Bridgestone viní týmy kvůli nudným strategiím

Bridgestone obvinil týmy F1 z jednotvárnosti strategií během letošních velkých cen. Prý dostatečně nevyužívají potenciál pneumatik.

S letošním zákazem testování se jediným strategickým prvkem v závodech ukázala být volba tvrdší nebo měkčí pneu – závodník musí během závodu použít každou alespoň jednou. Navíc, prvních deset na startu začíná se sadou, na které se kvalifikovali.

To vedlo k očekávanému a ustálenému režimu strategií: zastávka v úvodu závodu (nejčastěji to bývá mez koly 8 a 14), přezutí na tvrdší sadu a dojezd do cíle. Tuto situaci dokonce šéf oddělení vývoje Bridgestonu Hirohide Hamašima označil za „frustrující“.

„Týmy by měly být ve volbě strategie během závodů flexibilnější,“ řekl. „Měly by více analyzovat vývoj v časech na kolo svých jezdců a navíc je porovnávat s časy na kolo se všemi ostatními vozy. Tím pak vyhodnotí optimální čas k výměně.

Letos se netankuje, to znamená, že týmy mohou svého závodníka do boxů poslat okamžitě, jakmile se opotřebení pneu začne na vývoji projevovat negativně. Některé týmy ale mění pneumatiky příliš brzy.“

Výjimkami se staly deštěm ovlivněné závody v Austrálii a Číně a také Kanada, kde hlavní roli hrál netradiční povrch. Hamašima odkázal na případ Jensona Buttona při Velké ceně Německa. Button stavěl až po 22 kolech, čímž se dokázal dostat před Marka Webbera.

„Použil měkkou sadu gum přesně do bodu, kdy její výkon začal padat,“ řekl Hamašima. O jednu příčku se posunul také Vitalij Petrov, který stavěl ještě o jedno kolo později.

Mark Webber, ačkoli si na konci závodu do týmového rádia postěžoval, při Velké ceně Maďarska zůstal na měkkých gumách až do 43. kola – přesto si na nich vyjel dostatečně velký náskok, že se na trať vrátil na prvním místě.

Kamuj Kobajaši oproti tomu závodil na tvrdé sadě gum až do doby čtyř kola před cílem Velké ceny Evropy ve Valencii.

Bridgestone coby dodavatel pneu pro F1 na konci sezony končí. Vystřídá jej italské Pirelli.

Doporučujeme

Články odjinud