutí na
tvrdší sadu a dojezd do cíle. Tuto situaci dokonce šéf oddělení vývoje
Bridgestonu Hirohide Hamašima označil za „frustrující“.
„Týmy by měly být ve volbě strategie během závodů flexibilnější,“
řekl. „Měly by více analyzovat vývoj v časech na kolo svých jezdců a navíc
je porovnávat s časy na kolo se všemi ostatními vozy. Tím pak vyhodnotí
optimální čas k výměně.
Letos se netankuje, to znamená, že týmy mohou svého
závodníka do boxů poslat okamžitě, jakmile se opotřebení pneu začne na vývoji
projevovat negativně. Některé týmy ale mění pneumatiky příliš brzy.“
Výjimkami se staly deštěm ovlivněné závody v Austrálii a
Číně a také Kanada, kde hlavní roli hrál netradiční povrch. Hamašima odkázal na
případ Jensona Buttona při Velké ceně Německa. Button stavěl až po 22 kolech,
čímž se dokázal dostat před Marka Webbera.
„Použil měkkou sadu gum přesně do bodu, kdy její výkon začal
padat,“ řekl Hamašima. O jednu příčku se posunul také Vitalij Petrov, který
stavěl ještě o jedno kolo později.
Mark Webber, ačkoli si na konci závodu do týmového rádia
postěžoval, při Velké ceně Maďarska zůstal na měkkých gumách až do 43. kola –
přesto si na nich vyjel dostatečně velký náskok, že se na trať vrátil na prvním
místě.
Kamuj Kobajaši oproti tomu závodil na tvrdé sadě gum až do
doby čtyř kola před cílem Velké ceny Evropy ve Valencii.
Bridgestone coby dodavatel pneu pro F1 na konci sezony končí. Vystřídá jej italské Pirelli.